Temp under 37 grader.

bigganl

Trådstartare
Har tempat en inhyrd häst som en extra koll eftersom han fått en sårskada. Ägarna har inte kollat hans normaltemp innan så vi har inget att jämföra med. Det som jag reagerade över är att han hade 36,9 grader efter en rejäl promenad. Senare samma kväll hade han 36,3 och nu på morgonen 36,6.
Det kanske inte är omöjligt att häst har så låg normaltemp, men jag har inte varit med om det förut.
Hästen ifråga är pigg och glad och verkar för övrigt inte påverkad av sin sårskada.
Har ni erfarenhet av hästar med låg normaltemp?

Sv: Temp under 37 grader.

Har träffat på flera hästar som normalt legat på en temp runt 36.5, och det är väl inget man behöver oroa sig för så länge det hör till det normala för den hästen.

OK, jag blev bara så förvånad.
Har inte stött på det tidigare (på över 30 år) så jag blev fundersam. Jag har väl bara inte träffat de "svala" individerna helt enkelt.

Jag har också träffat hästar som är "lågtempare".

Just det här fallet visar ju verkligen hur bra det är att veta sin hästs normaltemp. Jag förstår inte att det finns människor som inte har koll på det.

Ja då behöver inte ägarna vara bekymrade över det. De har köpt hästen ganska nyligen och har väl inte hunnit med att kolla normaltemp helt enkelt.

Jag har haft några lågtempare med, så håller med de andra. Däremot, om jag på en ny häst får en temp som jag tycker avviker från det förväntade, så tempar jag gärna en 'känd' häst samtidigt. Har märkt att vissa termometrar konsekvent ligger lägre än andra. Nu kanske det inte är så i ditt fall, men en ganska bra rekommendation.

Vi har en lågtempare (människa alltså, en boende) på jobbet och höll ju på att få stora skälvan när personen var sjuk och verkligen tvärdålig, och tempade in på 35.3, dvs undertemp. Det visade sig dock att den termometern konsekvent höll en grad lägre än 'normalt'. Märkte vi efter att ha tempat en hel massa personal med som jämförelseobjekt :devil:

Jag blev ju förvånad så jag tempade om hästen med en gång med en annan temp för jag misstänkte att den visade fel. (ny temp också) Den andra visade likadant.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 142
Senast: Egonson_
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 055
Hästvård Lägger ut en tråd här för se om någon känner igen symptomen/bolla lite tankar med. Har en ponny av tyngre modell som sedan...
Svar
8
· Visningar
2 151
Senast: zoomzom
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 694
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka