Thermobar + bilbatteri?

Puffar lite på denna gamla tråd!
Jag har läst och letat och kämpat men är fortfarande vilsen, hoppas någon kan hjälpa!
Jag har inte varmvatten i stallet och får inte koppla in någon eldriven balja för stallägaren. Hästen slutar dricka så fort det blir is i vattnet. Funderar därför på om det går att bygga någon kombination av isolerad balja som kan värmas också? Om baljan är liten och isolerad samt man använder termostat kanske det inte behövs så mycket uppvärmning = räcker med ett batteri? Är det någon som testat något liknande? Eller har tips på vem jag ska fråga om hjälp? Vilken sorts uppvärmning är bäst? Värmekabel?
 
Sitter här och funderar på hur jag ska lösa detta med vattnet på lösdriften i vinter. Vill ha en Thermobar, tycker det verkar himla smidigt, men problemet är att jag ej har tillgång till el i anslutning till lösdriften. Stallet ligger ca 150 m därifrån, och dessutom på fel sida om en grusväg så jag kan ju gärna inte dra en sladd emellan;).

Men borde man inte kunna göra en lösning där man istället kopplar themobaren till ett bilbatteri? Skulle det funka? Hur mkt drar en Thermobar (funderar på 80 eller 130 liter). Skulle ett "vanligt" bilbatteri räcka till och hur länge?

Är det någon som har provat detta, GÅR det öht?

:bow:



Finns gasoldriven Thermobar. Mins ej vilken storlek. Mvh Pudlan
 
Puffar lite på denna gamla tråd!
Jag har läst och letat och kämpat men är fortfarande vilsen, hoppas någon kan hjälpa!
Jag har inte varmvatten i stallet och får inte koppla in någon eldriven balja för stallägaren. Hästen slutar dricka så fort det blir is i vattnet. Funderar därför på om det går att bygga någon kombination av isolerad balja som kan värmas också? Om baljan är liten och isolerad samt man använder termostat kanske det inte behövs så mycket uppvärmning = räcker med ett batteri? Är det någon som testat något liknande? Eller har tips på vem jag ska fråga om hjälp? Vilken sorts uppvärmning är bäst? Värmekabel?

Jag bygger trälådor och lägger frigolit runt baljan som isolering.
Jag har lösdrift och kan inte lägga på lock, men får bara tunn is. Sätter du på lock till natten har du ingen is på morgonen.

Tillsätter en liter uppkokt vatten morgon och kväll.
https://goo.gl/photos/pzRRpc1buoZ8QNy27
 
Körde också med lastpall plus krage och frigolitblock. Med lock på baljan funkade det utmärkt ner till minus 5. Sen behöves åtgärder som varmvatten och nåt att knacka hål med. Klart billigast och enklaste alternativet.
 
Finns gasoldriven Thermobar. Mins ej vilken storlek. Mvh Pudlan
Jag tycker också gasol låter rätt smart, hittade att det har funnits, men den verkar inte säljas längre? Den finns inte med på deras hemsida iallafall. Någon som vet varför den togs bort, var den inte bra? Finns det något annat märke som gör det?
 
Jag tycker också gasol låter rätt smart, hittade att det har funnits, men den verkar inte säljas längre? Den finns inte med på deras hemsida iallafall. Någon som vet varför den togs bort, var den inte bra? Finns det något annat märke som gör det?


Viste inte att den inte säljs längre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Tjejen har tre hästar, varav två som står i samma hage. Förra året gjorde jag en isolerad 40 liters balja till henne som hästen...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Murray
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp