Tempererat stall och klippt häst - otäckad inne?

mackan

Trådstartare
Jag som brukar predika om att inte övertäcka och att inte tänka på om hästen KANSKE fryser osv, har nu faktiskt en täckesfråga :D Nån som klipper sin häst och inte har täcke på inne i tempererat stall?

Har alltid haft kallstall tidigare, nu har vi tempererat stall som håller ca 7-10 grader vintertid.
Jag täckesklipper min häst, dvs hela halsen, undersidan av magen och låren, sparar rygg och kors. Han är ett icke fruset fullblod som står på mycket grovfoder, och aldrig går täckad särskilt varmt på vintrarna. Tidigare har han ju dock alltid gått täckad dygnet runt i och med klippningen och kallstall.
Nu undrar jag om det ö.h.t är ngt att tänka på att ha honom naken inne nattetid, och bara täcket på när han går ut?

"förnuftsmässigt" sett så borde det ju gå aldeles utmärkt, det är ju runt en 10 grader nattetid nu, då vi har ej tempererat i stallet och han har satt lite vinterpäls. Men sen tänker jag faktumet att han står på spån. De står ju stilla nattetid, han är klar med höet runt 22 tiden, sen får de morgon fodring mellan 05.30 och 06.30.

jag rider oftast kvällstid, men dels svettas han väldigt lite rent allmänt, och ännu mindre i och med klippningen, och dels så är jag ofta kvar i stallet ett bra tag efter ridning, så han skulle hinna stå med täcke på och torka/svalna...
rent objektivt skulle jag gärna se att han slapp täcket inomhus, det blir så långa vintrar för dem att gå täckade dygnet runt, han skulle få det bekvämare om det funkade det är jag övertygad om.

Jag inser ju att man väl helt enkelt får testa och pröva. Men vill gärna höra andras erfarenheter, är det NÅN som gör så och hur funkar det isåfall, hur resonerar ni?

Sv: Tempererat stall och klippt häst - otäckad inne?

Min är helklippt, allt utom huvudet. Han är täckad nattetid, då han är18 år och känslig i sina muskler för att bli kall. Vi har öppet alla dörrar i stallet.

Du kan ju testa och se. Men rent spontant så känner jag att 7-10 grader inomhus ofta kan kännas kallare än utomhus? Och om man står still/ligger ner så blir det kallare än om man går runt i hagen.

Annars kan du ju ha ett fleece eller jerseytäcke som pyjamas, det "lunar" lite samtidigt som det inte är jättevarmt. Och dom är ju så mjuka så det borde inte störa honom nämnvärt.

Du kan ju testa och se. Men rent spontant så känner jag att 7-10 grader inomhus ofta kan kännas kallare än utomhus? Och om man står still/ligger ner så blir det kallare än om man går runt i hagen.

Annars kan du ju ha ett fleece eller jerseytäcke som pyjamas, det "lunar" lite samtidigt som det inte är jättevarmt. Och dom är ju så mjuka så det borde inte störa honom nämnvärt.

Nä det är precis det jag tvekar över också, just att de står stilla och det kan bli lite svalt för muskler/leder. och sen spånbädden. planerar inte att ha permanent bädd i och med att det ändå blir så pass varmt i stallet.

fleece är bra enligt ditt resonemang, men det blir väl så kli-igt med spån eller?
vad är jersey täcke? :bow:

Min är helklippt, allt utom huvudet. Han är täckad nattetid, då han är18 år och känslig i sina muskler för att bli kall. Vi har öppet alla dörrar i stallet.

Tack... fast jag vill ju höra från de som EJ är täckade och INTE står i kallstall.....:crazy:

Ja därför tycker jag bättre om jersey. ;) Shires har ett som heter Jersey Cooler, jag har det till båda mina. Bogveck och kryssgjordar. Materialet är nästan som en tjock college-tröja, jättemysigt!

Jag stod i tempererat stall med klippt häst utan täcke. fler i detta stall lät gärna hästen stå utan täcke om bara någon satte på täcke på morgonen... Vi hade ingen täckes tjänst på morgonen så många hästarna stod med vintertäcke på dygnet runt.

Dock hade vi torvbädd. Har du spånbädd borde det ju vara ok...

När jag hade min förra häst täckesklippt så var hon otäckad i stallet och vi hade inte ens så varmt som ni, men över nollan. Hon gick även ute utan täcke när vädret var OK, alltså ej regn, snö och drivis.

Så din häst borde klara sig bra utan täcke under natten, framför allt om den får ordentligt med bra grovfoder (och det har jag för mig att du ger, har läst det i någon annan tråd). Du skriver också att han inte är någon fryslort. Jag skulle prova. Börjar han tunna ur så behöver han pyjamas eller mera grovfoder.

/Lizzie

alla 20 hästarna på ridskolan här står nakna nattetid,och alla är rakade,innetäcke sätts endast på när dom är svettiga..

min kompis har ett rakat halvblod,och han går naken inne på natten..

bägge stallen håller runt 8 grader varmt.

Min häst är helklipp sedan en vecka tillbaka (huvud, ben, rubbet :d ). Där jag har henne uppstallad finns både ett vanligt stall (ej kallstall) och 2 uteboxar. Min dam står i utebox och har därför ett vanligt fleecetäcke på nattetid nu, men det är ju också så varmt nu!
Om jag varit i din situation och min pålla stått inne i stallet, hade jag inte haft något täcke på, för i vårt stall är det 14 hästar inne nattetid och de värmer!!

Men jag undrar om du frågar om du borde ha täcke nattetid NU eller om du borde ha täcke nattetid i vinter?
Sätt upp en termometer så får du ett hum om nattetemperaturer i stallet och i din box, är alltid lite varmare inuti boxarna mellan väggarna tycker jag.

Vintertid hade jag haft något fleecetäcke, eller tunnare thermotäcke om jag var du, men absolut inte något tjockt vinterfodrat täcke, om nattetempen ligger runt 10 grader, täckat av så många hästar på mornarna som är alldeles kokheta under sina nattetäcken :( :(
Hästar har mkt svårare för att göra av med överskottsvärme än klara av kyla, dessutom kan det varken blåsa kallt eller regna/snöa inne i stallet och din häst har (förhoppningsvis) gott om grovfoder att tugga på nästan hela natten.

Håller i övrigt med dig om att man ska vara restriktiv, men lyssna på hästen, när det gäller täckandet. Dock kan jag tala om att min häst hade både thermotäcke + vinterfodrat utetäcke ÖVER nattetid när det var som kallast ute förra vintern -men hon står också i utebox ;) och då snöade det in, för det stormade så! :eek:

Helklippte min islandshäst i helgen. Förra hösten/vintern var han oklippt och var varm & svett varje morgon. Jag använder inte täcke, varken ute el inne, kommer dock använda regn eller tunnare vintertäcke de dagar det behövs.

Täcke på hästen inne skulle jag aldrig ha! Det blir väldigt varmt när stallets alla hästar kommit in. Dessutom ser det obekvämt ut för hästen att kunna ligga & sova ordentligt.
Det finns en häst i stallet som har täcke både ute & inne vare sig det är 25 grader varmt el kallt. Gjordar & bensnören drar & spänner på haästen när han ligger. Jag tycker synd om han.

Jag skulle ha hästen naken inne och ute, när vädret tillåter. /Linda

Tack så jättemycket för grundliga svar, alla övriga som svarat också.

Det gäller alltså huruvida han ska vara täckad sen i vinter inne när han klippts, han är ännu ej klippt så just nu har han INTE täcke inne.

Det låter som om flera har gjort som jag är inne på och det funkar. jag får helt enkelt pröva och se om han håller på det.

tack igen! :bow:

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 569
Senast: Roheryn
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 107
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V