Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skreppur skrev:Alla, eller de flesta här på buke har väll någongång blivit testad av sin häst under hantering. Kan inte ni berätta vad eran häst gjorde/gör och hur ni hanterade/hanterar det? Skulle vara intressant (:
immabelle skrev:då stramar det ju i munnen så då kommer hon efter direkt. Ser inte så snyggt ut den tiden det varar men det funkar..
Skreppur skrev:Tack för alla svar (:
Lite frågor:
2. Om man står och klappar och ryktar en häst som plötsligt visar öronen bakåt. Ska man acceptera det och sluta med det man gör eller ta det som smånonsens? Vart går gränserna?
pimy skrev:Min häst brukar testa nya ryttare och även mig ibland genom att stanna när man är ute och skrittar i skogen och sedan bara vända långsamt, långsamt på vägen för att gå hem igen. Det är inget kast han gör men han gör sig så seg att man knappt kan stoppa honom förrän han är runt och då drar han ner huvet så man tappar tyglarna och så går han med bestämda steg hemåt. Jag har lärt mig hur han funkar så med mig har han väl insett att det inte hjälper, men emellanåt så måste han ju försöka...
Det kan ibland vara lite praktiskt, för om man skulle rida vilse, så lär han knalla hem. (bra för medryttarna som inte hittar så bra i skogen men inget man ska uppmuntra honom att göra )
Lite frågor:
1. Vad ska man om hästen tvästannar när man leder? (Förutsett att hästen testar och inte har ont)
2. Om man står och klappar och ryktar en häst som plötsligt visar öronen bakåt. Ska man acceptera det och sluta med det man gör eller ta det som smånonsens? Vart går gränserna?
Skreppur skrev:Vad ska man göra om man sitter på en häst under en ridtur som fått nog av träningen, småbockar och småstegrar (en halvmeter) och sätter fart med bestämda steg hem till stallet? Han förstår att han lyckats skrämma ryttaren lite. Men HUR skulle ni göra, nogaskrivet?
Lite frågor:
1. Vad ska man om hästen tvästannar när man leder? (Förutsett att hästen testar och inte har ont)
Frågan är varför hästen stannar. Ingen häst jävlas. Däremot kan de vara mer eller mindre villiga. Jag anser att en häst har rätt att välja sig egen väg och inte ska tvingas till någonting för vårat nöjes skull.1. Vad ska man om hästen tvästannar när man leder? (Förutsett att hästen testar och inte har ont)
Gränserna? Först och främst ska du ta och fundera på vad du gör med hästen och varför, samt se detta ur en opartisk synvinkel. Hästen är med dig - av vilken anledning? Är det DIN vilja eller är det hästens vilja? Din vilja? - du tvingar alltså hästen att vara med dig. Redan där är all tanke på ledarskap och regler ingenting värt. För en ledare är en ledare först när en häst följer en av egen vilja. Innan dess har du ingen rätt att tvinga hästen till någonting. Och gör du det så är du inte mer än ett rovdjur för hästen - och därmed en fiende.2. Om man står och klappar och ryktar en häst som plötsligt visar öronen bakåt. Ska man acceptera det och sluta med det man gör eller ta det som smånonsens? Vart går gränserna?
Humelibumlan skrev:Mig skulle hon inte skrämt, hon skulle mött en spade
tintilar skrev:Frågan är varför hästen stannar. Ingen häst jävlas. Däremot kan de vara mer eller mindre villiga. Jag anser att en häst har rätt att välja sig egen väg och inte ska tvingas till någonting för vårat nöjes skull.
Jag hade givit hästen möjlighet att visa mig vad den hade i tanke istället för att följa med mig. Om förslaget inte var bättre än mitt - enl mig - så hade jag lirkat tills jag hade övertalat hästen så att jag fick honom villigt följa med mig.
Gränserna? Först och främst ska du ta och fundera på vad du gör med hästen och varför, samt se detta ur en opartisk synvinkel. Hästen är med dig - av vilken anledning? Är det DIN vilja eller är det hästens vilja? Din vilja? - du tvingar alltså hästen att vara med dig. Redan där är all tanke på ledarskap och regler ingenting värt. För en ledare är en ledare först när en häst följer en av egen vilja. Innan dess har du ingen rätt att tvinga hästen till någonting. Och gör du det så är du inte mer än ett rovdjur för hästen - och därmed en fiende.
Om en häst säger ifrån så är det fär att du gör något som den ogillar. Om jag inte tjänar min häst så som han vill, så ska han säga det till mig - annars kan jag ju inte veta och än mindre ändra på mig.
Däremot kan du ställa ultimatumet - antngen följer du mina regler eller så lämnar du min flock. Som det fungerar i verkligheten.
Och är inte hästen med dig av egen vilja så har du ingen rätt att säga vad som är accepterat eller inte för hästen har ju inget val. Du säger "såhär gör du annars skadar jag dig tills du är kuvad nog. Jag är nämligen farlig och du har ingenstanns att fly."
Att en häst testar är ett tecken på att han tvivlar på dig som ledare. Ta det som kritik och förbättra din hantering istället för att dölja dina brister och tysta den som talar sanning.
Du förstod precis rätt....Raven_ skrev:Skulle du allvarligt lappa till hästen med en spade lr missförstod jag det rejält?