Tester för avelshane

Ajabaja

Trådstartare
Hej!
Vad finns det för tester man kan göra på pappan om en kattunge i en kull dött av andningssvårigheter? Vad bör jag kolla upp hos pappan så han inte ärver ner något dumt?

:bow::bow:

Sv: Tester för avelshane

Vad jag vet finns inga kända ärftliga sjukdomar (iaf inte som man kan testa för) som medför just andningssvårigheter.

Om andningssvårigheten hos kattungen uppstått till följd av något annat tex. hjärtsjukdom eller luftvägsinfektion kanske det kan vara rimligt att testa både honan och hanen.

Tyvärr är det ju så att infektioner i de övre luftvägarna är ganska vanligt hos små kattungar och behandlas de inte omgående har små kattungar mycket liten chans att överleva. Detta har ingenting med ärftlighet att göra. Däremot kan föräldrarna bära på virus (tex. herpes eller calici) och så kan de föra smittan vidare till kattungarna.

Beror andningsproblemen på hjärtproblem är det lämpligt att ultraljuda hjärtat hos båda föräldrarna, där finns det ärftliga sjukdomar.

Men oftast finns inget skäl att testa föräldrarna för något bara för att en kattunge dör i sviterna av en luftvägsinfektion.

Hej!
Tack för svaret!
Har du någon aning vad herpes eller calici-tester kostar?
Kan ju vara värt att kolla kanske!
Tänkte nog bara ta 1-2kullar till på honom så jag är lite osäkert om jag vill göra ett hjärttest på honom, är ju så jäkla dyrt & han är ju tiptop själv... Men jag ska väl prata med veterinären lite oxå.

Skönt att få lite tankehjälp här på buke!:bow::bow:

Bäst är nog att ta ett "ögonpaket", då kollas flera olika virus/bakterier som orsakar luftvägsinfektioner men jag är osäker på om calici ingår i ögonpaketet. Ögonpaketet brukar kosta en sådär 800-1000 kr (med provtagning och analys inräknat). Det går att kontakta SVA och be att få hem provtagningsgrejer själv och ta, då blir det kanske lite billigare. Man tar en svabb ifrån ögonsekret och skickar in.

Ta en liten funderare.

Tänk om det visar sig att han har HCM trots att han är pigg men att du inte vill testa för att det är dyrt, även om du bara tar någon kull så har han redan spritt de vidare.
Nu vet ja ej vad du har för ras men är de en ras som har ett sammarbete med MCO hälsoprogram ska föräldrarna testas. Detta för att minska spridningen vidare till avkommor.

Har du tex perser är de även PKD som ska testas.

Att en dör i kullen behöver ej betyda att något är fel, vare sig på mamman eller pappan men har rasen ett hälsoprogram anser jag iaf att man ska följa de.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
549
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka