Min förra jycke var en terv det är den roligaste jycke jag haft. I och för sig lättlärd men inte utan strid och ifrågasättande. Det gällde att ha bra argument om man säger som så.
Jag skulle aldrig rekomendera någon att köpa en belgare om man inte har god hunderfarenhet, det är definitivt ingen förstahund.
Jag gillade att ha lite att bita i när vi tränade och belöningen av allt slit var att det som en gång accepterats satt som berg. Den hund jag hade var en extrem enmansjycke det fanns bara en viktig person, och det var jag, alla andra var ett nödvändigt ont.
Schäfern är mycket mer tillmötesgående och intresserad av att vara människor tillags tycker jag.
Terven s e r snäll och gullig ut men det är en tuff jycke med mycket egen vilja.
Det är den enda hund som skrämt mig, min tik hade aldrig visat några speciella vaktinstinkter hon hälsade inte ens på folk som kom. Men en gång kom en försäljare som blev lite otrevlig mot mig och tiken kom rusande, snodde runt mina ben och visade alla tänder och lite till samtidigt som hon gav upp ett avgrundsvrål så försäljaren backade ut genom dörren snabbare än en oljad blixt.
Terven är ett krutpaket och kan bli rejält farlig med fel ägare.