Tervueren och Groendael

A

akktern

Jag är nyfieken på de här hundarna, tycker att de är så fina. Så jag skulle gärna vilja veta lite mer om dem från folk som har sånna hundar.
HAr haft Schäfer, så är de mycket olika schäfern i temperament och så? Det är ju också vallhundar..

Jag är inne på min andra terv nu och är helt såld på rasen! :)
De är väldigt lättlärda och följsamma, men jag tycker att de har mycket mer "eget" huvud än schäfern. Intelligenta hundar som inte tar allt för givet...man får ha en del humor!
Mina har varit (och den nuvarande är) lugna och mysiga inne, väldigt tillgivna (lite väl mattefixerade ibland) men väldigt aktiva utomhus. De är alerta och behöver arbeta och aktiveras för att må bra, men mina har varit väldigt "lagom", inga arbetsnarkomaner utan mer sällskapshundar med krav på vettig sysselsättning. Härliga hundar tycker iallafall jag! :love:

Jag har en lite tervflicka nu ,helt underbar. Lättlärd och pigg ,energisk , känslig osv :love:

Det finns en mycket bra bok som heter "Boken om belgiska vallhundar" och är skriven av Anne S. Fallesen. Där tar hon upp belgaren som helhet och de olika varianterna terv, grönis, malle och lacke för sig. :love:

Sen har du Afbv som är ett "belgarforum" och belgarportalen. :)

Min förra jycke var en terv det är den roligaste jycke jag haft. I och för sig lättlärd men inte utan strid och ifrågasättande. Det gällde att ha bra argument om man säger som så.
Jag skulle aldrig rekomendera någon att köpa en belgare om man inte har god hunderfarenhet, det är definitivt ingen förstahund.
Jag gillade att ha lite att bita i när vi tränade och belöningen av allt slit var att det som en gång accepterats satt som berg. Den hund jag hade var en extrem enmansjycke det fanns bara en viktig person, och det var jag, alla andra var ett nödvändigt ont.
Schäfern är mycket mer tillmötesgående och intresserad av att vara människor tillags tycker jag.
Terven s e r snäll och gullig ut men det är en tuff jycke med mycket egen vilja.
Det är den enda hund som skrämt mig, min tik hade aldrig visat några speciella vaktinstinkter hon hälsade inte ens på folk som kom. Men en gång kom en försäljare som blev lite otrevlig mot mig och tiken kom rusande, snodde runt mina ben och visade alla tänder och lite till samtidigt som hon gav upp ett avgrundsvrål så försäljaren backade ut genom dörren snabbare än en oljad blixt.
Terven är ett krutpaket och kan bli rejält farlig med fel ägare.

tack allihopa för bra svar! :) Låter som om jag får fundera lite på de raserna :) Annars har jag varit helt såld på Schäfer :love: Men just nu är det inte aktuellt med en ny vovve men det kan vara bra att börja fundera i tid! :) Och ta reda på lite mer om de raserna jag är intresserad av.
Tack! :bow:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka