Testikel inte 100% på plats?

Izzzaz

Trådstartare
Hej hej!

Jag ska ev deläga en valp medömkan uppfödare....grejen som är nu då!

Valpen är nu ca 10 veckor, en testikel är på plats den andra sitter(uppfödarens beskrivning) knappt en centimeter fel uppåt sett, han är så gott som säker på att den ska hamna rätt...

Någon eller några, gärna uppfödare som har erfarenhet av detta eller liknande situationer?

Kan tillägga att uppfödaren är en god vän som jag sedan tidigare deläger 2 hundar med, vi har god kontakt och jag har gott förtroende för honom...men ibland kommer man inte så långt i en diskussion som man vill när det hela går på halvknagglig engelska ;)

Tack på förhand!

Sv: Testikel inte 100% på plats?

Man kan prova att massera ner den varje dag, gärna flera gånger per dag. Så småningom kommer den att växa till sig och när valpen blir lite äldre kan den inte slinka upp igen. Det kan bli värre om man låter bli att göra något, då kan den mycket väl fastna uppe istället.

Är det en liten hund är dt ej säker på att det är testikeln de känner. Har en hane som besiktades en ytterligare gång efter han kommit till mig pga att båda inte riktigt var nere fullt ut. Veterinären "kände" båda testiklarna då. Ställde ut honom och en uppfödare var intresserad att använda hon men vid en utställning sa domaren att han endast har en testikel. Det var endast en tom påse på ena sidan. Flera veterinären och domare har missat detta under dessa 2 år. Undersökningar gjordes med ultraljud mm men man kunde aldrig finna den borttappade tesikeln, den vekade aldrig funnits.

Där rök både min framtida avelshund och utställningshund :( Ja skulle inte våga deläga en hane som inte har båda tetiklarna nere om man ej har en plan B och tycker det är värt att chansa.

inom min (lilla dvs ~5kgs) ras är det inte helt ovanligt att testiklarna inte ramlat ner till 8vs-kontrollen iaf. min uppfattning är dock att den brukar ramla ner rätt fort efter det, men att den kan "komma och gå" ett tag. såvitt jag förstått det så brukar man säga att om den inte kommit ner vid 6 månader är det rätt kört, men det finns exempel på de som kommit på plats senare än så. ett fantastiskt (oklart om det är sant iofs) exempel var på championhannen som importerades från usa och vid testikelkontroll visade sig ha TRE kulor... 2 egna och ett implantat (jepp, det går att lösa problemet så också *suck*). teorin är att andra kulan ramlade ner under transporten, på den då vuxna hanen, men vem vet? :)

En vännina till mig fick ner sin hanes kula genom akupunktur. Om man hittar en som kan sin sak vill säga.

Jag vet en som för ett antal år sedan sa att sista chansen att försöka få ner stenen var att flyga hunden. Så det är inte omöjligt att det har hänt under transporten.

Att de åker upp och ner är inget ovanligt, men om man då masserar varje dag så märker man när de börjar växa och får allt svårare att ta sig igenom passagen. Då gäller det att se till att den/de stannar nere tills de inte kan åka upp längre.

Och ja, tyvärr så finns det fejkkulor.

Jag vet en som för ett antal år sedan sa att sista chansen att försöka få ner stenen var att flyga hunden. Så det är inte omöjligt att det har hänt under transporten.

Att de åker upp och ner är inget ovanligt, men om man då masserar varje dag så märker man när de börjar växa och får allt svårare att ta sig igenom passagen. Då gäller det att se till att den/de stannar nere tills de inte kan åka upp längre.

Och ja, tyvärr så finns det fejkkulor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka