Temperatur i Stall?

F

faksen

Någon som vet någon bra sida där det står om vilken temperatur som är lämplig i stall, gärna med lite information varför denna temperatur m.m

Sv: Temperatur i Stall?

10-12 grader har jag iaf fått lära mig att hästar trivs med, men mer specifikt varför vet jag inte. Djurskyddsmyndighetens hemsida kanske har mer information? Vet inte adressen dit dock..
Maria.

Jag har för mig att det står ganska utförligt om stalltemperatur i boken "Hästhållning i praktiken."

/Jane

Har fått berättat för mig att hästar ska bo i ett sk. kallstall, det ska alltså vara samma temperatur inne som ute. Sedan kan man ha en "grooming-del" som är något varmare för VÅR skull.

Saxat:

I djurskyddsbestämmelserna från statens jordbruksverk finns minimimått på hur ett stall ska vara utformat när det gäller storlek på boxar, spiltor, takhöjd mm. Om man upplever att ventilationen verkar vara ett problem, till exempel om det känns fuktigt i stallet när man kommer på morgonen, eller om det bildas mycket kondens i stallet, bör man kontakta en expert på ventilation. Ett vanligt fel är att man täpper till ventilationen vintertid för att det ska bli varmare i stallet. Kyla är sällan ett problem för hästarna, de mår snarare bättre av lite lägre stalltemperatur. Det finns ett tydligt samband mellan stalltemperatur och ammoniakemissionens storlek. Ju högre temperatur desto högre blir ammoniakavgången. Dessutom kan en hög stalltemperatur öka ammoniakemissionerna på ett mer indirekt sätt. Detta genom att en högre stalltemperatur kan innebära ett ökat ventilationsbehov, vilket leder till ett ökat luftflöde i stallet.

Senast ändrad av en moderator:

I vårt stall är det typ samma temp ute som inne. Oisolerat och öppet upp i nock.
Kallt som attan på vintern, ligger dock alltid över nollan.

På varma sommardagar är där ganska svalt och skönt, håller väl ca 5-7 grader lägre än utomhustempen.

Senast ändrad av en moderator:

Vi håller vårt stall så att det är som kallast precis över nollan vintertid (har element/frostvakt på ett tag på eftermiddagen innan hästarna kommer in, sedan värmer de det själva över natten och det är egentligen mest för vattnets skull vi gör så. Det är oftast någon grad varmare i stallet än ute annars (vinterhalvåret , på sommaren när det är varmt är stallet svalare än ute) Hästarna har full vinterpäls och klarar sig bra i kyla bara de inte utsätts för drag.
Det är nog snarare värre för hästar att komma in i "människovänlig" temperatur från många minusgrader och sen gå direkt ut i kylan igen på morgonen. JAg tror att en så jämn temperatur över dygnet utan några chocker åt något håll är det bästa för hästarna.

Sadel/foderkammaren håller vi lite varmare, kanske upp mot 5-7 plus för att den blötlagda maten inte ska frysa till isglass och för att inte våra kläder och grejer ska vara fryskalla.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
588
Senast: Acto
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka