Temperament Warsteiner?

Sv: Temperament Warsteiner?

Den enda erfarenheten jag har av Warsteiner är den här gossen.

473394_226353884134505_736930552_o.jpg


Född -11 E: Warsteiner ue: Highlight
Köpte honom när han var en månad och fick hem honom när han var 6 månader.
Han är en social, trevlig med snabba reaktioner.
Lite envis men vilken ettåring är inte det?
Väldigt arbetsglad än så länge.
Det värsta han gjort hittills är att kapa manen på shettisen :p
Annars är han lätt att hantera, leda, verka osv.
 
Sv: Temperament Warsteiner?

527925_449441695086376_1788397656_n.jpg
[/IMG]

Här är min tjej efter warsteiner en trevlig tjej men visst har hon lite humör ,men inte så att man funderar så mycket över det.Hon är nyfiken och sprallig men lätt att leda och hantera,men visst har man fått sätta henne på plats men det måste man ju med dom flesta föl.visa vem som bestämmer och hur man ska uppföra sig :)
 
Sv: Temperament Warsteiner?

första bilden som jag skulle sätta in försvan så jag försöker igen med en bild mrd lite mer fart:)
574547_458917040805508_778206851_n.jpg
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Jag hade ett sto efter honom som var lite speciell.
Alltid glad, social och arbetsvillig men kunde vara en hagga mot andra hästar och var MKT känslig och alldeles för vaken ibland.
Dock var hon rätt bortskämd och otrygg när jag köpte henne och jag hade henne bara lite mer än ett år så det är svårt att säga hur hon hade kunnat bli.

Men det var ju definitivt ingen häst för 'fel' personer...
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Min erfarenhet i korthet av hans avkommor är generellt plus för typ och gång, minus för temp/ridbarhet. Ungefär samma erfarenhet som av hans fars avkommor. W-linjen har stark förärvning men mödernet har alltid stort inflytande att ha i beaktande.
 
Sv: Temperament Warsteiner?

KL
Har också en -11 efter honom. Med fullblodsmamma han är än så länge väldigt lätthanterlig och samarbetsvillig. Lite lugnare än storasyrran va som hade samma mamma och Okeanos som pappa.
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Kl

Tack för era svar och bilder på finingar! Verkar som det blir lite olika, precis som hos alla hingstar..
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Jag har ett sto f-99 efter Warsteiner som jag haft sedan hon var åring. Det är en dam som haft mycket egen vilja och temperament både på gott och ont. Är snäll att hantera och idag också en pärla att rida. Mycket energi och vilja att göra rätt!

Var dock en riktig madam och tickande bomb att rida när hon var yngre - lösningen för oss var att matte fick kasta hjärtat före och börja hoppa igen = hästen fick annat (hinder) att fokusera på och jag var tvungen att släppa handbromsen.

Hon är reaktionssnabb, känslig och lättlärd, visar tydligt när man gör rätt och fel. Hon har tre bra taktfasta gångarter och är "byggd" för arbete i rätt form. I hoppningen kräver hon en konsekvent och fast ryttare, men ställer upp och reder ut när ryttaren gör misstag om man i övrigt är just konsekvent och fast. Just det reaktionssnabba verkar dock vara något som även nedärvts ganska starkt på mödernesidan.

Här med sitt första och enda föl vid sidan sommaren 2011.
IMG_0423.jpg
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Vilken fin!

Det låter lite som min fd ridlärares Warsteinare. Väldigt snäll och idag en pärla att rida. Men som unghäst hade han en period där det kunde gått åt ett annat håll hos någon mindre kunnig...
 
Sv: Temperament Warsteiner?

*KL*

Fina är dom fölisarna efter W men jag har aldrig hört något gott om dom som ridhästar .
Det jag hört är att han ger skarpa hästar och det visar sig i ridningen .
Skulle själv inte köpa en W avkomma och aldrig använda honom som hingst heller även fast han varit billig .
Men detta får framtiden nu utvisa om man har rätt eller fel med så många W föl som det blivit pga av hans sänkta pris .
Mia
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Jag har en 11:a e: Warsteiner ue: Cortez :grin:

Vet inte hur jag ska förklara honom, som mamma sa "han är annorlunda". Lite vek i psyket samtidigt som han är lättlärd och nyfiken. Han kan göra en stor affär av något nytt moment, men det är bara första gången. Därefter kan han göra samma moment utan att lyfta på ett ögonbryn i princip. Han litar väldigt mycket på de som han känner (mig och mamma) och det är väl vårt lugn som "övertalar" honom ;)

Bara man är lugn och konsekvent har allt fungerat jättebra, enligt mig. Det underlättar mycket när man vet att det bara är en gång han krånglar innan det släpper. Det viktiga är att komma igenom problemet innan man ger sig :)

Nu menar jag inte att han flippar ut totalt. Han blir bara lite stressad och taktar på stället, inget mer så länge man själv är lugn som sagt.

DSC_3474.JPG


DSC_3938.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: Temperament Warsteiner?

*KL*

Fina är dom fölisarna efter W men jag har aldrig hört något gott om dom som ridhästar .
Det jag hört är att han ger skarpa hästar och det visar sig i ridningen .
Skulle själv inte köpa en W avkomma och aldrig använda honom som hingst heller även fast han varit billig .
Men detta får framtiden nu utvisa om man har rätt eller fel med så många W föl som det blivit pga av hans sänkta pris .
Mia

Och här i mellannorrland har jag fotat en hel del av hans avkommor, mest på dressyrbanan och alla har uppvisat trevligt temperament och goda gångarter, några är uppe i LA åtminstone. Ska väl kanske vara vårt sävliga norrlandstemperament för att få fogliga Warsteiner-ungar :D
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Vi har en -11 efter Warsteiner.Han är hitills som en ängel jämfört med 09 efter Balougraph. Han är lite försiktig av sig,men ändå inte mesig.
Han har en mamma som är lugnet själv i temperamentet.
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Vi har fått en W avkomma till stallet ett sto på 11 år med ponny mamma. Det jag har sett av henne är att det är en väldigt snäll häst som är lätt att hantera och verkar finna sig i det mesta. Dock lite lat och kan säga ifrån när hon tycker det blir jobbigt. Fina gångarter när hon går ordentligt. Men ingen vass häst utan en trevlig hobbyhäst.

Sen har min tränare en vacker svart W avkomma som är 10 år tror jag. Mycket fina gångarter och hennes beskrivning av honom är att han är arbetsvillig och modig, går alltid i täten och lär unghästarna att ta sig fram i skog och mark och på terrängbanan.

Så de avkommor jag stött på är trevliga hästar:)
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Vi har en W-avkomma som ridskolehäst.
Helt sjukt snäll, älskar barn och att bli kliad i pannan.

Har lite väl mycket spring i benen ibland vid ridning, inte så att han busar och lever rövare, men kan ligga på lite och i kombination med lite känslig mun så passar han inte på rena nybörjarlektioner.
Hoppar kanonfint med mycket rygg, och tycker det är himla roligt. Riktigt duktig på dressyr med, vet att han varit iväg på några tävlingar med elever/instruktör och fått bra procent.

Och så är han skitsnygg att se på, ffa på sommaren när solen ligger på hårremmen och han riktigt blänker. :love:
 
Sv: Temperament Warsteiner?

:) Har en kompis som fött upp en valack är idag 6 -7 år jättesnäll trevlig lättlärd häst som tävlat endel i hoppning med bra resultat .
Har själv ett fuxsto f 11 godheten själv men väldigt lugn o snäll mamma och väldigt fostrad av våran 15 år gammla d-ponny sto.
Våran tror jag blir 160-165 högrest hoppas mycket på henne och kommer att ha 3 års som mål
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Tyvärr är Warsteiner billig att betäcka med vilket gjort att oseriösa uppfödare med mindre passande ston använt sig av Warsteiner vilket resulterat i föl som inte direkt lyfter Warsteiner på ett positivt sätt som avelshingst.

Jag har dock träffat avkommor efter Warsteriner med bra möderne som varit skitsnygga att titta på, rört sig bra och haft kanontemperament så det är som med alla hingstar, de måste matchas med "rätt" ston! Man kan inte skylla allt på hingsten. Stoet präglar fölet merän vad hingsten gör och som sagt, med tanke på att Warsteiner är så billig att betäcka med så drar han tyvärr till sig fel ston.
 
Sv: Temperament Warsteiner?

Har en valack f -02 som rör sig trevligt, har lätt för att lära och är mycket snäll att hantera.

Han kan dock bli lite fjompig och hoppa till ibland när man sitter på, dels när han får syn på något "läskigt" och dels när latmasken kommer fram och han tycker att arbetet blir för jobbigt/tråkigt (varför göra något ansträngande när man kan säga "Hjäälp! Det där sandkornet låg inte där förra varvet!!" eller skoja till galoppfattningarna med något bocksprång? :p) men aldrig något extremt. Låter man honom bara fundera en liten stund brukar det gå att få fram honom till det läskiga också så han får titta, lukta och fundera lite :)

Det enda problemet med honom är egentligen att han kan bli väldigt spänd och laddad när man kommer till nya platser (framförallt på t ex tävlingar där det är mycket hästar och folk i rörelse) men det är något som brukar bli bättre ju mer vi åker runt och han vänjer sig :)

//Train
 
Senast ändrad:
Sv: Temperament Warsteiner?

*KL*

Fina är dom fölisarna efter W men jag har aldrig hört något gott om dom som ridhästar .
Det jag hört är att han ger skarpa hästar och det visar sig i ridningen .
Skulle själv inte köpa en W avkomma och aldrig använda honom som hingst heller även fast han varit billig .
Men detta får framtiden nu utvisa om man har rätt eller fel med så många W föl som det blivit pga av hans sänkta pris .
Mia

Du har ju den här http://blup.se/sv-SE/horses/116892-victory-swb som jag har personlig erfarenhet av, det är en mycket trevlig häst som alltid gör sitt bästa. Placeringar i MSV.
 

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Oknytt
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 250
Senast: Willys
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 786
Senast: Lea88
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
554
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp