Thermobar + bilbatteri?

Antiqua

Trådstartare
Sitter här och funderar på hur jag ska lösa detta med vattnet på lösdriften i vinter. Vill ha en Thermobar, tycker det verkar himla smidigt, men problemet är att jag ej har tillgång till el i anslutning till lösdriften. Stallet ligger ca 150 m därifrån, och dessutom på fel sida om en grusväg så jag kan ju gärna inte dra en sladd emellan;).

Men borde man inte kunna göra en lösning där man istället kopplar themobaren till ett bilbatteri? Skulle det funka? Hur mkt drar en Thermobar (funderar på 80 eller 130 liter). Skulle ett "vanligt" bilbatteri räcka till och hur länge?

Är det någon som har provat detta, GÅR det öht?

:bow:
 
Sv: Thermobar + bilbatteri?

:rofl: förlåt mig, jag har ingen aning om det kommer funka eller inte, men väntar spänt på en uppdatering :p
 
Sv: Thermobar + bilbatteri?

:D

Men det borde väl gå, visst? Man kan ju ha elaggregat till bilbatteri, och om man "gör om " sladden från thermobaren och anpassar den till batteri istället så borde det väl bli jättebra?:p

Vet dock inte hur, det var det jag tänkte att någon med elkunskaper kunde svara på!:angel:
Det vore väl himla fiffigt om det fungerade?;)
 
Sv: Thermobar + bilbatteri?

Fick tips förut om att köpa ett elverk, men det drar mkt bensin, skulle bli svindyrt! Sen vet jag inte om jag är så pigg på att ha bränsle så nära hästarna:crazy:. Men tanken var ju god;)

Vad kan man göra annars, tips?
 
Sv: Thermobar + bilbatteri?

haha tror inte det, men det var därför jag var nyfiken på en uppdatering :p
 
Sv: Thermobar + bilbatteri?

Har själv en stor Thermobar. Den går på 24V så det skulle behövas 2 stycken bilbatterier. Den stora Thermobaren drar 150W vid max kyla. Bilbatteri av normalstorlek har ungefär 70Ah kapacitet (kopplar man ihop två batterier för att få 24V blir kapaciteten samma, alltså 70Ah. Effekten/Spänningen=Strömmen medför att 150W/24V=6,25A och batteriet skulle då räcka drygt 11 timmar innan du skulle behöva ladda igen. Laddar man ur bilbatterier på det sättet så håller de inte länge!

Två bilbatterier kostar 1500:-, bra laddare 500:- och du kan nog bara räkna med att de skulle hålla 1-2 år innan du skulle få köpa nya. Alltså cirka 1000:-/år i driftskostnad utan att ens räkna med elkostnaden!!!
 
Sv: Thermobar + bilbatteri?

Tack snälla för svar och uträkning:bow:. Det låter ju dessvärre inte som någon bra lösning, skulle bli ett evigt laddande och bytande av batterier:crazy:

Hmm,hur sjutton ska jag lösa detta då, jag vill ju att de ska ha fritt med vatten även när det är kallt och fryser. Jobbar heltid och har ju inte möjlighet att fylla på 3-4 ggr/dag.

Får fundera vidare...
 
Sv: Thermobar + bilbatteri?

Finns det ingen möjlighet att dra /gräva ner en elkabel? Ev om det finns något dike under vägen eller likande. Men glöm inte att dert skall finnas gjordfels brytare. Har en thermobar och det är underbart när det är kallt ute. Hästarna gillar det tempererade vattnet.
 
Sv: Thermobar + bilbatteri?

Njä,det är en allmän grusväg som går emellan, vet inte om jag får gräva där, plus att det är ganska lång bit.
 
Sv: Thermobar + bilbatteri?

Jag funderade på detta också en period när jag hade en lösdrift på g utan el i närheten av hagen. Min sambo (bra på det mesta som en karl ska vara bra på :D) sa att det borde gå, men då skulle man behöva byta batteriet dagligen - att man har två batterier som man skiftar mellan och laddar det som inte används. Jag vet dock inte om tanken var att man skulle driva just en sån vanlig, köpt thermobar, eller om det var ett hemmabygge han tänkte sno ihop.

Det är ju lite ostabilt efter som att batterier kan dras ur snabbt när det är väldigt kallt (jag bor dock i sthlm/uppsala). Därför krävs det att batteriet som används står i en isolerad låda eller liknande. Det kanske finns mer eller mindre bra varianter dock.

Är det hemma på egen gård eller liknande, där man har tillsyn flera ggr om dagen så tror jag absolut att det kan vara värt att prova.
 
Sv: Thermobar + bilbatteri?

Nja, något är lite fel. Seriekopplar man två 12 V batterier på 70 Ah så får man fortfarande 70 Ah fast vid dubbla spänningen, 24 V vilket blir 1680 Wh ( V*A=W) . Med 90 W så räcker det 19 h (timmar). Man klarar altså natten väl men behöver påspädning t.ex från en solcell på efterföljande dag. Föreslår en cell på 160 W och regulator. Av kostnadsskäl kan man ju välja en mindre ( t.ex. 100 W) och acceptera lite frysning ibland som dom gjort i Gällivare. Dimensioneringen av TB80 är ju faktiskt för -40 °C). Välj inte större TB än nödvändigt, fast det måste förståss räcka.
Kontakt nån på ThermoBar för mer info.
 
Sv: Thermobar + bilbatteri?

Solcell är ju bra, men dagarna är korta på vintern och jag tror inte att det kompenseras av att cellerna har högre verkningsgrad då det är kallt. Man ska nog också överväga om det är rimligt att lägga många tusenlappar på en sådan lösning. Har man så mycket pengar så är steget inte långt till bränslecell istället (http://tecopt.com/artiklar/el-och-belysning/branslecell-for-fritidsbruk-med-laddnings-rela/)

Fast då kommer teknikern i mig fram och börjar undra: Om jag nu vill värma vatten, är det rimligt att först göra elektrisk energi av etanol för att sedan värma vatten. Det är ju mycket enklare att ha en liten spritbrännare som värmer vattnet direkt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Tjejen har tre hästar, varav två som står i samma hage. Förra året gjorde jag en isolerad 40 liters balja till henne som hästen...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Murray
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp