Tennessee Walking Hrose

majola

Trådstartare
Idag råkade jag bevittnia en betäckning på gården där min häst står. Det var en fyraårig Tennessee Walking hingst som skulle betäcka en märr.

Hingsten är tydligen inte godkänd, importerad från USA. Jag lev jätteförvånad ver att de betäckte med den för i mina ögon är den inte särskilt fin (kan kanske bli?). Men, jag vet inte hur de ska se ut eller röra sig.

Hästen är jättespinkig, har ingen hingstutstrålning i typen alls (däremot är den ganska hingstig). Den är ganska liten, uppskattningsvis runt 150 (de jag har sett på bilder har sett större ut, men bilder kan ju luras). Den travar på tvären med massor med taktfel och går i fyrtaktsgalopp. Dock (jag tjuvlyssnade på ägaren när hon arbetade den i rundcorrallen) så var matte jättenöjd och berömde massor för fyrtaktsgaloppen. Jag vet att TW har fler gångarter än "vanliga" hästar - föredrar man 4-takt i galoppen?

Är det några här som har TW-hästar? Vad har man för ideal?

Sv: Tennessee Walking Hrose

Jag kan inget om TWH, emn det är kul att lära sig! Under FAQ på denna länk står endel matnyttigt: http://www.twhbea.com/
Under Photo Gallery finns endel bilder och det ser ju ut som om de skall vara rätt så spinkiga. Fyrtaktsgaloppen är svårt att säga nått om; skall den vara? eller kunde ägaren till hästen du såg inte se att takten inte var bra?

/Malin

Senast ändrad:

Gud, jag blir så upprörd varje gång jag ser dessa extrema hästar med jätte "hovar" fram, jag mår riktigt dåligt och det ser groteskt ut, inte det minsta vackert. På den sidan du länkade till kunde man se video på gångarterna och hästarna med "normala" hovar (för långa i tårna men utan platåskor) gick ju fan så mycket bättre än de med "platåskor"!! Platåskohästarna såg ju helt fel ut och jag tycker så synd om dem!! :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Vad kenpigt! I beskrivningen av gångartena står det att galoppen ska vara tretaktig, men på videon är den fyrtaktig (Normalhästen, showhästen kunde jag inte se det på).

Tack för länken! Nej, så där ser hästen inte ut...

Reagerade också på det, i texten står det att galoppen ska vara tretaktig men på videon så är den tydligt fyrtaktig.

Men i dessa gångartsklasser är det en showig häst som är huvudsaken, om den har rena gångarter är inte så noga...

Liknande trådar

S
Avel Vet inte riktigt om det är här jag ska skriva.. men, tråden blir väl flyttad annars.. Jag är nu åter medryttare på en häst. Förra...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 035
Senast: SneakySue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross