Teorier/åsikter/erfarenheter av underhals?

Totola

Trådstartare
Det verkar vara lite olika åsikter om hästar med underhals, vissa verkar anse att det *alltid* beror på felträning dvs att hästen går för högt med huvudet, bland Equiterapuefter t ex verkar det vara vanligt med teorier om låsningar, eventuellt att hästen har ont i ett framben och får underhals av att avlasta, vissa anser att det kan bero på exteriör, och så finns det säkert ännu fler teorier som jag inte hört..

Angående det där med "felträning" så tycker jag själv det är skumt att man ibland ser dressyrhästar på lite högre utbildningsnivå med underhals, visserligen ofta dold av kröket och böjningen på halsen när den går i form och av muskler vid nacken också, så ibland ser man det bara när hästen står stilla utan ryttare med normalhögt huvud och man tittar framifrån och ser hur bred underdelen är :p

Vad tror ni är vanligast eller öht orsaken/orsakerna till underhals? Tror ni att det är teoretiskt möjligt att en häst som verkligen är välriden att ha markant underhals? :confused:

Sv: Teorier/åsikter/erfarenheter av underhals?

Jag har hört en annan teori av en sk. gammal hästkarl, han sa att man skall titta på hur hästen står i vila det är där hästen helst vill gå med huvudet oavsett hur man sen rider till det hele....??? Sant eller inte, men det kanske ligger något i det??!!!

Jag har hört en annan teori av en sk. gammal hästkarl, han sa att man skall titta på hur hästen står i vila det är där hästen helst vill gå med huvudet oavsett hur man sen rider till det hele....??? Sant eller inte, men det kanske ligger något i det??!!!

Det är nog möjligt faktiskt.. Men då är ju frågan - om en och samma häst står på en massa olika sätt i vila beroende på sinnesstämning i övrigt (om den t ex tycker att den måste vara lite på sin vakt så brukar huvudet vara högre, är den trött brukar det vara riktigt lågt osv) betyder det att hästen vill gå olika högt med huvudet beroende på sinnesstämning vid ridning också (vilket iofs skulle vara ganska logiskt... :p) eller ska man titta på en viss typ av "vila"?

Angående huvudhöjden brukar jag annars se till hur de vill gå vid uteritter när dom är avslappnade men får välja höjd själv.

Jag tror faktiskt att det finns hästar som har mer fallenhet än andra att utveckla underhals. Där man kan se det långt innan hästen börjat bli riden. Vissa hästar är också "spanartyper" som ofta står spända med huvudet högt och då ökar risken att utveckla underhals.
Sedan kan förstås god ridning ändra silhuetten, att hästen går högt i klasserna är dock inte alltid en garant för att den verkligen jobbar rätt.

Jag tror alltså på vad "thorelicia" berättade att en gammal hästkarl sa; att man redan i hagen många gånger kan se om det är en häst med disposition för underhals.

Ja, ser man det redan på en unghäst kan det ju iaf inte bara vara ridningen det beror på :angel: Håller med om att höga klasser inte är garanti för bra ridning, men ibland har jag faktiskt sett hästar som SER väldigt bra ut ridmässigt, dvs de går bra vid ridning men som ändå har underhals. I såna fall kan jag tänka mig att det beror på fysiska problem eller riktigt taskig exteriör eller nåt åt det hållet.
Kom att tänka på en sak - dom flesta boxar med öppen överdel i boxen är ju gjorda efter standardmått som är såpass höga att de inte ska kunna hoppa över. Om en ponny står där och ska titta ut kommer den då få stå och spänna upp huvudet mer eller mindre beroende på HUR liten den är :p undrar om bara en sån sak skulle kunna bygga underhals om de står inne mycket. Ser inte bekvämt ut iaf.

Även de som hänger upp höet i hönät och har höga höhäckar ute kan nog lätt "bygga på" en underhals.

Hua :p men sånt kan man ju påverka iaf. Iofs brukar man kunna stänga övre luckan också, men tråkigt för pålle att inte kunna titta ut.

Håller med de föregående, kanske bättre att fodra "spanarna" i golvnivå??? Växte upp på ett välrenommerat halvblodsstuteri, där gav vi allt foder i golvninå och detta dels för att motverka foderstrupsförstoppning och dels för att det ör deras naturliga ätposition med hals och huvud och de kan inte kasta i sig maten. Verkade fungera har testat detta på häst som krubbar mellan tuggorna i krubbkanten och detta minskade. Rätt??? fel????

Jag tror att en del hästar är födda med underhals, genetiskt anlag för det. Sen tror jag att man kan påverka hur mycket den kommer att utvecklas eller inte. Vårt föl ej ridhäst är född med ganska mycket underhals!

Har sett många hästar i lösdrift - unga som äldre - med allt foder på marken och som inte används som ridhästar öht som har rejäla underhalsar. ligger antagligen i generna. men visst kan man "förbättra" läget med ridningen - både åt ena och andra hållet...

Jag tror att en del hästar är födda med underhals, genetiskt anlag för det. Sen tror jag att man kan påverka hur mycket den kommer att utvecklas eller inte. Vårt föl ej ridhäst är född med ganska mycket underhals!

Ja det låter ju lite skumt som sagt att det skulle bero på ridning/fysiska problem på ett litet föl! :p Man kan ju alltid hoppas att det är som ni säger, att de flesta går att förbättra (eller försämra :devil: ) med ridningen.

Har sett många hästar i lösdrift - unga som äldre - med allt foder på marken och som inte används som ridhästar öht som har rejäla underhalsar.

Fast då skulle det ju rent tekniskt kunna vara avlastning (att de är sneda eller lite ömma i ett framben och avlastar) för kusar som inte tränas kan jag tänka mig att det lättare blir så att man inte märker "småskavanker" eftersom de bara skrotar i hagen :p men ridningen är det förstås inte..

Vad tror ni är vanligast eller öht orsaken/orsakerna till underhals? Tror ni att det är teoretiskt möjligt att en häst som verkligen är välriden att ha markant underhals? :confused:

Ridning med sänkt rygg samt anlag. En lågt ansatt hals och brant bog ger ofta underhals.

Ridning med sänkt rygg samt anlag. En lågt ansatt hals och brant bog ger ofta underhals.

:confused: har upplevt precis motsatsen... högt ansatt hals - lättare för att sänka ryggen och gå med hög huvudposition = spänd underhals.. det där med brant bog har jag faktiskt inte tänkt på, kan stämma.

:confused: har upplevt precis motsatsen... högt ansatt hals - lättare för att sänka ryggen och gå med hög huvudposition = spänd underhals.. det där med brant bog har jag faktiskt inte tänkt på, kan stämma.

En bred hals eller lågt ansatt hals blir "underhals" när hästen höjer huvudet. Ännu mer så om bogen är brant.

Det hade varit intressant att se en bild på hästen i fråga. Jag har svårt att se att en högt ansatt hals på något sätt skulle påverka hästens förmåga att gå iform, om annat än till det bättre.

Det verkar vara lite olika åsikter om hästar med underhals, vissa verkar anse att det *alltid* beror på felträning dvs att hästen går för högt med huvudet, bland Equiterapuefter t ex verkar det vara vanligt med teorier om låsningar, eventuellt att hästen har ont i ett framben och får underhals av att avlasta, vissa anser att det kan bero på exteriör, och så finns det säkert ännu fler teorier som jag inte hört..

Angående det där med "felträning" så tycker jag själv det är skumt att man ibland ser dressyrhästar på lite högre utbildningsnivå med underhals, visserligen ofta dold av kröket och böjningen på halsen när den går i form och av muskler vid nacken också, så ibland ser man det bara när hästen står stilla utan ryttare med normalhögt huvud och man tittar framifrån och ser hur bred underdelen är :p

Du kan nog räkna in mig till den skaran som tror att underhals har sin grund i felaktig ridning. Därmed inte sakt att alla som rider "slarvigt" (misstolka mig rätt här: en som inte bryr sig om att ex. vara stilren och yttre attribut eller har dålig hållning el. liknande) har underhals på hästen, eller att alla som rider på avancerad nivå har perfekt nackmuskulatur på hästen. Detta säger mer om nivån än om sättet hästen blir riden på. Sättet bestämmer alltså om hästen utvecklar underhals eller inte.

Vilken ras/typ hästen är spelar också roll och en häst med lång nacke har enklare för att få en fina nackmuskler istället för en underhals. Ett annat intressant förhållande är att ridhästar oftare får underhals än exempelvis körhästar. Detta beror nog till stor del på att körhästar lär sig dra o söka sig framåt, medan många ryttare rider med högt huvud på hästen (vilket innebär sänkt rygg och kan orsaka ryggproblem på sikt).

En bred hals eller lågt ansatt hals blir "underhals" när hästen höjer huvudet. Ännu mer så om bogen är brant.

Det hade varit intressant att se en bild på hästen i fråga. Jag har svårt att se att en högt ansatt hals på något sätt skulle påverka hästens förmåga att gå iform, om annat än till det bättre.

Nja, alltså det är väl mest att jag personligen nästan bara sett hästar med högt ansatt hals gå och spänna upp huvudet istället för att gå i form, ju bättre dom söker sig framåt/nedåt desto mindre borde de behöva spänna underhalsen, och av min egen erfarenhet hittills har jag stött på fler hästar med högt ansatt hals som har svårt för framåt/nedåtsökning än hästar med normal eller lågt ansatt hals, de med högt ansatt hals tror jag har lättare att tappa balansen i det långa/låga. Kan de väl söka sig framåt/nedåt ordentligt så *behöver* man ju inte försöka plocka upp dom ur det om exteriören och styrkan inte tillåter, tycker de det är lättare att gå högt med huvudet däremot, då tror jag det är lättare att de vill köra upp huvudet om de blir stressade/spända/tappar balansen, även om de rids ganska bra :p

Om de blir "dåligt" ridna däremot så kan säkert alla hästar gå och spänna upp huvudet, och då tror jag säkert det syns mer på en häst med lågt ansatt hals.

Du kan nog räkna in mig till den skaran som tror att underhals har sin grund i felaktig ridning. Därmed inte sakt att alla som rider "slarvigt" (misstolka mig rätt här: en som inte bryr sig om att ex. vara stilren och yttre attribut eller har dålig hållning el. liknande) har underhals på hästen, eller att alla som rider på avancerad nivå har perfekt nackmuskulatur på hästen. Detta säger mer om nivån än om sättet hästen blir riden på. Sättet bestämmer alltså om hästen utvecklar underhals eller inte.

Ja, som du kanske sett i tråden så tror jag själv inte att det "bara" kan ha med ridningen att göra (då är det ju skumt om hästen skulle få MER underhals efter att ha vilat några månader vilket jag varit med om nån gång). Men jag tror också att "sättet" man rider på kan spela stor roll för om en häst utvecklar underhals eller inte, särskilt om de har anlag för att få det.

Vilken ras/typ hästen är spelar också roll och en häst med lång nacke har enklare för att få en fina nackmuskler istället för en underhals. Ett annat intressant förhållande är att ridhästar oftare får underhals än exempelvis körhästar. Detta beror nog till stor del på att körhästar lär sig dra o söka sig framåt, medan många ryttare rider med högt huvud på hästen (vilket innebär sänkt rygg och kan orsaka ryggproblem på sikt).

Nacken? Det har jag aldrig hört förut faktiskt. Själv tänker jag itne så mycket just på nacken eftersom de kan kröka fint på nacken och ändå gå och spänna underhalsen, brukar vara bakre delen av halsen man ser det mest på tycker jag. Om den är jämnt välvd över hela halsen brukar det sällan synas någon spänning i underhalsen, men har de underhals kan de ändå ha rejäla nackmuskler och snygg krök på nacken :p
Tror också det kan bero på positionerandet av huvudet, att man inte får med överlinjen i den form man vill ha. När hästarna är avslappnade och får välja sin form själv t ex i skogen när man rider i ojämn terräng, då brukar det vara rätt ovanligt att dom spänner underhalsen..

Tror (tyvärr!!) att det har mycket med hästens byggnad och temperament att göra. Min kuse är en typisk "underhalshäst" med kort, lågt ansatt hals och är dessutom en riktig "spanare". Som föl och unghäst såg han inte klok ut och vi har kämpat i många år för att länga överlinjen. Såklart kan riktig ridning göra underverk med underhalsar men jag har också sett tokigt ridna hästar med välvda, fina halsar utan minsta tendens till underhals.

Min hade mellan 2-3 år underhals pga gick med hästar som var så pass mycket större än honom själv, så han lekte fram sin underhals + att han var/är en spanare. Efter igångsättning och byte till mindre lekkompisar så blev det bättre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 535
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas)...
Svar
10
· Visningar
2 657
Senast: vildros
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Hannah0407
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka