testar hon mig?

P

pimpim_

jag har lite problem.. Våran ridskola hyr ut hästar på sommaren i 1månad. Jag ville ha min älsklings häst som jag ridit snart i tre år jämt på ridskolan och jag fick henne som sommarhäst. vi har nu haft dom i snart tre dagar och jag har inte kunnat rida henne nästan någonting alls. för att hon har två kompisar i hagen brevid henne två vallacker dessutom som hon går med i hagen och så fort jag ska rida henne så skriker dom efter henne och hon vill ju då såklart inte gå någon ting. Hon bara backar går åt sidan hon försöker ställa sig ibland också. Hon är helt omöjlig och jag känner mig usel som ryttare. Gör hon så bara för att testa mig ? Hon är ju van att gå med många fler hästar och nu rider jag henne själv och känner hon sig otrygg nu ? finns det något tips jag kan göra för att få henne gå och inte vilja gå till henne hagkompisar ? jag har gått med henne runt på lite ställen så att hon känner igen sig sen men hon vägrar att gå. Hoppas någon kan hjälpa mig för jag måste rida henne.....

Sv: testar hon mig?

Naturligtvis tycker hon det är obehagligt att lämna flocken, särskilt när en ridskolehäst sällan är ensam. Sen är det inte omöjligt att ni smittar varandra. Du blir lite osäker, hon känner det och blir ännu omöjligare.

Sällskap är ju naturligtvis bäst i en sån situation. Men om du inte har möjlighet till den utan måste rida ensam, tänk och gör då så här.

När du sätter dig på hästen så kör du ner röven tungt i sadeln luta dig lite bakåt och med hela dig, förklara för hästen att: NU GÅR VI!
Sätt ett fegsnöre runt halsen eller i sadeln om du blir osäker.
Det sämsta du kan göra är att lätta ur sadeln ha halvlånga osäkra tyglar och försöka mana hästen till förstånd. Utan ju mer hon krånglar, desto djupare kör du ner rumpan i sadeln och tryck hästen framför dig.
Så spotta upp dig lite innan du sätter dig i sadeln.

Har du tex nån som kan följa med dig, till fots eller varför inte cykel så kan det också duga som sällskap.

Spinner vidare på dina tips till ts; tänk även på att andas. Tänk djupa andetag, du andas in genom näsan, "virvlar" runt luften i magen och andas sedan ut.

På min dotters ridskola gör de samma sak med sommarhästar. Men de har kravet att hästarna inte ska ridas de första 3 veckorna. De återstående 4 veckor är det OK. Kanske har hon inte hunnit anpassa sig?

Hon har kanske inte hunnit anpassa sig ännu.
försök att inte tänka på det så mycket innan du sitter upp, man blir lätt och tänka på det och blir lätt nervös och hästen känner ju förstås av det.
Annars hade Blandrastik ett bra svar!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka