Terrängträning på 3-åringen *bilder*

the_connemara

Trådstartare
Inget gnägg kvar här nu? :confused:

Iaf, var på terrängbana i augusti och har äntligen fått tummen ur vad gäller att lägga upp lite bilder och skapa en tråd :D Eftersom jag gärna vill ha lite svar från er fälttävlansfolk så tänkte jag ge er en liten hint om att den ligger här på gnägg http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=812506 :angel:

Sedan undrar jag hur ni ridit och byggt upp era unghästar. Min är som sagt 3 nu och har ju inga championat eller liknande att kvala till nästa år (ponny) men jag är väldigt mån om att han ska få en bra grundkondition och stärka sig rätt redan nu. I lagom takt alltså.

Så rent konkret, hur red ni era treåringar? Vad hade ni för mål om delmål året de var 3 och för nästa år när de blev 4? Hur tränade ni? Allt om sträcka, minuter, underlag, backar, hur ofta, vanliga träningar i dressyr/hopp osv!

Sist en liten bild på bebisen i vattnet, första gången vattenhinder :)
DSC02332.jpg

Sv: Terrängträning på 3-åringen *bilder*

Duktig Bäbis! Jättesöt dessutom!:love:

3-års hösten för min buse började i augusti. Han hade då gått 3-års test i slutet av april och sen varit på bete hela sommaren.

Jag red ca 3 dgr/ veckan, ute i skogen med och utan sällskap. Nån enstaka gång åkte vi till ridhuset och red över bommar och hoppade några små skutt. Höll på så fram till december och sen var det vila till februari.

Då dammades han av igen, red 4 dgr/veckan, bara uteritt i 1 månad och sen 1 gång/veckan till ridhus och tränade lite dressyr och hopp ibland. I april hade vi kommit igång med träning och planerade tävlingsdebut i slutet av maj. Tyvärr satte en långvarig förkylning käppar i hjulet och tävlingsdebut blev i juli....

Tanken var att kvala till 4-års men vi hann aldrig det. Han gick 3 starter i FT på hösten, innan dess 1 dressyrtävling och 4 hopp upp till 1meter.

Sen var det vila igen i november och dammades av i december. Har sedan dess lagt in nån veckovila så fort han känns lite trött...inget helt sommarbete i år utan veckovilor då det passat.

Lycka till med din!

Tack svaret! Mycket nyttigt att höra hur alla andra lägger upp planeringen :bow:

Jo kvaliten ska han ju gå men jag tänkte mest att alla häst matchar ju de stora hästarna till flt/hoppchampionat med allt vad det innebär med kvaltävlingar o poäng o så. Det är ju inte alls den typen av upplägg Tiger kommer ha men det är ändå kul att höra så vet man lite ungefär vart man ska lägga sig. Jag vill ju ändå träna honom så komplett som möjligt och få det "rätt" redan från början.

Btw, N tyckte att vi kan ju försöka mäta honom i januari o se hur stor han är :angel: Men det vill inte mamma för hon vill att han ska vara stoooor :rofl:

Ja, gör man rätt i början ökar ju chanserna att få en hållbar pålle :)

Jag tror inte att vi mäter Peia som 3-åring, hon lär inte växa över så mätintyg behövs ju inte för 3-årstestet iaf.
Som 4-åring däremot ska hon ju mätas eftersom det är tänkt att hon ska göra några starter den hösten när det påtänkta fölet är avvant :)

Iaf, var på terrängbana i augusti och har äntligen fått tummen ur vad gäller att lägga upp lite bilder och skapa en tråd :D Eftersom jag gärna vill ha lite svar från er fälttävlansfolk så tänkte jag ge er en liten hint om att den ligger här på gnägg http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=812506 :angel:
Vad hände med den tråden?:confused: Det var ju jätteroligt att titta på lillbrorsan! Ser verkligen trevlig ut.

om man tränar en treåring på detta sätt, när rider ni i era hästar då? jag menar det tar ju ett tag att rida in en treåring innan man börjar planera en träning...

om man tränar en treåring på detta sätt, när rider ni i era hästar då? jag menar det tar ju ett tag att rida in en treåring innan man börjar planera en träning...

Vad menar du med "på detta sätt"?

Skrev flera utförliga svar i den tråden som verkar borttagen. Kontentan är att vi LEKER, vi tränar inte. Ända sedan han kom för ett år sedan har vi "tränat" enl konceptet att han ska se mycket nytt o att det ska bli presenterat på ett bra sätt. Om man ser till hur han beter sig nu när han ställs inför nya saker (ex vattenhindret och när vi var nere vi havet första gången) så tycker jag det är kvitto nog att sättet vi arbetar ihop på är rätt väg för oss.

Ställ gärna mer utförliga frågor om du vill veta hur vi gör i vardagen, jag står för vad vi gör och talar gärna om minsta detalj.

Kom på en sak. Menade du "om man tränar en treåring på detta sätt, när rider ni in era hästar då?" när du skrev "om man tränar en treåring på detta sätt, när rider ni i era hästar då?"? Isf, med en sådan trevligt individ som Tiger och om man får till det hyfsat rätt hela tiden så tar det inte lång tid alls innan de rent psykiskt är redo. Han är inte riden mycket alls och då bara ute i skogen och har vilat 2 mån från ridning i sommar. Rent fysikst sett så är han ju inte alls redo för en "vanlig" terrängträning a la 30 språng o 1.5 h. Det var därför vi var själva med tränaren så vi kunde ta det helt i hans takt o inte hålla på för länge.

Kom på en sak. Menade du "om man tränar en treåring på detta sätt, när rider ni in era hästar då?" när du skrev "om man tränar en treåring på detta sätt, när rider ni in era hästar då?"? Isf, med en sådan trevligt individ som Tiger och om man får till det hyfsat rätt hela tiden så tar det inte lång tid alls innan de rent psykiskt är redo. Han är inte riden mycket alls och då bara ute i skogen och har vilat 2 mån från ridning i sommar. Rent fysikst sett så är han ju inte alls redo för en "vanlig" terrängträning a la 30 språng o 1.5 h. Det var därför vi var själva med tränaren så vi kunde ta det helt i hans takt o inte hålla på för länge.

det var så jag menade men det blev tydligen fel formulerat från min sida, jag menade inte som påhopp utan mer som en förfrågan...

Liknande trådar

Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 803
Senast: FreSus
·
Träning Min lille gris gick vidare till finalen för treåringarna och den ligger 29-30 september. Då jag hade tänkt att han skulle börjat sin...
Svar
15
· Visningar
1 344
Senast: Knut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka