Theralen - hur lång tid ska man ge den?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Ni som har erfarenheter, se hit!
Jag bytte i onsdags ut mina kära imovane mot theralendroppar för att kunna ta dem varje dag och få bukt med min sömn, och för att immo är vanebildande (de funka inte två dar i rad och vi ville inte höja dosen).
Började med 0,75 ml droppar, och dagen efter va det värsta jag varit med om.
Jag har aldrig varit så trött i hela mitt liv.
Jag släpade mig till skolan, men var allmänt yr, och framför allt så gick ögonlocken igen.
Drack flera redbull å kaffe, mina klasskamrater sa att jag såg helt förstörd ut (fast jag sovit 9 h).

Drog ner till 0,5 ml och har fram tills idag bara tagit när jag kunnat sova ut.
Det har tagit lång tid att somna, jag har vaknat kanske 5-8 ggr per natt som vanligt, men jävlar va jag sover länge. 12 h per natt har det blivit och sååå svårt att komma ut. Imorse var förta gången ever jag hoppa en föreläsning pga att jag var trött och det FÅR INTE HÄNDA för jag är så jäkla kass i skolan.

Så, 36 h sömn på 3 nätter = dötrött.
Förut sov jag kanske 10 h på 3 nätter = döpigg.
Har alltid varit morgonmänniska så jag känner verkligen inte igen mig själv :/
Har hört att det är värst i början, men vad är början?
Känner att det går ut för mkt över min vardag.
Det enda som hänt är ju att mitt sömnbehov ökat katastrofalt, jag sover inte bra på dem.
 
För mig blev det då aldrig en normal sömn, kunde knappt hålla munnen stängd dagen efter (dregglade). Jag föredrar snabbverkande seroquel/quetiapin till natten har du testat? Upplever ungefär samma "naturliga" sömnighet som med theralen, men är pigg efter 8 timmar. Enda negativa har varit törst (har vattenflaska bredvid sängen).
 
För mig blev det då aldrig en normal sömn, kunde knappt hålla munnen stängd dagen efter (dregglade). Jag föredrar snabbverkande seroquel/quetiapin till natten har du testat? Upplever ungefär samma "naturliga" sömnighet som med theralen, men är pigg efter 8 timmar. Enda negativa har varit törst (har vattenflaska bredvid sängen).

Jag blir tvärtom, torr i käften som fan.
Nope inte testat den.
Frågan är liksom hur snabbt den här brukar bli bättre, eller om den bara inte passar mig.
För när jag väl måste sova (innan skolan) kommer jag ju inte våga ta den nå mer.
 
Så som du beskriver hade jag det med. Dom hjälpte inte det minsta för sömnen, men dagen efter var jag som en zombie. Aldrig mer Theralen.
 
För mig blev den inte bättre, var lika dåsig på 0,25 som på 1,0... Tog det i flera månader (hade inga tider att passa)...
 
För mig blev det då aldrig en normal sömn, kunde knappt hålla munnen stängd dagen efter (dregglade). Jag föredrar snabbverkande seroquel/quetiapin till natten har du testat? Upplever ungefär samma "naturliga" sömnighet som med theralen, men är pigg efter 8 timmar. Enda negativa har varit törst (har vattenflaska bredvid sängen).

Har googlat den lite nu och det verkar va en medicin om man är bioplär, inte sömnis?
Den verkar ha väldigt mycket biverkningar också :( Vill fan inte gå upp i vikt alltså, nono.
 
Theralen är för mig rena rävgiftet. Blev som du en zombie dagen efter, dimmig syn, muntorrhet utan dess like samt att jag knappt kunde hänga med i en konversation för att jag var så seg. Nu knaprar jag istället Propavan, det är som natt och dag, är utvilad utan att vara trött hela dagen.
 
Theralen är för mig rena rävgiftet. Blev som du en zombie dagen efter, dimmig syn, muntorrhet utan dess like samt att jag knappt kunde hänga med i en konversation för att jag var så seg. Nu knaprar jag istället Propavan, det är som natt och dag, är utvilad utan att vara trött hela dagen.

Fan, undra om jag ska testa propavan igen.
Va kanske 10 år sen jag hade dom sist, undra om de kan ändras, hur dom funkar å så?
Saknar mina immo, dom sov jag på om jag bara tog ibland men var pigg dagen efter :(
 
Har googlat den lite nu och det verkar va en medicin om man är bioplär, inte sömnis?
Den verkar ha väldigt mycket biverkningar också :( Vill fan inte gå upp i vikt alltså, nono.

Den används även som sömnis. Viktuppgång gäller nog oftast långtidsverkande pillret... Där gick jag upp, men inte med dom som jag har som sömnmedicin :)

äter du magnesium? Kan hjälpa mkt. Tas på kvällen.
 
Den används även som sömnis. Viktuppgång gäller nog oftast långtidsverkande pillret... Där gick jag upp, men inte med dom som jag har som sömnmedicin :)

äter du magnesium? Kan hjälpa mkt. Tas på kvällen.

Inte testat det, och vill eg inte ta tillskott vind för våg utan att veta om jag har brist.
Googlade lite snabbt och ett magnesiumöverskott är inte bra för de med extremt långsam hjärtfrekvens, vilket jag har, så det vågar jag inte testa :/
 
Ni som har erfarenheter, se hit!
Jag bytte i onsdags ut mina kära imovane mot theralendroppar för att kunna ta dem varje dag och få bukt med min sömn, och för att immo är vanebildande (de funka inte två dar i rad och vi ville inte höja dosen).
Började med 0,75 ml droppar, och dagen efter va det värsta jag varit med om.
Jag har aldrig varit så trött i hela mitt liv.
Jag släpade mig till skolan, men var allmänt yr, och framför allt så gick ögonlocken igen.
Drack flera redbull å kaffe, mina klasskamrater sa att jag såg helt förstörd ut (fast jag sovit 9 h).

Drog ner till 0,5 ml och har fram tills idag bara tagit när jag kunnat sova ut.
Det har tagit lång tid att somna, jag har vaknat kanske 5-8 ggr per natt som vanligt, men jävlar va jag sover länge. 12 h per natt har det blivit och sååå svårt att komma ut. Imorse var förta gången ever jag hoppa en föreläsning pga att jag var trött och det FÅR INTE HÄNDA för jag är så jäkla kass i skolan.

Så, 36 h sömn på 3 nätter = dötrött.
Förut sov jag kanske 10 h på 3 nätter = döpigg.
Har alltid varit morgonmänniska så jag känner verkligen inte igen mig själv :/
Har hört att det är värst i början, men vad är början?
Känner att det går ut för mkt över min vardag.
Det enda som hänt är ju att mitt sömnbehov ökat katastrofalt, jag sover inte bra på dem.

Jag tålde inte Theralen alls! Sovde som du vansinnigt mycket och var helt väck hela dagarna. Minns känslan trots att det är nästan tio år sen, fruktansvärt!

För mig fungerar Melatonin bra -oftast. Ibland räcker det med den, vissa nätter kompletterar jag med en halv Imovane. Går annars att prova att ta Melatonin ihop med typ Atarax eller annan lugnande, men man får prova sig fram, alla reagerar ju olika.
 
Jag tålde inte Theralen alls! Sovde som du vansinnigt mycket och var helt väck hela dagarna. Minns känslan trots att det är nästan tio år sen, fruktansvärt!

För mig fungerar Melatonin bra -oftast. Ibland räcker det med den, vissa nätter kompletterar jag med en halv Imovane. Går annars att prova att ta Melatonin ihop med typ Atarax eller annan lugnande, men man får prova sig fram, alla reagerar ju olika.

Fan va jag tappat mig själv, totalt. Ligger i sängen som en jävla grönsak å bara stirrar. Börja grina för att jag inte förmå mig ta tag i nånting. Det är så tvärtemot jag så jag blir mörkrädd. Känner mig helt.. knäckt.

Melatonin, är det de där som ska göra en kåt å brun eller har jag missat nåt? :o
Är det genom läkare man får det?
 
Fan va jag tappat mig själv, totalt. Ligger i sängen som en jävla grönsak å bara stirrar. Börja grina för att jag inte förmå mig ta tag i nånting. Det är så tvärtemot jag så jag blir mörkrädd. Känner mig helt.. knäckt.

Melatonin, är det de där som ska göra en kåt å brun eller har jag missat nåt? :o
Är det genom läkare man får det?


Haha, whaaat?!
Nej melatonin finns naturligt i kroppen. Man får det utskrivet av läkare, oftast som Circadin först (ej med i högkostnadsskyddet) och om det funkar bra kan läkaren söka licens för att skriva ut det som Melatonin (som är med i högkostnadsskyddet). Ibland kan man dock få Melatonin utskrivet direkt utan att testa Circadin, skiljer sig mellan läkare.
 
Det finns ett antidepressivt medel som heter Venlafaxin, det ger bättre sömnkvalitet för många, oberoende när på dagen man tar det.

Fler namn: http://www.fass.se/LIF/result?query=venlafaxin&userType=0


Venlafaxin hade inte jag velat testa om det fanns andra alternativ. Insättningen är verkligen hemsk. Är i insättningsperiod nu och några av de biverkningar jag kan räkna upp är dimsyn, huvudvärk, svettningar (inte lite heller), illamående, blivit mycket nervösare, ökad ångest, kissinödig oftare, gäspningar (gäspar konstant), frossningar, hallucinationer, har svårt att sitta still och kan inte koncentrera mig mer än kanske 15 min i taget, vidgade pupiller samt att jag är apatisk till det mesta.
Det är en ständig avlösning på biverkningarna, känner jag inte av den ena biverkningen så känner jag av den andra.
Nu är det ju självklart inte säkert att TS skulle dra på sig så många biverkningar som jag, eller om hen ens skulle få några men jag hade inte chansat. Det är en mardröm.
 

Liknande trådar

S
Gravid - 1år hejsan! jag vet inte var jag ska vända mig längre... jag och min kille väntar vårat första barn (är i vecka 29+1) Barnet var inte...
Svar
15
· Visningar
1 416
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp