Testning testning

Skreppur

Trådstartare
De allra flesta här på buke har väll någon gång blivit testad av sin häst under ridning. Kan inte ni berätta vad eran häst gjorde/gör och hur ni hanterade/hanterar det? Skulle vara intressant (:

Sv: Testning testning

hum :idea: ..min gamla medryttar häst var en fena på att testa! det gick nästan inte en runda i skogen förrän hon skenade iväg, skenade o flög i luften oftast löste det sig genom att hon sprang i framförvarande hästbak! men man lärde sig ju sitta kvar! men man åkte ju även av några gånger, fast bara i paddocken när hon flög som en ja vet inte vad ! men i skogen höll jag mig alltid kvar!
hade även en foderhäst i vintras som med testade, när man ledde henne i grimskaft kunde hon tvärstanna o vägra gå, och när man bad henne komma, började hon stegra o sparka med frambenen, men man fick ryta ngra gånger sen löste det sig med! den hästen åkte man också av några gånger ! hon var också ganska bra på bockning! :angel:

Har du läst Thelwells?
Precis så ser min pålla ut, liten, rund, man åt alla håll och ett ständigt bockande och fnysande. Ganska komiskt när man inte sitter på, mindre roligt när pålla glömmer att hon är en välartad ridhäst och tror att hon är rodeohäst, med mig i sadeln :devil: :devil: :devil:
Till alla som säger "det är trevligt när de visar livsglädje"
Livsglädje my ass säger jag bara, pållan har något mycket giftigt i ögonen när hon gör detta.
Enstaka bockisar är livsglädje, när de kommer i serie är min lilla egensinniga häst ute efter något helt annat...
Men jag älskar mitt lilla egensinniga och ibland räliga sto :love: :love: :love:
Apo

Min Pålle är en baddare på att backa. Om något inte passar herrn så åker backen i på en gång.

Igår fick jag backa ut honom från hagen för han skulle INTE följa med in. Söt liten ponnyhäst som är lika glad när han backar i 120 knyck som när han får springa rätt fram i eget valt tempo :D

Unghästen jag brukar rida testar mig hela tiden, vägrar gå eller rent ut sagt försöker slänga av mig. Jag driver honom framåt och använder spöt på bogen eller bakom skänkeln...

Hon låtsas ibland bli jätterädd för saker (är ALDRIG rädd för något annars), då vägrar hon att gå, försöker vända och backar ner i diket. Lönlöst att göra något.
Då sitter jag av och går förbi med henne, för förbi det ska hon om jag så ska dra henne med traktor ( ;) )
Nu för tiden gör hon inte så mer än ett par gånger per år, ofta en gång på våren och en gång när den första snön har kommit på höstvintern (då blir hon lite busig :D ).

När vi fick henne stack hon gärna med en också, och var väldigt olydig och okontrollerbar när man red pga att förra ägaren helt enkelt var för "slapphänt" med henne. Det gör hon dock aldrig nu och har inte gjort på flera år.

Min medryttarhäst väntade ett tag med att testa mig! Närmare bestämt tills jag glatt kom på att jag skulle rida ut barbacka. Trots att han kan vara stark och jobbig ute, tog jag det vanliga bettet. Och för att vara extra positiv så skippade jag spöet.

Det visade sig vara det värsta jag gjort! På bortvägen var han lat som ett ök och gick inte framåt för någonting. Det spelade ingen roll vad jag gjorde!

Sedan tänkte jag att nu sjuttson får du ge dig, kortade tyglarna och samlade ihop honom, försökte göra någon skänkelvikning och göra honom uppmärksam med halvhalter. Tror ni han lyssnar? Såklart inte. Han är stark, TUNG i handen och struntar fullkomligt i vad jag gör.

Efter ett tag så var han i alla fal tvungen att jobba lite och vet ni vad han gör då? Han stannar, vägrar gå framåt och när jag driver på honom backar han rakt in i skogen!

Man riktigt kände på honom att han skulle jävlas för att jag inte hade någon sadel att sitta i, något bett att ta i, eller ett spö att piska på med! Han bara lugnt gör precis tvärtemot vad man vill och man blir så arg när man inte kan påverka honom, han bara jävlas!

Då vart jag så arg att jag bröt en kvist från närmaste träd och slog till honom en gång. Hästen blev så paff att han hoppade ut från skogen och kunde helt plötsligt gå framåt! Men för att göra någonting öht av den ridturen var jag tvungen att rida mitt allra bästa, och det var säkert det han ville! :D

Haha!
Min förra häst testade mig som tusan när jag provred honom. Han stod mest på bakbenen om man säger så :p
Varför köpte jag honom egentligen? :confused: ;)
Sen när vi fick hem honom körde han en annan variant. Han frös fast när vi var ute och red. Vägrade fortsätta gå. Men det växte bort ju mer sammansvetsade vi blev.

Min nya häst protesterar mest när det blir jobbigt i t ex dressyren, eller om han inte får gå på framåt när jag gör halt. Då kan han löjla sig och hoppa med frambenen och kasta med huvudet, men det är mest för att han är så otålig, och inte för att han är lisig.

Min häst är dumsnäll och har aldrig testat mig. Jag har ägt honom i 9 månader nu.

ojojoj... vad ska jag börja, ibörjan så gjorde han ingenting utan var en liten ängel lagom snäll för att ge matte sitt självförtroende tillbaks, sen började han... springa iväg, växa fast, skrika och sparka med frambenen då jag sa emot honom, vägra komma i hagen, stegra och bocka på banan... men nu efter år av ömsesidig kärlek, respekt och ett ok partnerskap med 51 % till mig så funkar allt detta bra idag. Fast nu testar han skötaren istället!!!

Min häst testade mig i början, sen har det väl kommit någon gång då och då men nu var det väldigt länge sen.

I början kunde han tex i hagen när man kom med hö försöka hugga åt sig maten när man bar påsarna (och alltså ta en tugga av mig om det var så att jag hade näven i vägen) Slutade med att det var jag som jagade han med höpåsen i högsta hugg :p

I ridningen så har det varit förut att han blev livrädd för saker, tvärslängde sig runt och brallade hemåt... Vet iofs inte om det var att han testade mig, eller om det helt enkelt var för mycket myror i brallan (överskottsenergi)

Sen kan han nog vara kaxig mot endel andra, om dom visar att dom är rädd för honom vid ledning osv. Är man bara normal och beter sig som att det är självklart att man är ledaren så är det sällan problem.
Men oftast kommer sånt här när han har överskotts energi (vid skada tex)

Tack för svaren :)

1. Vad ska man göra om hästen växer fast medans man rider?

2. Ska man bli medryttare på en helt ny häst man aldrig mött förut. Hur tycker ni man ska börja? Ska man lära känna hästen först med promenader och liknande, eller kan man hoppa på en skritttur första gången? Hur skulle ni gjort steg för steg?

Det värsta jag varit med om var en häst som blev så arg när jag skulle ha henne över vatten att hon till slut kastade sig sidledes baklänges för att mosa mig mot trädstammarna (jag hade fått över henne men tyckte att vi skulle tillbaka samma väg, bara för att öva). Just då löste jag det genom att gissa vilket träd hon siktade på och våldsamt dra runt hennes huvud ditåt. Efter att nästan skallat sig själv på det viset blev hon lite mindre våldsam men det slutade med att just när jag inte kunde hålla mig kvar längre i hennes kast gick hon som tur var omkull på en myr. Det är enda gången jag varit riktigt rädd till häst och jag tordes faktiskt inte gå tillbaka på samma ställe utan fick leta upp en torrare passage. Longerade i 3 dagar i djup sand i ökad trav-galoppvariationer (jättearbetsvillig häst, spetsade öron hela tiden och jobbade på utav bara h-vete) och det återställde relationen mellan oss och hon blev mycket nöjdare. "Lurade" henne över vatten en gång sedan på ett ställe hon gått över tidigare, men trots det var hon tvungen att fundera en stund innan hon gick över. Tyckte nog att det var för lång väg hem att gå tillbaka... :D

Skreppur skrev:

2. Ska man bli medryttare på en helt ny häst man aldrig mött förut. Hur tycker ni man ska börja? Ska man lära känna hästen först med promenader och liknande, eller kan man hoppa på en skritttur första gången? Hur skulle ni gjort steg för steg?

Eftersom jag har dåliga erfarenheter till fots med hästar som dragit all världens väg medans jag åkt på fotsulorna i tyglarna skulle jag definitivt skippa promenader. Jag skulle börja med någon form av longering/tömkörning på inhängnat område och jobba hästen så att den förstår att jag kan få den att flytta fötterna - lugnt, glatt och fint och med myyycket beröm, så att det inte finns några tvivel för hästen om att jag bestämmer men att det inte är hemskt. Kanske inte något att rekommendera om du inte är van vid tömkörning/longering eftersom linorna kan ställa till det och man måste hela tiden ligga steget före om hästen skulle få för sig något :D . Fråga hur hästen är att longera först!

Min medryttarhäst brukar vara suverän att rida, lätt och mjuk i munnen och när han går bra känns det som om man inte har något i handen. Det är just i de situationerna som jag brukar börja slappna av och då tar han tillfället att sticka iväg i bockgalopp :devil: efter ett par avramlingar lär man sig att sitta kvar.

Han brukar också växa fast när han blir rätt för saker ute, det ändajag gör då är att vänta ut honom eftersom han inte tycker om spön så ser jag ingen mening i att använda det på honom.

Sara

Jag har ridit en travare under ca 8 månaders tid (fast hon stod ca 1 månad då) och så fort vi red ut själva (eller red först) tvärstannade hon och vände. Första gången hade jag ett väldigt problem med henne. Tidigare har hon aldrig gjort nåt och nu tog det tvärstopp så näsan min hamnade i mankammen på henne. Men då lät jag henne vända hemåt för att sedan fortsätta vända henne. (Alltså, hon fick delvis som hon ville men istället för att gå hem vände vi ett helt varv och stod med näsan åt skogen iaf) Jag höll på i säkert 10 min innan vi kom iväg. Idag räcker det med att jag känner att hon tänker stanna och ett bestämt nej så glömmer hon fort de dumheterna. Ett tag höll hon på och reste sig så fort hon inte fick springa så fort som hon ville (tex om någon annan galopperade om henne och jag höll in henne, det är ju inte meningen att alla ska skena) men då tog jag handflatan och smällde till henne mellan öronen. Detta är dock viktigt att det kommer i RÄTT ögonblick! Hon ville inte heller bli fångad i hagen men då gick jag mellan henne o hagkamraterna o jagade runt henne, hon fickingen möjlighet att stanna och äta. 20 minuter tog det, så var det bara att ta henne. När ägaren kom drog hon längst ner i hagen. Jag har en väldigt speciell relation med hästen idag.
Hon har dock fått slippa stressen på travet nu och är dräktig så nu är hon hur trevlig som helst at ha att göra med. (Hon har varit väldigt otrevlig förut o delat ut bett och kosparkar)

En fjording jag hade tidigare stannade och backade hemåt. Ok, sa jag. Vi kan gå hem men då ska du backa hela vägen hem också. 10 m så gav han upp. (Det har jag dock hört att man ska akta sig för att göra på dressyrhästar???) :confused:

min ponny kastade av mig varje dag.
jag satt upp och red vidare, han kastade av mig och så höll vi på.
hur jag löste det?
jag satte på ponnyn en förbygel o höll för allt vad jag var värd sen insåg han att jag inte "kunde" åka av och så löste vi det ;)

Min häst var bara dum och omedgörlig han sparkade bakut när man skulle fatta galopp och när det blev för jobbigt bockade han och sparkade bakut.. men det gäller bara att vara snabb med spöt och bestraffa dem ordentligt annars kan man få en farlig häst som tror att den har övertaget..

Skreppur skrev:

Man kan göra allt möjligt :devil:
Skämt å sido, det beror på häst och situation. Pållan växer fast ibland när vi är ute och skrittar. Då brukar jag ge henne en kort stund, inte ens minut, för att vädra efter sina tigrar och pantrar eller vad det nu är... :smirk: Sedan lägger jag till skänklarna och manar pållan framåt. Vill hon inte kan jag peta med sporren alt ge ett pet med spöt. Hon brukar släppa då och gå framåt. Ibland händer det att man får ge henne lite mer än ett pet, men då hittar hon ofta på något annat utöver stanna. Ibland stannar hon och går baklänges på banan, men det är när hon tycker saker är jobbiga och komplicerade. Då brukar jag driva framåt och ge överdrivet mycket beröm. Hon ska igenom det jobbiga och så fort hon är det, gör vi något annat alternativt avslutar passet.

När det gäller första gången på ny häst, så tycker jag att hästägaren ska vara med och att du alltid ska satsa på att rida. Jag hade som hästägare inte varit ett dugg lycklig över att min häst var ute på promenad när den ska ridas. Rid de första gångerna med hästägarens övervakande öga i ex paddocken, vill du skritta ut så kom överens med någon av de andra i stallet så att du har sällskap när du är ute första gången, lär dig ridvägar osv. Dessutom kan ditt sällskap och hästägaren tala om för dig på vad och var hästen kanske reagerar på saker och det är betydligt bättre än att upptäcka på egen hand och själv.

Varför ska alla ut och promenera? På vilket sätt skulle det vara tryggare?
Du är ju där för att rida, inte promenera

Apo

*lånar*

min brukar va en klippa å inte nita/kasta sig...
har varit 1 meter från ett rådjur i högt gräs som hoppade upp (vi höll på å rida på stackarn)... men min häst sa typ hej å fortsatte trava... ryckte inte ens till... hmmm...
men diken.. DET e läskiga saker det... jag hoppade tillslut av å ledde över henne fram å tillbaka 10 gånger, sen red jag fram å tillbaka 10 gånger tills hon typ spydde på mig... DÅ gick det bra...men hon har alzheimer å hade glömt bort det nästa gång...

om man säger till henne på skarpen så kan hon försöka komma undan genom å hoppa jämfota på bakbenen (inte stegra) å huvudet rätt upp... men aldrig ful-grejjer så man åker av...
åkt av en gång, å det va i galopp å en svanj*l kom upp från vattnet å rakt på oss typ.... DÅ nitade hon å kastade sig lite ...

nu på sista tiden när man e pigg å glad så har hon reagerat på lite töntgrejjer typ en kvist bryts av i skogen å matte tömkör å man gör en U-sväng i full galopp... fast hon e rätt känslig i munnen å stannar efter u-turn!

jag säger till på skarpen om hon töntar sig... är hon rädd så får man ju vara lugn...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 931
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV