The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Mysig och bra film, vad härlig han låter som pratar :love:
Lugnt, tydligt och med självklarhet, so nice :bow:
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Jag får sympationt i nacken av att se filmen med den lilla skäcken. Det ser så oerhört tillkrånglat ut att släpa runt på ett föl/mota det med en annan häst. Fölet såg ut som ett frågetecken mest hela tiden. Dessutom går den stora hästen och blinkar för sidstycket sitter alldeles för nära ögat.

Bättre använda sig av stoet som hjälp om man kan det. Gillade den första filmsnutten betydligt bättre. Mycket mer harmoni.

/V
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Jag tycker att det är betydligt lättare att lära bebisarna att gå fram när man leder den i grimma och grimskaft
när man står på backen och kan slänga ett rep runt rumpan på fölet om den växer fast, istället för att dra och dra
i huvudet på den med ett rep runt den känsliga nacken.

Precis som Verdandi skriver så är det väl bättre att ta mamman istället, som fölet följer mer naturligt.

Repgrimma på en sådan liten. (:cry:)
 
Senast ändrad:
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Jag vill förtydliga som dessa träner säger:
"du och din häst måste vara val inonvad i Neck Reining" ni måste fungera som ett enhet för alla ditt upmarksomhet ska vara på fölet!
Som den Arizona Cowboy sa "dom kan springa runt dig eller få för sig att hoppa upp i sadeln"......som har hänt mig ett par gånger :)
There´s not enough room in the saddle for 2 :grin:

När jag var träner på en Tennesee Walker Breeding Ranch i Arizona anvanda jag mamma att ponny the baby.
Två åringer anvand jag en Old Steer Roping Quarter Horse.
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s


Hade fölet då varit med mamma eller en häst som det gärna följt hade det ju varit en bra hjälp för smidig inlärning. Men alltså...den här dragkampen gör väl ingen glad...och nu visar du det på film. Vem ska lära sig vad av detta? Den som är så pass skicklig så att den tar med unghästar uppsuttet hamnar förhoppningsvis inte i den här dragkampen. Den som är mindre erfaren behöver lära sig med någon som kan, eller börja förbereda sitt föl/sin unghäst på marken först.
Vilken teknik kommer att fastna på näthinnan? Tugging on the rope? Ledsamt om det är det vi skulle lära ut...det behöver inte gå så här krångligt och obekvämt till.
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Tyvär är dom flesta föl reda sålt vid 6 månad och på ett nytt hem.
Du för gå tillbaka och "lysna" till vad träner säjer, antagligen har du och några andra inte förståt det meaning med Ponnying.
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Leading a weanling while riding for leading skills and attitude naturally.

www.youtube.com/watch?v=wuXRrPHZCIk&reature=related

Har kommer en film till av Gordan Adair.

Fox trotter colt is trained to led off horseback for early trail experience, exercise and manners.

www.youtube.com/watch?v=d5ZP4gk7ahQ

Varför ska han ha både ridhästen och unghästen till att halvtrava sådär passigt hela tiden? Måste ju vara lättare att lära unghästen skritt och trav?
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

det ar fox trotters, alltsa gangartshastar. "Naturlig" gangart for dom och inget "passande" - kika pa marren sa gor hon samma sak. ;)
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Men det ser inte så "naturligt" ut för unghästen, är det inte lättare för den att lära sig skritta lugnt vs trava framåt i början?

Nyfiken fråga från en som inte alls kan gångartshästar :D
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

nja... alltsa, det de gor ar fox trot om jag fattat det ratt (aldrig haft med missouri fox trotters att gora irl) och det ar en av deras grundgangarter som de, tja, nar de bedoms bedoms till 50% pa, resten ar canter(25%) och *tanka* flatfooted walk (25%). Sa deras "udda" rorelsemonster ar jatteviktigt att befasta och utveckla i ratt tidigt skede. Fattar jag det ratt sa anvands traven knappt alls pa missouris, utan det ar fox trot for att forflytta sig langre streckor o sadar.
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Varför ska han ha både ridhästen och unghästen till att halvtrava sådär passigt hela tiden? Måste ju vara lättare att lära unghästen skritt och trav?

Rolig när folk ställa fråga när dom inte riktig förstå an när dom komma med negative bedomning på nåt dom har ingen bgrepp på :laugh:

Starting Baby´s:
Ett tecknik som har anvant i alla lander men verka har försvunnit har i Sweden.
Man alltid bin fäst fölet till mamma, på shower, när man kör till marknad, jämnt.
Om du leda maren, kör eller rida är det sak samma, fölet är vid mamma siden, känna sig tryck, lära sig att leda, ett vardags innskolning.

När fölet komma upp sig till snabb skrit och trav är Ponnying From The Saddle det lättaste för dig, och fölet få för van att har non ovanför.
Vid utta rytt träning bli det lätter för fölet att komma över sina rädsla med mamma eller en äldra häst vid siden.

Som Bewildered var inna:
När jag träne Tennesee Warlker i Arizona tog jag dom utt i öknen är dom lära sig att lyfta foter och håla steg med mitt sadel häst.
Ofte tog jag den gamle maren Blacky som hade ett suvaran Walk, fölet hängd med och jag hål ett öget på den för att se om den kunda hålla med Blacky, steg för steg, det var delvis in inlärning men mest för att se om fölet hade den Naturliga Tennesee Walk. Ett föl som hade det inte brut över till trav...då visst man att ofte bli den ingen Walker och vi sålt den som en vanliga rid häst.

Jag hoppas jag har förklaret lite för dig.
Happy Ponnying
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Här i Sverige skulle jag säga att det är mer regel än undantag att föl och unghästar följer med vid mammans sida hos kallbloden, när de körs.
Så försvunnit tror jag knappast det har.

Tycker förövrigt att det alltid varit toppen att ha med unghästen som handhäst sådär, kul för både ridhäst och unghäst :idea:

Jag minns en vinterkväll när jag var ute med båda hästarna, vi red längs en rak, helt översnöad skogsväg(ganska djup orörd snö), vägen kantas på båda sidor av höga mörka granar och vi har bara en stoooor härlig måne som lyser vägen. Det glittrar i snön och så sätter vi av i full galopp, hästarna sida vid sida, älskade unghästens rygg precis jämte mig, mitt ben pressas mellan de båda och snön bara sprutar upp som vågskum om oss där vi far fram!
Båda hästarna går för fullt, man känner hur starka och glada de är, hur de pressar varann sådär lite extra och man kan inte låta bli att både skratta och gråta samtidigt för det är så härligt :love::bow:

Det är lätt roligare att rida ut med handhäst än ensam :love:

Dessutom har man en jäkligt vältränad unghäst när det är dags för inridning :idea:
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Härlig ridtur det låter som! :)

Vill bara hålla med ang. att kallblodsfölen som får hänga med under körning. Skillnaden är att man då bara "gör". Dvs. binder upp fölet vid den position föl brukar gå vid sin mammas sida i en lagom lång lina och låter det därefter vara. Denna metoden brukar fungera bra från start.

/V
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Ja, och när man börjar så tidigt och binder fölen i mammans stabila loksele så har de inte mycket annat att göra än att hänga med. Strular ungen så brukar mamma ge den ett tjyvnyp också :idea:

Stod i ett stall med ett litet kallblodsföl som skulle ledas till hagen, i början var det ju som att försöka leda en bil i grimskaft(dvs det gick inte alls..) men så snart de knutit upp fölis i mammas sele ett par gånger så var som som en ängel att leda :idea:
 
Sv: The Art Of Ponying - Starting Baby´s

Min connemara gick mkt som handhäst halvåret innan hon började ridas in på riktigt. Gick med en gammal new forest som hon avgudade. Så sjukt smidigt :D Likaså med Räkan jag hade tillsammans med Neffi, Räkan gick med som handhäst. Är ju bara dumt att inte nyttja det när man har möjligheten!
 

Liknande trådar

Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
29 996
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag är ett stort fan av A Song of Ice and Fire böckerna och som hästtjej så funderar jag ibland över hur hästarna delas in i böckerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 134
Senast: MJLee
·
Western For starting Babies: www.youtube.com/watch?v=aZUZ6TpOrcs Notice the reins are tied together.
2
Svar
22
· Visningar
3 499
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp