Temperament Warsteiner?

Sv: Temperament Warsteiner?

Vet inte vad du vill ha fram ? Men av 640 st avkommor borde han väll få fram några bra hästar ? Det har väll tex D Day , Master , Chapman , också fast de inte gett speciellt bra temprament ?

Mia
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Du skrev att du aldrig hört något gott om avkommorna som ridhästar, därav min länk.
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Har ett 12-årig sto efter Warsteiner ue Bordeaux. Hon är 158 cm och mycket trevlig. Snygg i modellen, 9:a på huvud/hals/bål. En riktig följeslagare och mycket tillgiven. Snabb i reaktionen, men mycket ridbar och hövlig.
Man läser mycket om "tossiga" avkomor, men det finns ju alltig ett sto med i bilden så all "tossighet" tror jag inte kommer ifrån Warsteiner. Sen tror jag också att med "rätt" hand och en tydlig vägvisning så tror jag att de blir vad man gör dem till.
 
Sv: Temperament Warsteiner?

En jag var inackorderad hos hade ett W sto och hjälp vilken häst!

Snäll och gullig i stallet men riktigt riktigt tittig och väldigt jobbig att rida! En enorm gång men spände sig och tittade på ALLT (ägaren vågade inte ens rida ut på kandar med graman :crazy:) så gången gick ju förlorad i och med det.

Supergullig häst verkligen och med rätt ägare skulle hon kunna vara hur fin som helst, dock kanske inte GP, men MSV + iaf! :)
 
Sv: Temperament Warsteiner?

De W avkommor jag kommit i kontakt med ha haft ett jäkla temperament. Fina hästar både i modell och rörelse men väldigt skarpa. Själv skulle jag inte skaffa en häst med W i sig, feg som jag är.:nailbiting:
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Jag kan ju uppdatera hur min -11 e: Warsteiner är.
Han är fortfarande otroligt social och snäll men när det händer något så går det undan och han är väldigt tittig och observant.
Han reagerar kraftigt men nyfikenheten brukar ta över och han kommer ganska snabbt över det "farliga"

som blåa plaststolar tex ;)

183616_367299443373281_930954902_n.jpg


972081_367299520039940_1112751681_n.jpg


Planen var att köra in honom i sommar men eftersom han är så "lättskrämd" och jag är gravid så har jag valt att vänta. Vi miljötränar här hemma istället och bekantar oss med hästsläpet.
 
Uppdatering om vår -11 e: Warsteiner. Han reds in förra hösten.Vi tog hjälp av vår duktiga hovslagare med det. Igår var han med på sin andra (lätta) hoppträning.
Det största problemet vi stött på hittills har varit några bockksprång i galoppen.
Han är lite tittig när han går först,men gör inget.
 
Jag skulle aldrig betäcka med Warsteiner. Gång -och typförvärvningen är inte tillräckligt bra för att väga upp för temperamentet ur uppfödarsynpunkt. Då är Jazz och Sandro Shit (förlåt Sandro Hit) bättre val.

Jag har ridit en hel del W hästar de senaste 10 åren, och vissa har varit bra men svåra. Inte alltid svåra att rida, men starka och egensinniga som kräver en van hand, envishet och känsla annars fick man alla möjliga knäppa problem i hanteringen. Ett exempel skulle kunna vara Aldenfalk's Wynton, som hon fick från en ridskola som ville bli av med honom.
Vissa var tyvärr svåra men inte så talangfulla på något vis, tråkig gång, ridbarhet och mediokert hopp som bara funkade på den nivå hästen själv ville.
De enda jag mött som varit okomplicerade har tyvärr varit väldigt mediokra. Ok hobbyhästar, men å andra sidan är det många som vill ha det också.
Red en under en längre tid som var snäll och okomplicerad. Välutbildad men lat och smet undan på alla sätt han kunde, och han kunde alla knep i boken. Han var dock riktigt snabb runt 1 metersbanor i hoppningen. Fixade inte höjderna sen, men tyckte det var roligt.
 
Jag har "gjort" 2 avkommor, Primawera E ue Pascal, gångartsdiplom (49 p) som treåring, klass I som hopphäst (47 p), gick till final i kungakannan. Tyvärr fick hon problem med en hov tidigt, och har inte tävlats med går msv dressyr hemma, och har fått 3 mycket fina föl. Hon är ganska känslig precis som sin mor, men inte dum på något sätt. Eftersom hon gick så bra som treåring fick vi en Warsteiner-betäckning mycket förmånligt, då hade jag inte kvar ovanstående sto utan betäckte mitt stamsto Monola e Monaco-Herkules. Det blev en svart hingst, lite gammaldags i modellen, klass I som dressyrhäst. Otroligt stadig häst, har gått msv i alla discipliner, bla vunnit Lag-SM i fälttävlan. Placerad i 4-årschampionatet i FT, gått alla Breedersfinaler i FT. Använder man Warsteiner så tror jag att det är bra om mammorna är bra i skallen. Sedan ska man ha i åtanke att Weltmeyer-blod ger känsliga hästar, vilket inte passar alla ryttare.
Nedan en dotter till det första stoet efter Sancisco, premiesto och vinst i unghästklass i Tyskland.
032.jpg
 
Har ett sto efter Warsteiner, gång som få och totalt orädd! Aldrig nervig och kolugn inför allt nytt, järnpsyke men hon väljer helt vem som får sitta kvar på ryggen...
Sitter man minsta lilla fel med skänkeln så bockar hon men så länge du rider helt korrekt och med tydliga hjälper så att hon förstår så går hon super! Men vi köper nog inte fler med honom nära i stammen heller...
Tyvärr skadades Warsteiner själv tidigt så ingen vet eg hur han själv varit med åren, han slutade väl ridas när han var 5-6 om jag inte minns fel?
 
Har en Warsteiner avkomma som vi (dumma som vi var) lade på ett sto med mycket nerv, fick en vaken och otroligt ljudkänslig herre som inte fungerade till ridning. Idag går han i hagen och njuter av livet som "uppfostrare" åt unghästarna. Där trivs han bra, fortfarande väldigt knepig i hantering men trivs otroligt bra på lösdriften där han slipper tjo och stim.
En riktig mysfarbror så länge man inte ska upp och rida då blir han till en annan häst, trivs bäst att få gå och bara vara häst med sina vänner.
 

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Oknytt
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 250
Senast: Willys
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 786
Senast: Lea88
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
554
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp