Tempo/fart i grundarbete

Asa_S

Trådstartare
Tag en ung häst som är i början av sin utbildning, som är springig och håller balansen genom att gena/luta etc i kurvor och spårar förstås då inte. Den skenar alltså inte men väljer ett högt tempo för att kompensera för sin bristande styrka och balans.

Skulle ni vilja ge mig era tankar och resonemang om hur ni väljer att se på just tempo/fart i det inledande arbetet, från marken och/eller uppsuttet? Självfallet gärna med motivering/förklaring!

Sv: Tempo/fart i grundarbete

Jag har en unghäst och hon har blivit mkt mkt bättre men i början var hon hur vinglig som helst och benen var ungefär överallt. Men nu ett halvår senare har hon stårkt sig otroligt, jag har inte velat pressa henne eller tvinga henne att gå samlat och alldeles för långsamt som hon då inte klarade utan haft en hyffsat god framåt bjudning och visst har man låtit henne gå långsamt och arbeta en stund men sedan har hon fått gå framåt igen .. Jag tror på att sakta men säkert stärka hästen och inte tvinga den att gå och arbeta när den inte klarar det men självklart ska det inte kännas som om hästen springer iväg alldeles för fort :P
Lycka till!

Nu är din häst nog betydligt yngre o mer otränad än min var, så dte kan ju skilja hur man ska tänka.
Jag red min häst väldigt mycket ute första tiden, mkt övergångar för att få en "grund" styrka. När jag sedan började jobba honom på allvar, (han är sent inriden så han var nog 5,5 då)fick jag många övningar av min tränare där han skulle följa mig i ett undertempo med volter där han skulle spåra, börja böja kroppen och inte sticka ut bogen eller springa ifrån mig. De övningarna var verkligen jättebra för oss. Så svaret på din fråga från mig, utifrån min hästs grund, är att jobba med att hästen ska lyssna, och hålla sin takt men i ett lägre tempo där du hinner korrigera den, kan tänka mig som föregående att det får bli korta stunder i början för det är väldigt jobbigt för dem att balansera upp.
Vi började i skritt med en 10 metersvolt vid varje bokstav. När det funkade bra gick vi över i trav o gjorde likadant. Jag använder fortfarande de här övningarna när jag rider fram till tävling etc (han är 7,5 nu)för de är väldigt bra uppvärmning o lösgörande(efter skritt o trav på längre tygel o böjda spår förstås)

Jag jobbade likartat med min, sänkte tempot rätt rejält i skritten för att få en taktmässig, regelbundenhet istället för en obalanserad skritt. Jobbade i ett par minuter, lät honom sträcka ut på lång tygel och jobbade sen i detta undertempo en stund till. Traven fick han välja tempo själv, han valde alltid ett väldigt lågt tempo där vi kunde jobba en stund. Nu jobbar vi på att höja upp tempot utan att tappa formen, takten.

I galoppen får han springa, är det halt eller dåligt underlag bryter jag av till trav innan kortsidan så vi inte riskerar att gå omkull. Målet var att behålla galoppen. Sakta men säkert så stärker han sig även i galoppen och kan gå kvar i form, balans och tempoväxla.

Spårningen skulle jag mer se som ett problem, eller iaf min unghäst har spårat "alltid" trots att han knappt kunnat galoppera på en ridbana i början/lutat kraftigt.

Jag löser det i alla fall genom att INTE rida på ridbana utan vill (flera år!) stärka hästen på raka spår utomhus innan jag börjar med mer regelbunden träning på ridbana. Takt och balans är viktigare än tempo. Undertempo använder jag bara om hästen har grava taktproblem eftersom jag bara varit med om att den varit spänd/stressad när den haft taktproblem och då behövt "hejda huvudet" lite för att hitta sin kropp sas. Alltså mer psykologiskt att ta ner tempot så pass. En avslappnad häst får hitta balansen genom att ridas rakt fram.

Speciellt i galoppen kan jag nästan tycka att min häst blev för mycket riden på bana för tidigt (med mig på ryggen alltås, en kunnigare ryttare hade ju såklart klarat det bättre ;)). Då handlade det om ca 4 pass som treåring varat ett på bana som endast var 20 m bred, resten ute och större. Som 4 åring gick han någon träning innan kvaliteén och kanske totalt 8 pass + 4 hoppass och någon träningshoppning/programridning på bana. Som 5-åring kanske 10-20 pass max. Som 6-åring hoppades han mer regelbundet men gick inte mycket dressyrträningar och först då började han kunna bli ridbar i galoppen på bana utan att känna sig pressad och bli spänd - kan inte galoppera.

Då har han hela tiden målmedvetet tränats utomhus på 99 % raka vägar där mjuka kurvor och sluttningar utnyttjats i dressyrarbetet.

Jag ser det inte som ett problem. Som sagt är hästen under utbildning! den är där för att lära sig, och kan inte alls än.. och har dessutom inte styrka eller balans till det heller. Jag har själv en unghäst och jag rider honom i ganska friskt tempo. Så länge hästen lyssnar lydigt på förhållningar och inte drar iväg utav sig själv.

Vissa hästar har helt enkelt mer tempo, och jag ser det inte som något negativit.
När hästen är starkare, mer balanserad och mer utbildad så kommer den inte längre ligga i kurvorna..

När hästen är starkare, mer balanserad och mer utbildad så kommer den inte längre ligga i kurvorna..

Egentligen kl, ville bara fortsätta meningen med:

... och tills dess är jag väääääldigt sparsam med att rida kurvor (dvs på bana) eftersom det finns tusen andra sätt för hästen att hitta sin balans som inte sliter lika mycket som böjda spår.

Jobbar med att bygga upp min lille travares balans och muskler genom att jobba mycket innanför spåret, jobba på att hitta rätt tempo och mycket tömkörning. I skritten har han riktigt bra balans, traven kommer mer och mer men galoppen har av förklarliga anledningar dåligt tempo och dåliga muskler. Därför jobbar ja honom bara i galopp via tömkörning kortare pass och de kommer mer och mer för var gång.

Svarar alla:

Det verkar alltså vara lite olika hur ni gör, om jag förstår det hela rätt? Med jämna mellanrum tittar jag på mina egna "röda trådar" och försöker fundera över helt andra sätt att göra saker på.

Det här var tänkt mer som att utvidga mitt tänk, men anledningen till att det blev just denna frågeställning är att hästen det "gäller" är av sådan storlek att jag gärna rider på den så sällan som det går, speciellt med tanke på att hon dessutom är ung och oskolad. Därför är jag lite hänvisad till arbete från marken (tömkörning främst, även om jag arbetar med longering en del), vilket i sig inte är något problem. Denna ponny, om vi nu ska ta henne som utgångspunkt, har dock så pass av både storlek och stegkvalité att det fort blir för svårt att springa med i traven, speciellt om man dessutom har snö som halkar under fötterna. Jag kan utan problem lägga henne i ett arbetstempo som jag är nöjd med (jag får växla mellan snabb gång, jogg och ibland lite spring också och hon är stor B/liten C så jag skulle inte betäckna det som undertempo, eller vad säger ni?) och det går efter några pass nu rätt enkelt att få henne på yttertöm förutom i vissa lägen där hon tar det säkra för det osäkra och lägger på sitt steg så att jag inte hinner balansera/böja henne före hörn/sväng. Så lite svajigt där fortfarande. Så fort hon tar en halvhalt och balanserar upp sig får hon eftergift och länger sig (det är just nu det jag jobbar för att befästa som arbetsform) och slappnar hon bara av så känner man i tömmarna när hon jobbar igenom kroppen. Så i grund och botten känns det helt OK och jag skulle kunna fortsätta så här och utveckla det.

Jag började dock fundera på vad jag tappar på detta sätt. För mig är halvhalten en signal till hästen att vänta, och lyssna på vad jag vill att den ska göra istället för att själv älga iväg och det känns positivt. Men tar jag bort för mycket av hästens egen framåtanda? Det är ju inte så att hon slutar bjuda, långt därifrån, men det blir ju ändå ett begränsande från min sida. Förutom att det är mycket svårare för mig så borde det ju gå lika bra att få halvhalter, stöd på ytter och böjning i ett högre tempo, och då kan jag bibehålla hästens framåtanda mer intakt?

Eftersom det är helt omöjligt för de flesta av er att veta exakt hur jag gör det jag säger mig göra, är jag intresserad av att höra mer om hur ni tänker kring detta. Utifrån min tidigare erfarenhet vet jag att mitt sätt fungerar så långt jag nu kommit med de andra, men det innebär ju inte att det inte kan finnas bättre sätt... sedan måste man ju utifrån alla teorier anpassa till individen(-rna, jag är ju förstås också med i ekvationen :o).

Alltså, jag hängde inte riktigt med där :p Det låter ju som på dig att hon svarar bra på halvhalter och det behövs ju massor på unga och obalanserade hästar. Menar du att hon blir "seg"/tappar bjudning av halvhalterna eller?

Min svarar väldigt bra på halvhalter, "sätter sig" lite men sedan att komma ur det läget är det värre, det är hans svaga punkt. Han regerar bra men orkar inte riktigt helt enkelt. Så prio på honom är inte direkt halvhalten som sådan utan just att behålla en jämn bjudning och få honom att trampa på ur den korta korta uppfångningen. När han blev lite äldre (typ 4-5 kanske?) utvecklade tränaren det mera till att växla mellan rena skrittövergångar med något skrittsteg bara och väldigt tydliga "halvhalter" där man ber om trav typ steget innan de helt går över till skritt. Oftast blandat med noggranna hörnpasseringar på en kyrkant innanför spåret. Mycket bra styrketräning för honom och man kan anpassa väldigt mycket beroende på hur hästen känns för dagen :) Oftast blir det ju då någon typ av halvhalt och så kvickt fram något steg direkt ur denna, det gör honom riktigt på g och framme.

Jo, utifrån det jag kan så vet jag att mitt system fungerar. Men utifrån det du eller någon annan kan så kanske det bara fungerar fram till ett visst läge och sedan måste jag göra på något annat sätt som det hade varit lika bra att jag hade använt från början? Det är lite det jag är ute efter. Inte regelrätta tips utan då i kombination med vad det ska leda till och kanske vad man tappar på resp sätt - för det är som regel så att vinner man en sak så förlorar jag en annan. Om jag "tillåter" ett högre tempo så förlorar jag den balans jag uppnår nu - men jag kanske kan uppnå balans på något annat sätt så att jag vinner båda sakerna?

Jag är sån att jag med jämna mellanrum försöker peta hål på mina egna teorier och arbetssätt och då tar jag gärna andra till hjälp för mina egna argument har jag ju redan avhandlat.

Just den här ponnyn blir hellre på för mycket framåt i handen än att hon "fastnar" och inte tar sig ur som min förra häst gjorde, så halvhalterna känns inte direkt som någon "risk". Den förra blev dock nästan "för" lydig överlag och det är troligtvis det som ligger bakom att jag är rädd om tempot nu - hon är lyhörd och ambitiös samtidigt så jag vet ju inte vad som kommer att hända...

Just i praktiken är det ju så att jag på marken också måste rymmas i arbetet så just nu lutar jag åt att fortsätta som jag gör men hålla mig i övre delen av temposkalan utan att det blir överilat.

Tråden är väl alltså de teoretiska resonemangen så att jag kan titta på det jag gör i praktiken och ev lägga till/dra ifrån för att få ett bättre resultat!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka