Sv: Tempoproblem!
Jag tycker att du ser något spänd ut.Troligtvis så känner hästen det och "springer iväg". Det är faktiskt ganska vanligt och tyvärr så börjar folk fundera på vad det är för fel på hästen, istället för att granska sin egna ridning.
Jag skulle börja med att strunta i vad hon har för grundtempo, låt henne springa på i sitt tempo, men låt henne inte byta gångart. Sitter du och bara bromsar och försöker få henne att sakta in så blir du spänd och hästen slutar lyssna. En häst blir stark genom att man: Gör en förhållning, (hästen bryr sig inte) och man ger eftergift och kräver helt enkelt inget utav sin förhållning, (utan man hoppas att hästen ska sakta ner). Så små förhållningar som inte hästen svarar på gör den bara ännu starkare och okänslig. Samma princip som när hästen blir skänkeldöv -man skänklar och "trycker" utan att det händer något och bara fortsätter skänkla. -Gör du en förhållning och hästen inte lyssnar så gör en tvär halt! och sen rygga 1steg. Hästen måste lyssna på dina förhållningar.
Men som sagt, bry dig inte om tempo till en början, utan fokusera mycket på dig själv , att du verkligen ska slappna av! När du känner att du är i balans så kan du börja påverka hästen
Konkret övning: Lägg en volt så fort hästen ökar tempo utan ditt kommando. Gör detta varje gång! och efter ett tag så märker hästen att det bara blir jobbigt att springa ifrån sin ryttare (för då måste hon/han jobba ännu mer!)
Övning 2: på vissa hästar har jag märkt att de blir lugnare om man länger tyglarna, och låter den vara lite mer "fria". Prova att läng tyglarna en aning, så du inte har så mycket kontakt med munnen och sen försöker du rida lätt låååångsamt.
Det jag också tänkte på när jag såg filmen var att hästen går i en väldigt fri och något hög form, vilket inte bygger några muskler. Kanske kan det vara så att hästen springer ifrån dig eftersom den helt enkelt inte har muskler och orkar "vänta" i steget?
Försök få hästen i en lite mer rund och sund form. Lång och låg. Börja i skritt, där du är mest balanserad. Gör mycket skänkelvikningar, volter osv. du har en stor häst med mycket muskler som behöver mjukas upp! När hästen väl är uppvärmd så fortsätter du att ex. gå på en volt (var noga med att volten alltid är lika stor och att du har hittat ett spår) och sen driver du hästen fram till handen! Jag brukar tänka att jag ska driva men hästen får inte gå fortare. När hästen väl börjar trampa under sig lite (vilket man kan märka genom att hästen blir eftergiven i nacken) så ger du en eftergift på tygeln.