Temprament på Quite Easy-avkommor?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare M_Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 990
M

M_Q

Hur har dom QE hästarna ni träffat på vart? Känner ni till mödrenet på dom?

Sv: Temprament på Quite Easy-avkommor?

hej, jag har bara gott att säga om de två jag fött upp, helsystrar; ue Voltaire - Ceylon. den första var otroligt snäll ända sedan födsel, och genomled en skada med mkt behandlig utan att knota innan hon tyvärr fick avlivas på op. bordet vid 1½ års ålder :cry: ,
lillasyster var redan som liten mycket busigare, full rulle :D men även hon snäll. hon är nu 2 år och mkt trevlig, sen har de förståss en mamma :love: med underbart temperament så det har naturligtvis betydelse... diskuterade en gång QEs temp och hans avkommors med en "proffsryttare" som ridit både QE och hans avkommor och han hade bara goda vitsord om dem.

men jag är ju som uppfödare partisk ... :smirk:

min kompis har en quite easy avkomma. han är STOR. svart och lite otymplig. hoppar jättefint och gör det hela tiden enkelt för sig. dock är han i trotsåldern nu och kan sätta sig på tvären riktigt ordentligt ibland. annars är han en riktigt trevlig härs med fint steg och bra "hopp"

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara träffat ett sto då hon var 3 år. Hon var snäll men vass och divig. Men eftersom hon var snäll så var det bara positivt. Hon hade otrolig kapacitet och kommer nästan garanterat gå de allra högsta klasserna senare och då behövs både vassheten och divigheten ju! :D

Har träffat på ett gäng. Trevliga, snygga och elastiska hästar. Varierande i storlek.

Dom flesta avkommor jag träffat har varit trevliga med ett bra temperament!

Jag känner en fyraårig QE valack. Mkt snäll och trevlig att hantera.
Stor, långbent och ädel - vacker i modellen. Härligt steg som täcker mycket mark, välbalanserad i galoppen. Hoppar trevligt m ganska mkt luft. Har aldrig vägrat, jag har även hört att QE avkommor aldrig vägrar...
Kan bocka... lite småskarp men sköter sig för det mesta väldigt bra i ridningen.
Han har ett väldigt sött huvud..

Har fött upp en, nu 5-åring. Ue Stanford - Brabant - Hurricane xx. VÄRLDENS trevligaste. Skulle inte skada en fluga med flit, lättlärd, samarbetsvillig, cool. Har aldrig stressat upp sig!! (som ett-åring gick han fram till vårt transportband när vi skulle ta in hö, och åt direkt från det, trots att det skramlar och väsnas till tusen.) Tåg, bussar, bilar mm har han heller aldrig brytt sig om (tittar bara nyfiket på dem)
Hade inga som helst problem med honom på något sätt.

Kanske ska tillägga att hans mamma var en dam med mkt bestämda uppfattningar om saker och ting, och som lätt stressade upp sig i vissa situationer. (dock utan att vara dum/rädd, snarare så att hon var överambitiös och MKT känslig, vilket ledde till att hon stressade när hon inte förstod)

Enligt Peter Eriksson så nedärver QE sitt temperament (cool men pigg) väldigt starkt.

Den enda jag träffat är iskall. Har ett väldigt humör och en bestämd dam som vet vad hon vill. Exteriört är hon (nästintill) en kopia av sin far. Men hoppar gör hon som tusan! :)

Mamman var svår att hantera då hon hade ett väldigt "speciellt" temprament. Man ser en del likheter hos den här hästen, men de kommer antagligen från mamman då.

I mitt stall så står det en QE - Robin Z valack, rids av svårklassryyatre i ft och en tuff rytare är precis vad han behöver. Han är stor ca 1.73 och lite långsam, men bockar gladeligen och kan resa sig när han får en tillsägelse. Han hoppar bra, inte som sin far men klart över medel. I temperamentet är han tuff och tålig, han är absolut inte nervig men kan täda till riktigt ordentligt ibland. Ibland är han lite töntig och kan tex. få för sig vissa dagar att inte gå i en vattenpöl.

, jag har även hört att QE avkommor aldrig vägrar...
Kan bocka...

Även jag har träffat en del med trevligt temperament men vet också flera stycken QE som gladeligen vägrar så den biten stämmer inte, flera jag känner till är faktiskt riktigt glyttiga, tittiga. Och bocka det är de flesta av dem ganska glada för att göra helst direkt i landningen efter hindret så ryttaren får ett helsike att hålla sig kvar. Jag tycker även mig se ett ganska gemensamt drag att de inte tål att få en tillsägelse utan att bli kaxiga tillbaka. Faktiskt är samtliga jag tänker på valacker men skulle jag säga mer med kärringhumör när det kommer till tillsägelser. Att där blir mkt humör i en del avkommer är ju inte så konstigt med tanke på vem som är QEs pappa. Man kan ju egentligen tänka sig att han kan ge just både och med tanke på att pappa är känd för mkt humör medans sto sidan är mkt känd på andra hållet för mkt gott temperament, så borde ganska logiskt kunna vara så att gener finns för både och i honom.

Jag har en egen uppfödning e QE. Hon är nu sex år och har tyvärr inte ridits sen hon var fyra pga skada. (hon kommer förhoppningsvis bli helt bra, men behöver lång vila). I alla fall är hon en ytterst ambitiös häst och hade en helt fantastisk ridbarhet. Hon hoppar väldigt väl, men är som nästan alla andra QE-avkommor lite rund i ryggen... Det är en väldigt vänlig häst men som ibland blir lite mycket om hon stressar upp sig. Nu när hon har vilat så länge och är klart understimulerad kan hon vara lite påfrestande att ha med att göra. Men det hade nog vilken annan häst som helst också varit. Hennes mamma (e Tabac-Lambert-Falstaff) var en rätt tuff tant.

aningen envisa har jag märkt :P

Jag har en Cool 4-åring hemma, e QE-Trofé Hur mödranet e vet jag inte. Men jag har en mycket trevlig häst med god kapacitet både hopp och gångartsmässigt. Allt har varit mycket lätt att göra med honom, finns inte rädsla i honom. Har hoppat plank, mur, vatten, preseningar mm. Därimot har han lite humör:smirk:

Jag har aldrig tidigare haft så mycket potensial(stavning??) i en häst som jag har i honom. Jag njuter:) varje gå nång jag rider honom.

Nu siktar vi på 4-års championatet

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 669
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 862
Senast: maddie202
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 961
Senast: Nepenthe
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 351
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka