Tempa bebis pga värme?

Sandra78

Trådstartare
Fick höra att en bekant av BVC fått rådet att tempa sin bebis en gång i timmen för att hålla koll så att bebis inte blir överhettad nu när det är runt 30 grader ute (och inne!). Bebisen i fråga är ca 6 mån och fullt frisk.

Är detta något man ska/bör göra? Min bebis är ju bara några veckor äldre och henne har jag bara tempat när jag misstänkt feber.

Jag har förutsatt att man skulle märka på henne om hon for illa av värmen. Försöker erbjuda henne vatten så ofta som möjligt (hon gillar vatten), senaste dagarna har hon fått kvällsgröten kall blandad med fruktpuré och idag har hon plaskat pool ett par gånger. Och så har hon svala kläder förstås. Men tempa har jag inte haft en tanke på att göra :o

Sv: Tempa bebis pga värme?

Aldrig hört och aldrig gjort.

Temp i rumpan fick min dotter var 3e timme när hon låg inlagd som 5 månaders. Vilket resulterade i väldiga problem med bajsning efteråt och panik dom gånger jag behövt ta tempen pga feber (hon är 1½ år nu) suppar är bara att glömma.

Det funkar bra att badda med ljummet vatten på huden också. Då kyls kroppen ned lite med tillförd fukt så behöver bebisen inte svettas "allt" själv. Jag gjorde det idag och jag tycker det har funkat jättebra, baddade mig själv på samma gång för att få lite känsla. Det var stor skillnad på ljummet och kyligt vatten.

Mycket skall man höra innan öronen trillar av !

Så den BVC människan tror att barn som föds i tex Thailand ska tempas en gång i timmen bara för att det är så varmt där.

Haha, ja, det hade ju varit jättejobbigt :)

Men då behöver jag inte känna mig dum i alla fall, på min bekanting lät det som nåt alla gjorde när det var så här varmt.
Dotterns kusin var nyfödd under värsta värmeböljan för två år sedan, men jag tror inte han tempades heller. Däremot vet jag att de tyckte det var jobbigt att hålla en 1-2 veckor gammal bebis sval, det känns ju lättare med en som snart är 7 månader och kan sitta i en pool och plaska!

Aldrig hört och förstår inte heller varför man skulle göra det, om bebisen blir överhettad tror jag man märker det då.

Där jag bor är runt 30 grader den normala sommartemperaturen och det är inte ovanligt med 5 grader till och det händer att det går upp mot 40 grader. Det är jobbigt men att bebisar skulle bli överhettade har jag inte hört.

Aldrig hört och förstår inte heller varför man skulle göra det, om bebisen blir överhettad tror jag man märker det då.

Där jag bor är runt 30 grader den normala sommartemperaturen och det är inte ovanligt med 5 grader till och det händer att det går upp mot 40 grader. Det är jobbigt men att bebisar skulle bli överhettade har jag inte hört.

Ja visst borde man väl märka det? Man märker ju när bebis är trött, hungrig, behöver varva ner osv.

Det hade jag nog inte fått för mig om barnet verkar må bra för övrigt...

Ett tips om man inte är hemma är att ha en snuttetrasa blöt och kyla ner i nacken, foto handled tex :) Gör under!

Min dotter var ju nyfödd förra varma sommaren och det fungerade utmärkt att kyla ner med att lägga en handuk på som var lite fuktig.. Naturligtvis är det smart att vara där det fläktar också.
Fast jag har nog inte varit i direkt solsken med henne så mkt ens iår

Vilket konstigt råd! Jag tycker att man ser på bebisen om den mår bra eller inte. Om man ammar så räcker det som vätska, men vill man kan man ju ge lite extra vatten för att vänja barnet vid.

tempa en gång i timmen tycker jag låter helt tokigt, badda med vatten i panna och handleder så räcker det gott för att svalka en bebis, ett bad ibland och mkt vätska. bvc vill inte att man ger vatten till de allra minsta eftersom bröstmjölk/ ersättning ska räcka och de behver energin...

Selma går och doppar sina snuttisar i hennes badbalja när hon är varm och skyler ned sig, så blöta snuttisar verkar helt klart vara en hit. :)

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 641
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka