Tempoproblem!

S

Siene-Biene

Hej på er! Jag har en 13- åring blandrassto. När jag rida henne, kan jag inte kontrollera henne. Hon springer hela tiden jättefort. Så går det inte bra. Jag har en video från henne och mig. http://www.youtube.com/watch?v=VaxVBAcn0LE. Kan någon hjälper mig? Jag har ingen ridlärare:( Bor i västerbotten. Vad gör jag fel? Mvh, Sina

Sv: Tempoproblem!

övergångar övergångar övergångar. rid inte i högre tempo än att du har balans och kontroll.
Arbeta först i skritt. När du har bjudning i hästen och den lyssnar på ökningar och minskningar så kan du smyga in några travsteg. bryt av innan du förlorar kontrollen och skritta igen. öka skritten minska skritten gå över i trav några steg igen osv osv.
Du släpper iväg henne utan att du har kontoll från början och ju högre tempo desto svårare att få kontroll.

Men jag skulle säga att det vore bra om du kunde få ut en tränare som kan hjälpa er på vägen.

träna på att gå lugnt och sakta, har liknande problem med min häst. så fort hästen ångar på igen så gör man halt och börjar om på nytt, när skritten är lugn och hästen lyssnar bra så kan man testa trava. men om traven går för fort sen så gör man halt och börjar om med skritten.
sen så är tempo växlingar bra att träna, och att göra olika "jobbiga" övningar med hästen som trava över Cavaletti bommar och hoppa en längre studs.

Ett litet tips från mig är att rida lätt låååångsamt. Alltså ÖVERDRIVET långsamt, det saktar ner tempot. Jag har själv haft springiga hästar och det gjorde mycket i träningen med dem. Du kan även träna mycket serpentiner, åttor och volter. Det formar hästen och gör att den inte bara kan ånga på rakt fram.

Jag tycker att du ser något spänd ut.Troligtvis så känner hästen det och "springer iväg". Det är faktiskt ganska vanligt och tyvärr så börjar folk fundera på vad det är för fel på hästen, istället för att granska sin egna ridning.

Jag skulle börja med att strunta i vad hon har för grundtempo, låt henne springa på i sitt tempo, men låt henne inte byta gångart. Sitter du och bara bromsar och försöker få henne att sakta in så blir du spänd och hästen slutar lyssna. En häst blir stark genom att man: Gör en förhållning, (hästen bryr sig inte) och man ger eftergift och kräver helt enkelt inget utav sin förhållning, (utan man hoppas att hästen ska sakta ner). Så små förhållningar som inte hästen svarar på gör den bara ännu starkare och okänslig. Samma princip som när hästen blir skänkeldöv -man skänklar och "trycker" utan att det händer något och bara fortsätter skänkla. -Gör du en förhållning och hästen inte lyssnar så gör en tvär halt! och sen rygga 1steg. Hästen måste lyssna på dina förhållningar.

Men som sagt, bry dig inte om tempo till en början, utan fokusera mycket på dig själv , att du verkligen ska slappna av! När du känner att du är i balans så kan du börja påverka hästen

Konkret övning: Lägg en volt så fort hästen ökar tempo utan ditt kommando. Gör detta varje gång! och efter ett tag så märker hästen att det bara blir jobbigt att springa ifrån sin ryttare (för då måste hon/han jobba ännu mer!)

Övning 2: på vissa hästar har jag märkt att de blir lugnare om man länger tyglarna, och låter den vara lite mer "fria". Prova att läng tyglarna en aning, så du inte har så mycket kontakt med munnen och sen försöker du rida lätt låååångsamt.

Det jag också tänkte på när jag såg filmen var att hästen går i en väldigt fri och något hög form, vilket inte bygger några muskler. Kanske kan det vara så att hästen springer ifrån dig eftersom den helt enkelt inte har muskler och orkar "vänta" i steget?

Försök få hästen i en lite mer rund och sund form. Lång och låg. Börja i skritt, där du är mest balanserad. Gör mycket skänkelvikningar, volter osv. du har en stor häst med mycket muskler som behöver mjukas upp! När hästen väl är uppvärmd så fortsätter du att ex. gå på en volt (var noga med att volten alltid är lika stor och att du har hittat ett spår) och sen driver du hästen fram till handen! Jag brukar tänka att jag ska driva men hästen får inte gå fortare. När hästen väl börjar trampa under sig lite (vilket man kan märka genom att hästen blir eftergiven i nacken) så ger du en eftergift på tygeln.

Hde precis samma problem igår när jag red min medryttarhäst! Han är 5 år, stor som ett hus och gillar att springa på om han får det.

Jag jobbade jättemycket med volter och halter, samt övergångar och tempoväxlingar. En sak jag arbetade mycket med var små volter längs fyrkanten, för att sedan göra halt på spåret igen.

Dvs: jag följde fyrkanten, gick in på en liten volt, och gjorde halt när jag kom på spåret igen. Gikc4-5 steg, gjorde en volt igen och sedan en halt igen när jag var tillbaka på spåret.

Det fick honom att lyssna otroligt bra, och när jag sedan började trava igen hade han en samlad och fin trav, som jag lätt kunde öka och samla ännu mer.

Han betedde sig likadant när jag började med galoppen, så då fick jag upprepa samma saker igen, för att verkligen få honom att lyssna på MIG, för det är JAG som bestämmer hur fort det ska gå.

Hej!

På youtube så fanns försäljningsvideon som förslag, så jag tittade
på den.
Där visas hästen bara på volten alltså inte rakt fram.
Provred du rakt fram? (det är lättare att bromsa på volten).

Jag tycker det ser ut som att hästen är svag och stel.
Det syns ffa i galoppen, när den nästan "ramlar" inåt i svängarna och då måste den kompencera upp det med att öka tempot.

Jag tycker du ska jobba mkt med skritt och travarbete i första hand tills hästen har stärkt upp sig.
Kör lite galoppfattningar på rakt spår i början för att sen öka galopptiden och galoppera på böjt spår när hästen blir starkare.

Hästen ska vara ställd och böjd på böjt spår! Jobba mkt med det i skritten och traven så kommer hästen automatiskt bli stabilare och kunna bära upp sig bättre när den får bättre styrka..

När hästen ökar, gör små förhållningar. Se till att inte bli fast i samma förhållning, utan göra småförhållningar med hela kroppen. Eftergift direkt efter förhållningen, även om hästen inte lyssnar. Man får aldrig bli fast i en förhållning.
Lyssnar den inte så får du ta i lite mer nästa gång, eller göra förhållningen annorlunda, men att slita ner den till halt och backa som ngn förslog tycker jag inte du ska göra.
Man behöver inte bli hårdhänt för att hästen ska lyssna.

Jag skulle kontakta en bra ridlärare/tränare som kan hjälpa er.

För mig såg det inte ut som att du hade så mycket direktkontakt med hästens mun när du var nära kameran. Utan dem hände ganska slaka hela tiden även om dom inte var jättelånga. Hur mycket jobbar du med halvhalter? Det kanske också är bra att jobba lite med dressyrövningar om du och hästen kan det rent utbildningsmässigt. Dock tycker jag halterna såg trevliga ut där såg det i alla fall ut som att hästen stod still och väntade på ditt kommando för att sätta igång igen. Det är ju också jättebra att du jobbar en hel del på volter men jobba mer med formen på volterna.

Jag tror dels på att aktivera hästen lite mer genom olika ridvägar, skänkelvikning och annat sånt. Sen vet jag inte hur mycket muskler hästen har, som nån redan varit inne på så ser det ut som att hon springer ifrån dig lite för att hon inte orkar jobba. Om du inte redan gör det så ut och klättra lite i skogen, pulsa i lite djupare snö och liknande så att hästen bygger lite muskler.

Om du känner att hästen inte respekterar dig riktigt utan springer ifrån dig för att testa dig så kanske det är också är en god ide att jobba lite från marken med t.ex. sidoförflyttningar, ryggning etc. Men där kanske du bör inhämta lite kunskap först för att det ska bli rätt. Om du inte har tillgång till nån ridlärare regelbundet hemma kanske du också kan komma iväg på en helgkurs eller längre ridkurs med hästen ibland så att du får lite råd och tips om hur du ska jobba med hästen och har nåt att jobba vidare på hemma. Trots allt är det bästa att få råd av nån som ser dig och hästen på plats.

Jag tänkte lite på samma som susekl, du har ingen kontakt med hästens mun, tyglarna glappar hela tiden, inga förhållningar. Kikade också på försäljningsfilmen och där syntes inget av en häst som springer ifrån utan en lugn, sansad och balanserad häst så det finns ju där i hästen.

Som andra tipsat om så är nog att hitta en tränare det du behöver göra, även om det är krångligt. Men börjar med att korta tyglarna och känn att du har en tydlig kontakt hela tiden och håll tempot inte högre än att du känner att du har kontroll.

*kl*

TS jag såg också försäljningsfilmen nu, missade den förut. Jag tror du kan ha nytta av att jämföra filmen där du rider och filmen där hon rids av annan ryttare. Det är mycket mer aktiv tygelkontakt med hästens mun, mer förhållningar och hon är mer ställd på volt i alla gångarter på den filmen jämfört med när du rider henne. Som jag ser det så är det helt enkelt mer aktiv ridning både med händer och säte när hon rids på försäljningsfilmen.Om det är svårt att få tag i nån utbildad tränare så kanske du har nån stallkompis som är duktig som kan titta på dig när du rider hästen och ge lite tips och kanske också sitta upp på hästen och känna av hur hon är tills du hittar nån tränare som du kan ta lektioner av. Lycka till.

kl

Vilken fin häst du har! :d

Men hon ser osäker ut när du rider henne, hon verkar inte riktigt veta hur hon ska bete sig. Det är inte lätt, men kämpa på och försök skaffa hjälp av någon, det är svårt att prova sig fram själv . .

Du måste framförallt komma ner i sadeln mer och vara stadigare i din hand, nu glappar tygeln och hon ser obekväm ut. Jämn kontakt med båda tyglarna och du ska vara vänlig men bestämd ;)
Hon ska gå i tempot du ber henne gå i, nu rusar hon bara iväg, just för att hon inte förstår vad du menar. Tydliga singnaler!

Övergångar, övergångar, övergångar. Få henne först att lyssna i skritten med många halter, först när det funkar går du över till traven. Inga transportsträckor utan försök sysselsätta henne hela tiden.
Det hjälper inte med volter om ni bara sladdar runt, sakta hellre av till skritt, hon måste hela tiden vänta på dig. Funkar inte en övning, strunta i den och gör någon som du upplever känns bättre.

Lycka till! Du har en snäll häst och du rider mjukt och fint. Ni är bara lite osäkra båda två :idea:

Ok, tack fö eran hjälp. Jag bor nära Lycksele och vill prova Lycksele Ridklubb med henne. Idag har jag provit, att rida med kortare tyglar. Det gick ganska bra. Jag vet, att det är inte hennes fel! I nästa tiden ska jag rida mycket skritt, föratt då är det lättare för mig och hon är inte så spännd. Jag har hittat en bra bok, så jag kan prova lite mina tygel-, skänkel och viktshjälper. När jag red på den här video, trodde jag, att jag måste inte ge så många skängelhjälper. Jag tyckte: ,, Varför skulle jag driva henne, när hon springa så fort? ´´ :D @BancoB: Jo, hon är jättefint och alltid snäll. Hon gör sitt bästa!
Och en sak till: Förlåt för min dåligt svenska. Jah har inte bott så länge i sverige. I april flyttade vi hit från Tyskland ;) Mvh, Sina

Kom du hit i april och tycker du har dålig svenska?

Kära nån, du skriver ju bättre än många som bott här hela sina liv.

Fin häst har du också. Jag tycker du ska satsa på att träna för någon. Annars är risken stor att det inte går bättre och du kanske tycker det blir trist och tappar sugen. Tycker inte det ser ut som katastrof utan det borde gå att ordna till med lite hjälp.

Jo, men jag hitta inte någon bra ridlärare:(. Den mesta med hästar bor i Södra Sverige, eller? Känner ni någon? En frågor till: Finns det westernridlärare här? Jag har också en western- Haflinger:)? Jo, jag tycker, att min svenska är lite dåligt:P Mvh, Sina

Igår gick det bra i skritt. Jag har några bilder från igår:
7
,
7
,
7
. Mvh, Sina

Kom du hit i april och skriver redan så där bra svenska? :o Jag håller med förgående talare om att du skriver mycket bättre än många andra som bott här i bra många fler år ;)

Det bästa vore om du hittade en bra tränare som kan hjälpa er :) Att försöka rida långsamt etc tror inte jag hjälper i längden, problemet verkar ju inte vara i skritten utan när hon ökar farten? Kontakt med tyglarna och själv rida avslappnad i hela kroppen, på volter, övergångar, böjda spår, tempoväxlingar etc etc :)

Hoppas det ska gå bra!

I skritt går det alltid bra, men i trav börja hon, att springer! Jag försk att hitta en tränare! Mvh, Sina :)

Jag tycker din sadel ser lite liten ut till dig. Inte för rumpan, men för benen! Har man långa ben behöver man ofta gå upp i sitsstorlek i sadeln, fastän den passar rumpan. Det skulle nog hjälpa dig att komma i bra balans, och göra att du får en stadigare och stabilare sits så att du kan hjälpa hästen att också vara stadig och taktmässig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 240
Senast: Xomymy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras