temperatur

F

fnorr

Alla norrlänningar(andara med för den delen), hur hâller ni varmt i stallen pâ vintern? Är det vanligt med element,vilken temperatur ska man eftersträva m.m

Sedan en frâga till hur sköter ni ridbanan under vintern?

Det är länge sedan jag hade häst hemma i Sverige, mkt har skett dean dess, därav alla frâgor av den här sorten. Där jag bor nu behöver jag inte "tänka" bara betala :crazy: ! Och det fryser nästan aldrig pâ vintern

Sv: temperatur

Vi håller runt 7-10 +grader inne i stallet. Vid -30 till -35 grader kallt ute, så kopplar vi på ett litet oljeradiatorelement inne i stallet, så att det inte ska bli för kallt eftersom att vattnet riskerar att frysa annars.

Det blir allt vanligare med kallstall tycker jag mig uppleva, dels pga elpriserna som verkligen höjts de senaste åren, och dels för att det är lättare att ha en god ventilation om man gör så. Som Gnist redan påtalat så gäller det dock att se till att vattnet inte fryser - speciellt om man har vattenledningar och -koppar.

På Strömsholm (vet-kliniken) har de kallstall med halvdörr utåt i varje box, men en separat groom för sadling, dusch, hovslageri etc som är uppvärmd. Det var nytt och jättefräscht när vi var dit och kollade.

Det finns en jättebra bok som kom i en nyreviderad version för ett par tre år sedan. Det är en agronom och en veterinär som skrivit, SLU har givit ut den. Ventorp/ Michanek heter författarna, boktitel: Att Bygga Häststall. Kostar runt 300;- att beställa från Alnarp men du får gärna kolla i mitt ex om tillfälle infinner sig.

Hos oss värmer hästarna upp stallet. Vi ser till att det inte är en massa drag och sedan värms stallet av hästarnas kroppar. Vill man kan man ju skaffa ett litet värmeelement om det blir sådär ruskigt kallt, för att kanske hindra att vattnet fryser.

Vi hade ett kallstall som oftast höll +grader. Men vi hade satt värmekabel på vattenlednignen som gick på timer, ca 5 min/30 minuter. Vi hade 10 st hästar i stallet som värmde och sen hade vi ett element i sadelkammaren.

Jag hade ett trehästars stall som dom själva värmde upp så att det inte blev is i hinkarna. Visst, sjönk temperaturen ute till -25-35 så visst frös ytan till lite...men oftast låg ju temperaturen på ca -15-20.

Det som var viktigt där var att hålla djupa torra bäddar så att det inte kom kyla upp underifrån. Frös vi mänskliga varelser fick vi gå in i sadelkammaren där ett element höll upp värmen till ca 17 grader plus. Där inne förvarades färdigupphällda vattenhinkar som vi bytte med de som frusit i hagarna under dagen. Vi var tre som hade häst där och alla turades om att åka dit och byta vattenhinkar regelbundet. :cool:

Nu bor jag i Småland så det blir inte så tuffa vintrar här...har friskt i stallet med öppna dörrar tills det finns risk för att vattnet fryser, då stänger jag vissa dörrar men inte alla. ;)

Senast ändrad:

Vi håller ca 8´ i stallet. När det blir som kallast använder vi en värmefläkt på 2kw.

Vi (stockholm) har oftast runt fem plusgrader nattetid på vintern. Hästarna värmer upp det ganska lilla stallet och dörrarna är faktiskt öppna. Dock är det problem med en vattenledning som bara har kallvatten, men den ska vi fixa värmekabel till. Skulle inte använda element i stallet.. Hellre täcken.

För 10 år sen hyrde jag in mina hästar i ett stall som ägarna ville ha varmt och skönt...det var hermetiskt tillslutet och med värmefläkt...min nordisdam var sjöblöt på morgonen och vbl-valacken var snorig och hostade...så vi sålde lastbilen och byggde eget "friskluftstall" och där mådde mina hur bra som helst:)

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 608
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 886
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama