Textilåtervinning

Det slarvas mycket med den jobbrelaterade sopsorteringen också på mitt jobb :(
Det går mycket resurser till spillo faktiskt
Så ibland känner jag varför ska jag bry mig jag reser inte har inga barn konsumerar väldigt lite
När jag ser hur mycket som slängs fel bara på min relativt lilla arbetsplats
Ja man måste ju bry sig, men när jag gjorde ett test om hur mycket koldioxid jag använde kom jag riktigt bra till ända tills de slängde på mer än jag själv använde -för att jag bor i Sverige. Då insåg jag verkligen att regeringen måste göra någonting aktivt också.

Ja hörde på SR idag att "alla" vill ha en hårdare klimatpolitik. Varför gör regeringen inte något? Och då menar jag något bättre, allt hittills har ju bara varit att göra saker sämre.
Känns som att de mer aktivt inte vill intressera sig för miljön, iom att de är beredda att betala böter till EU för det. Dvs vi i Sverige är så emot att verka för miljön att vi är beredda att betala rejält mycket extra för att förstöra för andra och oss själva.

Ja hörde på SR idag att "alla" vill ha en hårdare klimatpolitik. Varför gör regeringen inte något? Och då menar jag något bättre, allt hittills har ju bara varit att göra saker sämre.
Det är den stora frågan. Helt obegripligt vad de håller på med.

EU är ju organisationen som driver på, bland annat kring producentansvaret. Sverige har tidigare varit en nation som varit på frammarsch inom EU, men nu har vi plötsligt de nästintill lägsta drivmedelprisena (fossilt bränsle) i europa. Hur fasen hände det?

Förmodligen för att det kostar pengar
Fast det är mycket dyrare att 1. betala böter till EU. 2. Att anpassa samhället till ett varmare klimat.

Ville man inte göra av med pengar hade man inte valt att låta den höjda skrotningspremien även vara retroaktiv. Alltså att de som redan skrotat sin bil och fått 10' i återbetalning automatiskt kommer få ytterligare 15' kr tillbaka. Det har absolut ingen effekt. Det är kasta pengar i sjön.

*Redigerat för jag skrev som en kratta.

Senast ändrad:
Vi har ju ett parti med flera anhängare som flitigt förnekar klimatförändringarna. Det partiet har mer inflytande över vad som görs och inte görs än vad jag tycker är rimligt.

(Ja, det finns den typen av människor i nästan alla partier. Det verkar som det finns fler av den typen i ett visst parti dock, låter det vara osagt vilket).

Fast det är mycket dyrare att 1. betala böter till EU. 2. Att anpassa samhället till ett varmare klimat.

Hade man inte valt att låta den höjda skrotningspremien även vara retroaktiv. Alltså att de som redan skrotat sin bil och fått 10' i återbetalning automatiskt kommer få ytterligare 25' kr tillbaka. Det har absolut ingen effekt. Det är kasta pengar i sjön.
Jag sa aldrig att de tänker logiskt ;)

Spinner vidare på textilåtervinningen.

Jag tror att de sjukt stora mängderna textil som återvinns gör så delvis för att människor nu känner att man kan slänga textilier "med gott samvete". I allmänhet tror jag man har en övertro på återvinningssystemen och att saker går att återvinna, då gör det ingenting att göra sig av med det. Vilket så klart är en feltanke. Att återvinna (om kedjorna finns och funkar) är fortfarande väldigt resurskrävande jämfört att återanvända.

Jag klipper ex. trasiga t-shirtar i bitar och använder istället för hushållspapper. Sockar går fint att damma med. Det som är fräscht men som ex. ungarna växt ut skänks till Röda korset eller säljs. Mina kläder använder jag till de går i bitar :D.

Vi har ju ett parti med flera anhängare som flitigt förnekar klimatförändringarna. Det partiet har mer inflytande över vad som görs och inte görs än vad jag tycker är rimligt.

(Ja, det finns den typen av människor i nästan alla partier. Det verkar som det finns fler av den typen i ett visst parti dock, låter det vara osagt vilket).
Samtidigt har det partiet ställt sig bakom våra nationella klimatmål.

Men visst, det bubblar mycket under ytan och så klart skulle de tappa väljare om de plötsligt började älska elbilar och vindkraft ;).

Samtidigt har det partiet ställt sig bakom våra nationella klimatmål.

Men visst, det bubblar mycket under ytan och så klart skulle de tappa väljare om de plötsligt började älska elbilar och vindkraft ;).
Exakt.

Det sägs en sak men görs en annan kan jag tycka.
Men för att undvika jobbiga politiska diskussioner låter jag det vara där nu.

På tal om textilåtervinning:
Jag tror jag tagit upp det i tråden innan, men all spill som blir när jag syr. Små små bitar lämpliga till lump. Var sjutton läggs det? På återvinningscentral vill de inte ha det i textil..

Exakt.

Jag tror jag tagit upp det i tråden innan, men all spill som blir när jag syr. Små små bitar lämpliga till lump. Var sjutton läggs det? På återvinningscentral vill de inte ha det i textil..
Brännbart

Exakt.

Konstigt. Jag hade absolut betraktat det som textil. Restavfall antar jag då?

Kanske för att det är svårt att hantera i sorteringen?

Jag jobbar som fastighetsskötare. I flera av soprummen jag kollar ligger nu mattor, gardiner, kuddvar etc. Saker som de boende tidigare slängde i brännbart men som nu blir liggande eftersom de inte vet var de ska göra av det och de har ingen möjlighet att ta sig till återvinningen. Soprummet har alla andra sorteringskärl så de har aldrig behov av att åka till återvinningen annars.

Jag jobbar som fastighetsskötare. I flera av soprummen jag kollar ligger nu mattor, gardiner, kuddvar etc. Saker som de boende tidigare slängde i brännbart men som nu blir liggande eftersom de inte vet var de ska göra av det och de har ingen möjlighet att ta sig till återvinningen. Soprummet har alla andra sorteringskärl så de har aldrig behov av att åka till återvinningen annars.
I min tidigare BRF fick vi lämna mindre grejer som skulle till återbruket. Fantastisk grej faktiskt.
Tror det tömdes någon gång i månaden kanske.

Kan man verkligen sortera allting i era miljörum? Större elektronik och färgpatroner? Farligt avfall? Möbler?

Hur ofta behöver man slänga kuddar, gardiner och mattor? Vartannat år? Vart tredje år? Är det rimligt att kunna ta sig till en återvinningsstation eller återvinningscentral då? Det tycker nog jag. Det är inget man kan förvänta sig fastighetsägare ska fixa. (Även om det så klart hade varit optimalt att samla in textilier på samma sätt som förpackningar).

Men mattor tror jag inte att bostadsbolaget jag jobbar i hade uppskattat att behöva ta hand om oavsett.

Det kostar dem jättemycket pengar att ignorera miljön och skogen i böter till EU snart tror jag.
De skulle kunna lägga skatter så att miljön gynnades. Jag tror att de bara inte "tycker om" "miljö" att det har ngn politisk färg de hittat på och inte gillar. De verkar inte heller gilla vetenskap.
Som sagt jag sa aldrig att de tänker logiskt eller tre steg framåt
Lite samma på jobbet kortsiktiga snabba lösningar prioriteras och spara spara spara
Men det ger i längden ökade kostnader är jag övertygad om

Som sagt jag sa aldrig att de tänker logiskt eller tre steg framåt
Lite samma på jobbet kortsiktiga snabba lösningar prioriteras och spara spara spara
Men det ger i längden ökade kostnader är jag övertygad om
Hm den här uppställningen är bra, även o det är en partsinlaga.
https://www.expressen.se/debatt/debatt-kristerssons-raljerande--visar-hur-oserios-han-ar/

Under 2024 ökade Trafikutsläppen med 18 procent 2024. Utifrån tillgänglig statistik ser Sverige ut att bli ett av de EU-länder som ökade utsläppen mest av alla under 2024.

DEBATT. Nyligen frågades statsminister Ulf Kristersson ut i riksdagens konstitutionsutskott efter att vi anmält honom och regeringen för att bryta mot Sveriges klimatlag.
Kristersson gick till val på att få ordning på klimatet, men det är helt uppenbart att han har tappat kontrollen.
Regeringen har genomfört närmare 18 miljarder i skattesänkningar på fossila bränslen, sänkt reduktionsplikten, dragit ner på klimatklivets ram, tagit bort elbilsbonusen samt bromsat och fördyrat utbyggnaden av förnybar energi. Bland annat.
Klimatklivet var alltså att stötta företags omställning så de skulle bli mer konkurrenskraftiga. Men det ville vi inte. Vi ville åka mer bil.
Regeringens klimatpolitik är motsatsen till kostnadseffektiv. Två år i rad har regeringen satsat mer på åtgärder som motverkar omställningen, än på åtgärder som främjar omställningen. Finanspolitiska rådet har pekat på att regeringens politik fördyrar omställningen för både hushåll och företag.
Flera undersökningar visar att en stor majoritet av svenska folket oroar sig över klimatförändringarna – 85 procent enligt SOM-institutet 2023 och 77 procent enligt Fairtrans 2024.
1746013063771.webp

https://ec.europa.eu/eurostat/en/we...6yzIM9KLUIaOF65Mak_aem_mYyrpt4S3ILtteEdDjYQAQ
Notera gärna Sverige längst till vänster och kika på Holland längst till höger.

Vår tillväxt är halvkass och våra utsläpp har ökat dramatiskt. Polens BNP har ökat stort, deras utsläpp har minskat.

Sverige lägger pengar på att öka växthusutsläppen. Vi betalar aktivt för att få mer. Våra skattepengar går till att öka utsläpp. Regeringen vill hellre köpa ökade utsläpp än lägga pengar på annat. I valet mellan att stötta företag och minska utsläpp eller hindra företag och öka utsläpp föredrar Sverige att betala för att simultant hindra företag och öka utsläpp.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka