Jag skulle aldrig betäcka med Warsteiner. Gång -och typförvärvningen är inte tillräckligt bra för att väga upp för temperamentet ur uppfödarsynpunkt. Då är Jazz och Sandro Shit (förlåt Sandro Hit) bättre val.
Jag har ridit en hel del W hästar de senaste 10 åren, och vissa har varit bra men svåra. Inte alltid svåra att rida, men starka och egensinniga som kräver en van hand, envishet och känsla annars fick man alla möjliga knäppa problem i hanteringen. Ett exempel skulle kunna vara Aldenfalk's Wynton, som hon fick från en ridskola som ville bli av med honom.
Vissa var tyvärr svåra men inte så talangfulla på något vis, tråkig gång, ridbarhet och mediokert hopp som bara funkade på den nivå hästen själv ville.
De enda jag mött som varit okomplicerade har tyvärr varit väldigt mediokra. Ok hobbyhästar, men å andra sidan är det många som vill ha det också.
Red en under en längre tid som var snäll och okomplicerad. Välutbildad men lat och smet undan på alla sätt han kunde, och han kunde alla knep i boken. Han var dock riktigt snabb runt 1 metersbanor i hoppningen. Fixade inte höjderna sen, men tyckte det var roligt.