TENS-elektroder

Balahé

Trådstartare
Hej alla!
Är det någon här som vet vilken typ av elektroder man använder vid TENS-behandling av hästar? De har ju lite mer päls än vi så de vanliga självhäftande man köper på apotek borde ge för dålig kontakt. Jag skall inte behandla någon häst med detta utan spånar bara och har sett här att flera av er har provat TENS till era hästar. Alltså, ni som provat, vad har ni för elektroder? Gel?

Sv: TENS-elektroder

Jag har köpt en TENS på Claes Ohlson för 500 kr och använder de vanliga elektroderna men blöter pälsen med lite vatten eller har på någon slags gel först så att plattorna fäster. Det går skapligt på "ovansidan" men jag använder den på bröstmusklena och så bra fäster den inte, så då håller jag en hand över också så att jag känner att de sitte på rätt ställe. Funkar bra men tar lite tid eftersom man inte kan göra något annat samtidigt.

Ok, så det funkar alltså? Men då måste väl hästen ha ganska kort päls, annars borde det bli för dålig effekt ändå?

KL. Ni andra då, hur gör ni? Har alla vanliga "människo-elektroder"? Har för mig att sett någon annons för något år sedan om att det fanns andra, speciellt för håriga typer:p

*KL* Och hur vet ni att ni satt på rätt styrka till hästen i el impulserna ?

Känns lite kvackligt att använda TENS apparat till sin egen häst .

Mia

Precis, det är ju bland annat strömstyrkan jag funderar över. Har ju själv råkat testa med för hög frekvens på mina minsta elektroder. Det var INTE skönt kan jag säga.:D

Angående om det är kvackande eller inte - varför skulle det vara det? Googla på gate control teorin om du vill veta hur det fungerar. Förutsättningen är ju att man vet (genom veterinär) att det man vill behandla 1. inte kan ta skada av TENS, 2. kan bli hjälpt av TENS.

*KL* Och hur vet ni att ni satt på rätt styrka till hästen i el impulserna ?

Känns lite kvackligt att använda TENS apparat till sin egen häst .

Mia

En TENS apparat kan du köra på högsta strykan på häst utan att det har någon större effekt så ingen risk alls att lyckas hitta på något med en TENS de är så svaga att det knappt är lönt att använda dem på häst går inte många mm ner på dem.

Inte ens med riktig EMS (betydligt starkare djupare elstimulering) kan du orsaka någon skada och då är EMS många många gånger starkare än TENS.

Fast vissa hästar kan reagera starkt på den.

En tränare på Hagmyren för en del år sedan provade och gick inte bra (vill minnas att han fick åka ambulans). De är den enda jag träffat som provat

Jag har använt TNS på häst och använder kolgummielektroder och gel. På besvärliga ställen tejpar jag med silvertejp :)

Angående styrkan får man prova sig fram lite beroende på vilken apparat man har. För smärtlindring, massage och en viss cirkulationsökning ska men inte se muskelkontraktioner utan endast muskelvibrationer.

För behandling av spända muskler/muskelknutor ska man däremot kunna se kontraktioner.

Hästar brukar acceptera lågfrekvent stimulering utan större problem. Vid lågfrekvent stimulering används vanligen 2 Hz i pulståg (2 pulståg/sek med 8 pulser i varje). Varje puls varar en specifik tid. Detta kallas för pulsbredd och mäts i mikrosekunder (µs) eller millisekunder (ms). Pulsbredden är vanligen 180 µs.

En TENS apparat kan du köra på högsta strykan på häst utan att det har någon större effekt så ingen risk alls att lyckas hitta på något med en TENS de är så svaga att det knappt är lönt att använda dem på häst går inte många mm ner på dem.

Inte ens med riktig EMS (betydligt starkare djupare elstimulering) kan du orsaka någon skada och då är EMS många många gånger starkare än TENS.

Jag använder själv TENS apparat och skulle jag sätta den på högsta styrkan så skulle jag rent av dööö .....:crazy: ;)

Mia

Jag använder själv TENS apparat och skulle jag sätta den på högsta styrkan så skulle jag rent av dööö .....:crazy: ;)

Mia

Haha, då skulle du prova EMS........ där kan vi snacka effekt :angel:
Har en som jag även fick med en massa beskrivningar hur man skulle träna upp muskulaturen på människa och det var ju något man var tvungen att testa slappa i tv soffan och samtidigt träna kan det bli bättre :cool: man skall dock inte tycka att man får för lite resultat snabbt och börja ställa upp maskinen dels är kraftiga kontraktioner inte det skönaste och dagen efter när man inte kommer ur sängen pga en djävulsk träningsvärk ångrar man sig lite ;)

Delvis knapplån.

Kul att se att tråden vaknat:D
Gylle, vad står EMS för? Känner sedan tidigare till TENS och NMES som finns som kombiapparater. Kan det vara så enkelt som Elektrisk MuskelStimulering? Indikationer på att använda det? Kontraindikationer?

Usernamne, använder du TENS på eget bevåg eller har du vet. bakom? Ingen fördömande fråga utan en nyfiken. Vet en vet. som var sugen på att göra en studie på TENS på hästar med ryggproblem och har även sett på en del veterinärklinikers hemsidor att TENS nämns.

Jag fick rekommendationen av min hästs massör och hon provade först med sin apparat så jag visste att han tolererade den när jag köpte min.

Jag tycker inte alls det är "kvackigt" utan ser det som ett komplement. Massören har berättat var jag ska sätta plattorna och så provar jag mig fram lite också, är själv utbildad massör inom humansidan så jag har lite koll på hur muskler fungerar iallafall.

Vad gäller styrka är det säkert högst individuellt. Min häst accepterar hög frekvens och jag tar testat på mig själv, men använder styrka 10-15 ungefär på en skala 1-60 på honom, på de muskler jag provat hittills. Då ser jag tydlig muskelkontraktion men hästen slappnar av och tycker inte att det är obehagligt. Det enda jobbiga är som sagt att få plattorna att fästa, men silvertejp kanske kan vara nåt, det har jag inte testat ännu.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 481
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
10
· Visningar
479
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka