Magiana

Trådstartare
Jag får ta upp till 5 stycken tabletter av Theralen vid ångest, men det står inte hur ofta jag får ta det. Jag tar ju inte 5 tabletter på en gång utan ofta börjar jag med 2 och utökar sedan om effekten är otillräcklig. Det är sällan/aldrig som jag har kommit upp i 5 tabletter.

Nu har jag en oro som kan tänkas sitta i ett tag. Hur ofta kan jag ta den ordinerade dosen theralen under ett dygn?
 
Jag får ta upp till 5 stycken tabletter av Theralen vid ångest, men det står inte hur ofta jag får ta det. Jag tar ju inte 5 tabletter på en gång utan ofta börjar jag med 2 och utökar sedan om effekten är otillräcklig. Det är sällan/aldrig som jag har kommit upp i 5 tabletter.

Nu har jag en oro som kan tänkas sitta i ett tag. Hur ofta kan jag ta den ordinerade dosen theralen under ett dygn?
Stämmer in, om du orkar och har möjlighet så skulle jag uppmana att du frågar 1177 eftersom vi inte vet om du tar andra tabletter som kan påverkas :)
 
Jag har ringt 1177 men fick väl inget glasklart besked. Jag bör i alla fall kunna ta dem 2-3 gånger om dagen. I morgon ska jag höra med min vanliga mottagning. Jag är väl inte helt nöjd med min medicinering heller. Theralen är så långsamverkande och det är typ redan "för sent" att ta dem när jag får en ångestattack även om jag tar dem direkt. Så jag får ligga och skaka rätt kraftigt i typ en timme eller mer, innan jag får lindring.
 
Jag får ta upp till 5 stycken tabletter av Theralen vid ångest, men det står inte hur ofta jag får ta det. Jag tar ju inte 5 tabletter på en gång utan ofta börjar jag med 2 och utökar sedan om effekten är otillräcklig. Det är sällan/aldrig som jag har kommit upp i 5 tabletter.

Nu har jag en oro som kan tänkas sitta i ett tag. Hur ofta kan jag ta den ordinerade dosen theralen under ett dygn?
Där jag jobbar har vi 4 timmar mellan doserna Theralen. Men hur starka är tabletterna? Kan du inte få starkare tabletter om du tycker att de knappt hjälper? Theralen är långsam för att den ska stanna kvar i kroppen längre. Normalt sett använder de flesta Theralen som en sömntablett (inte insomningstablett utan för att sova länge på), så jag antar att du har relativt svaga tabletter om du klarar av att ta 2 st och sen behöva utöka ibland.
 
Där jag jobbar har vi 4 timmar mellan doserna Theralen. Men hur starka är tabletterna? Kan du inte få starkare tabletter om du tycker att de knappt hjälper? Theralen är långsam för att den ska stanna kvar i kroppen längre. Normalt sett använder de flesta Theralen som en sömntablett (inte insomningstablett utan för att sova länge på), så jag antar att du har relativt svaga tabletter om du klarar av att ta 2 st och sen behöva utöka ibland.
Mina tabletter är på 5 mg.
 
Hjälper ens theralen alls eller är det ångesten som slutar av sig själv?
En ångestattack kan ju inte vara hur länge som helst.
Jag skulle be om något som är mer snabbverkande.
Jag tar benso regelbundet under dagen för att slippa ens påbörja panikångest under dagen. Hjälper inte ett dugg när paniken redan har kommit.
 
Hjälper ens theralen alls eller är det ångesten som slutar av sig själv?
En ångestattack kan ju inte vara hur länge som helst.
Jag skulle be om något som är mer snabbverkande.
Jag tar benso regelbundet under dagen för att slippa ens påbörja panikångest under dagen. Hjälper inte ett dugg när paniken redan har kommit.
Det är theralen som tar bort ångesten. I annat fall fortsätter ångesten timme efter timme. Jag har haft ångestattacker på runt 4-5 timmar, men jag är rätt mör och grinfärdig redan efter 2 timmar. En kompis kan ha ångestattacker på ett dygn. Så det där påståendet att en ångestattack inte kan vara hur länge som helst (vilket jag även har hört tidigare) tar jag med en nypa salt numera.

Jag försökte ringa psykiatrin idag men kom inte fram. Jag möttes av två olika telefonsvararmeddelanden, beroende på om jag ringde direkt eller via växeln. Inget av dem lät vettigt. Det ena var ett gammalt meddelande som inte gällde för idag och den andra talade om telefontiderna (som var just då).
 
Där jag jobbar har vi 4 timmar mellan doserna Theralen. Men hur starka är tabletterna? Kan du inte få starkare tabletter om du tycker att de knappt hjälper? Theralen är långsam för att den ska stanna kvar i kroppen längre. Normalt sett använder de flesta Theralen som en sömntablett (inte insomningstablett utan för att sova länge på), så jag antar att du har relativt svaga tabletter om du klarar av att ta 2 st och sen behöva utöka ibland.
Theralen finns bara i styrkan 5 mg o flytande lösning 40 mg/ml. Apoteksbolaget (?) tillverkar kapslar under namnet Alimemazin à 20 mg.
 
Det är theralen som tar bort ångesten. I annat fall fortsätter ångesten timme efter timme. Jag har haft ångestattacker på runt 4-5 timmar, men jag är rätt mör och grinfärdig redan efter 2 timmar. En kompis kan ha ångestattacker på ett dygn. Så det där påståendet att en ångestattack inte kan vara hur länge som helst (vilket jag även har hört tidigare) tar jag med en nypa salt numera.

Jag försökte ringa psykiatrin idag men kom inte fram. Jag möttes av två olika telefonsvararmeddelanden, beroende på om jag ringde direkt eller via växeln. Inget av dem lät vettigt. Det ena var ett gammalt meddelande som inte gällde för idag och den andra talade om telefontiderna (som var just då).
Fast kroppen klarar inte av att ha panikångest i ett dygn. Stark ångest, absolut, men inte panikångest.

Trist att du inte fick tag på psyk.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 170
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har i flera års tid ätit minipiller för att inte få mens, eftersom jag inte klarar det. Idag har jag dessvärre haft...
Svar
14
· Visningar
1 953
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 136
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp