C

challlle

hej. Min häst temp är väldigt konstig..Imorse vid halv 7 hade han 38 men sen klockan 22.30 hade han 38,5? han stod idag. Igår hade han 38,2 och sen mot kvällen var den 37,8. Jag fattar inte riktigt var det är för fel..någon som vet vad det kan bero på? sol kanske? det är ju liksom 30 grader varmt ute. Han är ändå pigg och alert trots hans höga temp.
inge elaka kommentarer tack
 
Sv: temp

Det låter ju helt normalt, normal kroppstemperatur för en häst är väl runt 37-38 grader :)
 
Sv: temp

Jag tycker inte det låter konstigt alls. En halv grad är inte mycket varition. Hästen gick kanske i hagen under dagen och tempen steg då av värmen. Andra dagen kanske han hållt sig mer stilla och "sval". Den lilla skillnaden är inget att oroa sig över, plus att temperaturen ju ligger inom det normala.
 
Sv: temp

okej. blev lite orolig eftersom jag tycker inte att 38,6 inte är så normalt men jag tänkte på att det var mest solen eftersom det är så varmt. idag tog jag temp igen och då hade han 37,9
 
Sv: temp

En sak som påverkar tempen har jag lärt mig nu när jag tempar en liten fölunge många gånger om dagen är vätskenivån nu när det är så varmt. Dricker de bara ordentligt och ser till att ha ordentligt med vätska i kroppen så ligger tempen som normalt även om det är varmt, men minsta lilla de slarvar med att dricka och börjar bli lite uttorkade (vilket de blir jättesnabbt i denna värmen om de är i solen) så stiger tempen direkt för att sedan vända neråt så fort de får ordentligt med vatten i sig igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag. Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3...
Svar
1
· Visningar
747
Kropp & Själ Jag tänker skriva och berätta här bara för att jag undrar vad som drabbat mig. Troligen ett virus, det är det ju nästan alltid, men...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 257
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp