terrängutrustning

E

eemilian

Någon som vet vart man kan få tag på bra utrustning till fälttävlan(framför allt terrängen)?

Jag har tillräckligt med utrustning för debutant nivå som jag har startat ett par gånger men iår satsar jag på högre klasser och letar efter, hjälm, hjälm överdrag, bättre kläder(någon kanske har tips, vad brukar ni rida i när ni rider terrängen??), bättre säkerhetsväst(m.axelskydd), benskydd, klocka m.m! Jag har letat mycket men har svårt för att hitta något, Ni som har tips, skriv! :)

Sv: terrängutrustning

Så här ser vi ut (och det flesta andra oxå) Inte så avancerat..

Jag har zippaväst och en vanlig långarmad tunn tröja under, hästen har terrängskydd från New och boots och förbygel. Jag har en vanlig GPA hjälm som jag trivs bäst med, den har jag ridit med ända upp i svår klass. Jag skall faktiskt köpa en ny terränghjälm tills i år... Hade en vanlig terränghjälm med svart överdrag på förr. Jag har en stor gul terrängklocka men man får inte ha klocka förrän i *klass ändå så du behöver ju inte köpa en just nu, dom är rätt dyra.

n620031796_750932_8971.jpg

Men det mesta borde du kunna hitta eller beställa från en vanlig ridsportaffär. Charles Owen har bra hjälmar, både lite billigare och dyrare modeller. Har de inte terränghjälmarna inne i äffären brukar de kunna beställa om man frågar.

Säkerhetsväst finns också i de flesta affärer tex. Racesafe som jag tycker om och Airowear (Zippa?) och de finns axelskydd att köpa till båda.

Jag rider i en vanlig t-shirt (fast många skäller på mig...) om det är varmt och en långarmad tröja om det är kallt, inget speciellt

Hästen har träns, hoppsadel som man lätt kan stå upp i, magplatta om man har broddar, förbygel, och skydd.
Jag har NEW terrängskydd och vita vanliga gummiboots från Sprenger som man trär på fram.
Men jag letar nya bra bakskydd, framskydden är super, men bakskydden från NEW har numera en mjuk skena vilket gör att de bara snurrar och glider, helt värdelöst...

Senast ändrad av en moderator:

kl på tal om terrängskydd

Jag är faktiskt lite sugen att testa hööks terrängskydd...
Jag köpte för ett par år sedan nya terrängskydd från england, ett uddamärke och rätt billiga men helt super, håller de nästan högre än de new jag har. Saken är den att de är på pricken lika de som hööks saluför, även när man känner och klämmer på dem...

Jag har haft terrängskydden Professionals choise SMB och tävlat med i 15 år upp till svår klass. Utan dem hade jag nog varit drabbad av många senskador. En mycket liten gaffelbandskada är allt som hänt under alla år.
Så dem är jag mycket nöjd med!

Det finns ett par nya terrängskydd som heter Pro Equine. Har inte testat dom med de verkar bra. Finns i roliga färger också, både frambenskydd och boots. Vet inte om det finns bakbenskydd , men tror det :D Fram kostar väl ca 500:- och bootsen ca 200:-. Ganska dyrt pris men om man vill vara säker så :) Med sådana spännen ungefär som Professionals choise SMB men som sagt: Jag har inte testat och vet inte.

en hemsida jag har hittat iaf :)
cheshirehorse.com

Någon som vet vart man kan få tag på bra utrustning till fälttävlan(framför allt terrängen)?

Jag har tillräckligt med utrustning för debutant nivå som jag har startat ett par gånger men iår satsar jag på högre klasser och letar efter, hjälm, hjälm överdrag, bättre kläder(någon kanske har tips, vad brukar ni rida i när ni rider terrängen??), bättre säkerhetsväst(m.axelskydd), benskydd, klocka m.m! Jag har letat mycket men har svårt för att hitta något, Ni som har tips, skriv! :)

I hjälm har jag en lamicell transformer i terrängen, och en JW i hoppningen och d. Hjälmöverdrag har jag beställt från en hemsida som gjorde sådant. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad sidan hette, kanske ska du isf beställa från en galopphemsida. Väst finns ju som alla de andra har nämnt, zippa och racesafe. Jag ska köpa en racesafe, har en annan väst nu :s . kläder cet jag inte.. kanske bara en långärmad och ett par ridbyxor, haha. Stövlar har jag antingen tretorn eller jacson, dressyr rider jag oftast i jacson. Benskydden skerv jag innan att antingen Professionals choise SMB eller N.E.W eller de där pro equine, com jag tror är bäst. Det finns nog många mer! Se upp bara för benskydd som ka bli tunga när de har varit i vatten, då blir det jobbigt att galoppera. Klocka vet jag inte.

låångt inlägg ..

Intressant att läsa här. En fråga, brukar ni ha förbygel under terräng?? Jag tävlade mycket men aldrig använda förbygel. Nu ska jag tävla med en 5 åring sto och börs ha en sån för behålla sadel på plats under hela terräng?? Mycket tacksam om ni kan svara på.

Ja jag har förbygel.
Annars glider min sadel bak.

Såg att jag hade gjort ett inlägg innan. Exempel på hemsidor där det finns hjälmöverdrag är : www.kefly.se, treehouseonline.co.uk.
Hjälöverdrag och ex jockeydressar finns på många galopphemsidor.

En fråga, brukar ni ha förbygel under terräng?
Nu tävlar jag inte längre, men då jag gjorde använde jag alltid förbygel. Det känns som en bra idé helt enkelt. Hellre ha för mycket skydd än för få. Det är en billig försäkring. Sen gillar jag att man kan ta tag i den om man behöver. Det har dock aldrig hänt, men det känns bra att den finns där.

Mycket i terrängen handlar om psykologi och att våga. Känner man sig säker i sadeln rider man bättre!

Går inte Style-skydden att få tag i längre? Jag tycker de sitter bättre än N.E.W.

Jag måste verkligen köpa något annat än N.E.W som enligt mig är skitskydd på alla sätt o vis! :o
Har förbrukat 3 par på bara ett par säsonger. På en terrängträning häromveckan ja då gick typ alla sömmar upp i bakskyddet så den vita skenan bara stack ut. Fint. Sedan har skenan brutits X-antal gånger utan att hästen slår i. Bakskydden har dålig passform - iaf till min häst men jag tycker han har normala ben. Kasar ner HELA tiden. Blir tokig. Snart åker dom i soptunnan. Framskydden är ok, men inte bak. Dessutom har jag dubbel uppsättning framskydd eftersom N.E.W i UK skickade fel när jag reklamerade mina trasiga bakskydd. - Så visst dom är lätta att ha o göra med på företaget men jag personligen tycker inte de är värda pengarna.

Tränar/tävlar en häst som går med Picassoskydden, sitter mycket bättre och samlar på sig mindre smuts. Plus att de är billigare. Blir absolut sådana nästa gång. :crazy:

Dyrast är inte alltid bäst, gäller iaf mig och i det här fallet ! :idea:

Oj vilken dålig kvalitét på NEW :eek: Jag köpte ett par boots från NEW och de måste jag säga gick sönder på rekordtid också.

Kan bara hålla med avs Picassoskydden, de verkar nästan outslitliga och sitter hur stadigt som helst :)

Oj, vad olika det kan vara. Jag har haft mina NEW lightweight i 6 år nu och de är fortfarande i skick som nya trots att de har använts flitigt :)

+ Elektron

Jag köpte mina Styleskydd genom Dag Alberts mor, Eva va? Som jag fick kontakt med genom min tränare. Men det var måååånga år sedan, jag gick i nian. Hmm. 9 år sedan borde det blivit? Jag älskar dem, de sitter alltid på plats! Men jag oroar mig för vad fio skrivit och klämmer alltid lite extra på benen. Dock verkar ponntstorleken vara perfa till min 155 cms ponny än så länge åtm :)

Jag tycker att alla boots brukar gå sönder, hur man än gör :o ett tramp så är det slut (iofs är det bättre att bootsen går sönder än att hästen gör det).
Jag köpte ett par av hööks nya terrängboots senast, ser ut som typ professionals choice-bootsen, får se om de är bättre. De var billiga i alla fall :)

Oj vilken dålig kvalitét på NEW :eek: Jag köpte ett par boots från NEW och de måste jag säga gick sönder på rekordtid också.

Kan bara hålla med avs Picassoskydden, de verkar nästan outslitliga och sitter hur stadigt som helst :)

Japp, N.E.W boots skulle jag inte slösa pengar på, o boots är ju verkligen en slit-produkt, iaf för min häst. Har Eskadron som hållt hyfsat i 3 säsonger men nu börjar sjunga på sista.

Oj, vad olika det kan vara. Jag har haft mina NEW lightweight i 6 år nu och de är fortfarande i skick som nya trots att de har använts flitigt :)

Vi också. Dock har vi köpt begagnat som inte hållt spec bra. Det finns många olika varianter av NEW skydden har vi upptäckt.

Numera köper vi hellre http://premierequine.co.uk/ som kostar hälften av NEW och håller bra.
Har haft dem i 3 år nu.

Vi tvättar i maskin, använder på många olika hästar så de testas verkligen!

Style gillar vi inte. Tål tvätten dåligt och det krävs enligt oss. :p

Av bootsen är Prof choise bäst. Bra passform och håller bra.

Ang boots har jag kört på rågummiboots, köpta på en travbana för många år sen, dom går inte sönder.. Fula som attan, brun/oranga utan ribbor, men superenkla att ta av och på och dessutom hållbara.. Tror dessa varit med i snart 15 år, används fortfarande..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Fjärthästen börjar gå bättre och bättre, massagen gör helt klart susen. Han ska få en återbehandling i december då tant Massör kommer...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: cewe
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka