Vita_N_6520

Trådstartare
Min häst är väldigt halt ('vb') på böjt spår i trav.
Det syns ingenting på rakt spår även om hon ökar ordentligt och/eller tar i massor.
Jag tror det sitter någonstans i ryggen/höften eller liknande men jag tycker det är konstigt att det bara syns (och så mkt) på böjt spår. :confused:

Någon som har någon teori?

Hon är kollad i varje led bak, UL & röntgad (fick ett avsparkat griffelben samtidigt som är bortopererat) och jag väntar på resultat från scintigrafi, så jag får ju förhoppningsvis svaret därifrån, men jag vill ändå gärna att ni spånar lite ifall det inte syntes någonting där :crazy:

Sv: Teorier?

Hej!
Jag är ju ingen veterinär men min häst har varit likadan till och från. Han har konstaterad kissing spines och pålagringar båda fram. Han är oftast symptomfri och jag tömkör ofta! Där ser jag om hältan kommer fram som jag inte ens känner vid ridning. Jag åker alltid till veterinär för att kolla honom när detta kommer upp.

Lycka till!

Hej!
Jag är ju ingen veterinär men min häst har varit likadan till och från. Han har konstaterad kissing spines och pålagringar båda fram. Han är oftast symptomfri och jag tömkör ofta! Där ser jag om hältan kommer fram som jag inte ens känner vid ridning. Jag åker alltid till veterinär för att kolla honom när detta kommer upp.

Lycka till!

Ursäkta knapplån..
Men vad är pålagringar fram, och hur får dem det?
Kan man känna det med handen?

Men hur ser hältan på din häst ut?

Hos min syns det tydligt att det är något i ryggområder då hon viker ner sig väldigt mycket. Det är lixom inte sådan hälta som dom får vid sträckning och liknande när det blir mer "trippande".

på böjt spår så böjs ju även ryggkotpelaren, utrymmer mellan kotorna minskar,är då ngn kota roterad så blir ju utrymmet mellan kotorna ännu mindre o nerven hamnar i kläm=hälta/rörelsestörning. En teori

Ursäkta knapplån..
Men vad är pålagringar fram, och hur får dem det?
Kan man känna det med handen?

Hej! (lånar lite jag oxå då)
Pålagringar fram betyder att min häst har brosktillväxt i båda kotorna. Det går inte att känna, ses endast genom röntgen. Min häst fick det genom att gå med sin kissing spines obehandlad länge innan jag köpte honom, han avlastade då genom att gå med mycket vikt fram.

Scinten visade ingenting så nu blir det väl att testa andra metoder.
Vad rekommenderar ni i första hand?
Et? Kiropraktor? Massör?

Har bara slö läst denna tråd.
Personligen skulle jag ha tagit ut en kiropraktor. Hade lite problem med min häst när jag köpte honom. Men efter några träffar med kiropraktorn blev det en ny häst.
Sen tycker jag det är skönt att någon ser över hela hästens kropp bara för att få höra ett "Hästen är helt ok".
Lycka till =)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 003
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa Jag har en staffordshire bullterrier som är 14 månader, friröntgad på höfter och armbågar. Hon har nu vid några tillfällen visat hälta...
2
Svar
33
· Visningar
14 179
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 551
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka