Testa abortvirus?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BertaLotta
  • Startdatum Startdatum
B

BertaLotta

Hej alla kunniga här på forumet!

Mitt sto är betäckt i år och förhoppningsvis på dygn 110 idag (skall på kontroll i eftermiddag). Jag har varit otroligt noga för att undvika risken att hon smittas av abortvirus. Jobbar på ridskola samt tränar & tävlar en häst som står i ett annat stall och har aldrig samma kläder i mitt eget stall som jag tidigare haft i något annat stall/ på tävling eller så. I stallet finns mitt sto, ett annat sto samt min minishettis. Jag har sedan betäckningen inte åkt på vare sig träning eller tävling med mitt sto och ingen av de andra hästarna i stallet har heller varit ute.

Häromdagen ringde en av mina bästa vänner som är väldigt sjuk och frågade om jag kunde ta hand om en av hennes hästar ett tag, då hon inte orkar med det. Det rör sig om en treårig vallack. Hästen är kanonfin och jag tar gärna hand om honom, men hur vet jag att han inte har med sig någon smitta? :confused: Nu står han i ett stall med en annan vallack som är ute och tränar och tävlar regelbundet. Själv har han varit hos några olika personer på inridning (han är inte helt lätt...), senast i juni tror jag.

Jag vill givetvis hjälpa min vän, men kan jag göra det utan att riskera det lilla föl som förhoppningsvis ligger i mitt stos mage? :confused: har läst lite på nätet och det verkar som att man kan ta nässvabbprov eller blodprov? Hur fingerar det? Någon som har erfarenheter av det?

Vore enormt tacksam för svar och råd!

Sv: Testa abortvirus?

Om jag hade varit du så hade jag ringt min veterinär. H*N om någon borde ju veta..
Ulrika

Om du vill vara säker; kläderna i tvättkorgen eller ngt förråd när du kommer hem. Sen tar du en dusch och rena kläder innan du går till dina hästar.

I dräktighetens 5:e, 7:e och 9 mån vaccinerar du dina ston.

Tips; du kan gå in på STC hemsida och kolla smittläget.

Tack för ditt svar!

Eftersom jag var på försenad 90-dygnskontroll igår så passade jag på att fråga veterinären på hingststationen. Hon menade på att det inte gör någon nytta att testa, eftersom det inte syns om hästen ifråga blivit smittad för typ några dagar sedan.... :crazy: Men det måste väl ändå vara bättre än att inte testa alls?? :confused:

borsalino: Jag var kanske lite otydlig, men det handlar alltså om att hästen skall komma hem till mig och bo i samma stall som mitt dräktiga sto. Tack för tipset!

Vet du hur mycket den där valacken har varit ute på
aventyr, eller vad det är för stall han har stått i. Har han hållt sig hemma och det inte är en massa hästar som är ute och farit på tävlingar etc så kan kanske det där provet säga lite iallafall..
Jag förstår ditt dilemma, man vill ju absolut inte att det ska komma onödiga faror för nära stoet.
Ulrika

Skönt att du förstår. Ja, det känns ju lite konstigt eftersom man har varit så noga med allt, bland annat tränar jag ju bara hemma i min egen paddock och tävlar inte, samt dessa ständiga klädbyten om jag har varit i något annat stall. För att inte tala om all tvätt...:eek:

Han står som sagt i ett stall nu där det bara finns en annan häst. Det är också en vallack (4 år) och han tränas och tävlas regelbundet (tränar varje vecka och tävlar varannan eller var tredje helg ca). I övrigt kommer de inte i kontakt med andra hästar så vitt jag vet.

Ok. Då är läget annat.

Nossvabb visar ingenting (virus)

I blodprovet letar man efter antikroppar efter viruset, och det kan dröja 2-3 veckor efter smittotillfället innan de syns
=
Hästen kan bära på smittan utan att själv vara sjuk. Därför är det ett lotteri

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 733
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp