Testning testning

Sv: Testning testning

Tack för svar!

Till sista frågan: hur skulle ni hantera en häst som en vattenpölrädd? HUR kan man försöka lära hästen att det inte är farligt och hur ska man bete sig om hästen börjar bli tittig och nervös när det är en vattenpöl 10 meter fram?

Evelyn testade mig väldigt mkt.
Första månaderna jag hade henne grät jag efter varje ridtur, eller ja, försök till ridtur. :smirk:
Har aldrig träffat envisare häst.
Hon skulle inte gå åt det håll som var bort från stallet tyckte hon.
Hon tog till allt man kan ta till som häst.. backade in i träd, ner i diken och in i staket ibland, men sen kom hon på, går jag på två ben blir matte rädd, då slipper jag! :idea:
för jag blev ju rädd när hon reste sig. försökte sitta kvar men droppen blev när hon reste sig mitt i en uppförsbacke.. :crazy:
så det blev en ond cirkel, jag satt upp, vi kanske kom iväg några meter, hon vände, jag vände tillbaka, hon reste sig och vände i luften, jag hoppade av. ibland satt jag upp igen, det första hon gjorde då var att resa sig igen.. och jag av.

Så hur löste jag då detta?

Jag började gå med henne, gick en sträcka, stannade och satt upp och krävde att hon skulle stå still. tog ett tag men sen gjorde hon det, då vände vi och red hem. (på hemvägen var hon alltid snäll.)
Sen ökade jag på det, jag gick med henne, stannade, satt upp, krävde att hon skulle gå ett steg framåt. sen halt, fortfarande åt det håll som var bort från stallet, sen vände vi och red hem.
och så fortsatte vi så, med fler och fler steg bortåt.
Sakta men säkert liksom..
Till sist slutade hon med att resa sig och kom på att det nog var ganska så trevligt att komma ut i skogen.
Och nu rider vi vart jag vill.
Men fy vad jag kämpade med henne. fast det var det värt. :love:

Har haft henne 2,5 år nu och hon kan testa fortfarande ibland.
Typ helt plötsligt ska hon vika av på en annan stig än den vi går på, haha.. bara för att kolla om hon kan bestämma.
Sen när jag vänder tillbaka blir hon liksom "Jaha jaja okej då matte, du bestämmer väl då.. skulle bara kolla" :D :love:

min förra medryttarhäst var så... vattenpöl - no no no...

men ägaren hade mer pli på henne... hon satt å vänta ut henne... vet hästen att matte ger sig ALDRIG... då går den tillslut...
sitt på hästen i 2h om det så behövs... stå still å stirra på vattenpölen... hur länge som helst...

du kan ju arrangera å se till att hela vägen e blöt på vägen hem... då MÅSTE ju hästen gå över...

är den allmänt vattenrädd eller bara vattenpölar?
annars kan du ju spola benen å lite sånt... blir ju blött på golvet då...

fast de flesta kanske bara "dummar" sig ute...

å beröööömmmmm när den gör rätt!!!
du kan ju börja med å leda över... sen rida.. :)
nån annan häst kanske kan gå först?
övaövaöva

Oavsett vad de gör, är jag lätt på handen, sitter lätt i sadeln med hälen ned, smackar lite om hästen bockar eller gör andra krumsprång, skyggar el. liknande...

Börjar hästen springa gör jag samma sak bara att jag byter ut smackningarna mot "ptroo", klappar lite på halsen och lägger mej på en volt tills hästen lugnat sej.

Så okomplicerat och odramatiskt som möjligt, då lägger de av efter en stund. Börjar man skrika, dra och piska kan man räkna med en onödig och långdragen kamp som hästen vinner i 99,9 % av fallen.

Min häst testar varje gång jag ställer ett nytt krav på henne, i princip.

min häst håller på och testar nu :o
var underbar att provrida (kanske för att det var illa varmt den dan?) men nu... huvudet i princip mellan frambenen i traven och studsig. gummisulor kanske :idea: men det är bara att trycka på framåt och sitta tungt, försöka så gått det går att inte dunsa ner i sadeln i varje steg och jobba honom uppåt - framåt.
men men, det går väl över, har ju känt att han kan va snäll o duktig =)

när min pålle testar nya ryttare
(han har som tur e lagt ner den verksamheten med mig :bow: )

tjurig
stannar
vägrar gå
backar
visar med hela sitt kroppspråk att han inte vill någonting :devil:

detta går dock över när man lär känna honom och han har förtroende för en :) fast det kan ta tid :D

mvh Arabizar

En gammal D-ponny jag hade för några år sen hade en period på ca ett halvår då hon inte gick att rida ut på ensam. När man ridit i max 5 min stegrade hon sig och tvärvände och skulle tillbaka till stallet till varje pris. Mindre roligt.

Min nuvarande häst lurar mig med att hon är rädd för kor och får (hon går förbi med alla andra ryttare som provar henne utan att tveka det minsta) Men med mig så backar hon eller ställer sig helt fastfryst i marken när hon ser/hör djuren.

Jag red en privat i c a 3 år för ett tag eddan och hon var mästaren på att testa folk till bristningsgränsen!

Hennes specialitet var att bara helt enkelt stanna och VÄGRA gå framåt under några omständigheter! Man kunde bli galen för mindre kan jag lova..:bump:

En annat roligt inslag var att hon absolut vägrade gå i ett ridhus eller ridbana, samma där bara stannade och du hade kunnat gå bakom och hoppa upp å ner utan att hon rörde sig..

Men det enda som gällde var att inte ge sig.. våld hjälpte absolut inte då blev hon bara argare å började bocka istället :)
jag lät henne bara hålla på tills hon tröttnade och det kunde ibland ta en timme men efter ungefär 3 veckor av att stå tills hon själv valde att gå för det var så tråkigt att bara stå :banana:

Då var det som om hon förstog att här hjälpte inte att j**las utan hon förstog att jag bara ville att vi skulle ha mysigt ihop:) Efter ett det så var hon hur gullig som helst men visst får man räkna med eventuella återfall då det räcker med en gång bråka så slutar dom..bara man är konsekvent, lugn, tålmodig och kommer ihåg att våld är ALDRIG ett bra sätt det kanske hjälper för stunden men jag lovar det blir värre nästa gång :)

Hoppas man hjälpt till lite iaf

Skreppur skrev:
De allra flesta här på buke har väll någon gång blivit testad av sin häst under ridning. Kan inte ni berätta vad eran häst gjorde/gör och hur ni hanterade/hanterar det? Skulle vara intressant (:
min ponny hade fått en väldit ful ovana. man kunde komma typ 500 m från stallet och sen bara började hon backa . det spelar ingen roll om man red själv elr tillsammans med nån annan häst hon gav sig inte vad man än gjorde. (det pågick i flera veckor) men sen kom jag på att vi använder lina när vi ska lasta in henne i transporten och då går hon in på en gång. annars vägrar hon! så nästa gång jag red ut hade jag ett rep med mej och sen när hon började backa la jag bara repet bakom rumpan på henne och hon gick fram på en gång. sen dess har hon aldrig bockat. det kanske bara funkar på min ponny. men garanterat värt att testa om man prövat allt annat.. :D

Min medis testade/testar mig (är inte riktigt säker på om hon fattat än :smirk: ), genom att vägra gå in i stallet. Tvärstopp, in skulle hon inte, såvida inte de andra hästpolarna var där. Höll som mest på i över en timme, och då fick jag slutligen ta till hjälp för o blockera "flyktvägarna" hon försökte sig på, eftersom jag var tvungen att ge mig av. Hon fortsatte ngra gånger till sedan, men till slut verkar det som att budskapet har sjunkit in.. Sen kan hon vara riktigt arrogant ibland osså :devil:

//
Stefffie som känner att hon antagligen skrivit för mkt o antar att hästkräket (kärleksfull benämning :d ) vägrar gå in imon.

Min nya häst har precis börjat testa mig, det märkte jag efter ridturen ikväll :smirk: :p
Kossor? Backa i hundraåttio! :eek: Försöker matte vända mig mot dem igen? Leka att jag är en studsboll! :bump:
Ska vi gå hem? Men de andra går ju hem till sig? Då ställer jag mig på bakbenen! :idea:

Hehe, jag sitter och är lugn och konsekvent, hästen ska gå förbi korna, och lyssna på mig. Inget skrik och bråk.
Vid kossorna fick jag hoppa av och leda, trots allt bättre att komma förbi öht, än att behöva vända och ge upp. Kan tillägga att på hemvägen var kossorna inget problem att passera.
När vi skulle rida upp till vårt stall, utan de andra, och han började konstra så sa jag: "Vi ska gå hem! Lyssna på mig hästskrälle" i skarp ton. Det funka :p

Men aldrig några slag eller ryck! Det funkar inte på honom.

Tycker det är himla trevligt att höra att det är så många som inte använder sig av våld.. själv lärde jag mig rida på ridskola där våld var standard *uss uss* :eek:

Numera är jag själv heeelt emot all form av våld mot hästar, kan man inte få hästen att göra som man vill utan våld ska man nog inte ha hästen...:bump:

I början var min häst bottensnäll, men efter ett par veckor när han kände sig säker i omgivningen passa han på att testa.

Sprang iväg i hagen och nonchalera han totalt och då fick man vänta ett tag, det gjorde han en period varje dag nästan sen blev det mindre och mindre. Sen sluta han, däremot gjorde han det igen när han kommit på bete. Han titta på mig när jag kom och vänta snällt, men så får han en sån ful blick och strosar iväg. Men det räckte jag sa "VAD gör DU?" Han liksom tvärstanna och titta på mig och sucka och lät mig ta på grimman... Men nu har han aldrig gjort så mer.

När han började låta sig fångas, kom nästa test efter ett par dagar.
Då frös han fast och VÄGRA gå ur hagen.. En dag var det så illa att det tog 1½ timme att få ut han, jag fick liksom flytta han i sidled och varvat med rygga han.
Och så hade han givetvis en sån lurig blick och såg allmänt borta ut.
Nu gör han bara så när han blir lite osäker, men går fram direkt man tar lite i grimskaftet och släpper efter eller säger "äh sluta nu tramsa"

Sen kom han på nåt nytt, han VÄGRADE gå runt stallet. Red man och kom till baksidan slog han i backen och han gick inte att stoppa.
Tvärstopp, huvudet mellan benen och 190 baklänges. Inget stoppa han, då styrde jag han när han rygga rakt in i ett par taggbuskar, sen var det inte kul mer..
Gick man han i grimskaft fick han fnatt, han skulle helt enkelt inte gå runt huset och reste sig emot mig en gång, hoppa skutta tom bet mig men då bet jag tillbaka.

Nu går han utan problem runt huset, både från marken och med ryttare men det tog längst tid att "vinna" över han där eller hur man ska säga..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 931
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV