temp innan fölning

Jempan

Trådstartare
Ni som redan fått era föl i år (o innan oxå självklart).. Tempade ni era hästar för o se när det va dax? Isåfall, ska tempen va högre eller lägre precis innan fölning? Har hört olika bud från alla nu känns det som =S
Igår hade min 37,6 både morgon o kväll. Nu idag tempades hon 3 ggr, morgon 37,1. Eftermiddag 36,8 o nu på kvällen 37,4. Brukar dom pendla såhär mkt?!
 
Sv: temp innan fölning

Varför hon pendlar kan jag inte svara på, men jag hade vakat på henne.

Mitt sto hade exakt samma temp varje dag/kväll, utom just några timmar innan fölning, då sjönk den men kommer inte ihåg exakt hur mycket tror det var ca 0.7 grader den sjönk på kvällen och sen på natten fölade hon. Det är dock 3 år sen nu. ;)
 
Sv: temp innan fölning

Ja hon e inne på dag 328 så det borde ju va dax snart tycker ja. Men det har inte trillat ner nån mjölk i spenarna än o då borde det väl va etdt tag kvar...? ock e hon förstföderska
 
Sv: temp innan fölning

Min var också förstföderska och fölade på dygn 322. Hon hade dock mjölk i juvret då, men alla ston får ju inte mjölk i juvret innan, det är väldigt olika.
 
Sv: temp innan fölning

Hon har en del i juvret men det har liksom inte trillat ner i spenarna. Man ser ju på alla bilder att hästarna har långa spenar, hennes är typ platta... Inget föl kom inatt, 36,4 i temp
 
Sv: temp innan fölning

Men att den pendlar så mkt? Hur ska ja då veta när det e dax?! :p
Hon har haft 37,6 varje dag i en och en halv vecka fram till nu...
 
Sv: temp innan fölning

Vad jag har fått lära mig så sjunker temperaturen en aning inför fölningen,
tempat min förstföderska som sjönk ner till 36.1 redan två dagar innan fölning,
i vanliga fall ligger hon på 37.

Med dagens tekniska utrustning kanske det är onödigt att tempa?
 
Sv: temp innan fölning

Jag skulle tempa på samma tid varje dag och gå efter skillnaden där.
Kan säga att mitt sto hade ungefär samma kvällstemp veckorna innan fölningen, skiftade ca 0.3 grader upp och ner bara. Och den förändrades INTE innan fölningen, så man kan inte alltid gå på det.
Jag tyckte att det hade varit jättepraktiskt att tempa och då om tempen går ner vaka extra mkt. För att tempa är liksom så himla lätt gjort.. Men nu hjälpte ju inte det i detta fallet. Dock missade vi inte fölningen ändå:)
 
Sv: temp innan fölning

*kl*

Har bara erfarenhet av detta hos kor, där jag efter några år tyckte att det var en väldigt praktisk metod att förutsäga kalvning (temp sjönk då ca 1 grad dygnet innan kalvning). Men i år stämde det inte alls...
 
Sv: temp innan fölning

Då har nog dina kor pratat me min häst för herrejösses vad tempen pendlar...allt mellan 36,2-37,5. Så har det hållt på i flera dagar nu... så ja får nog bara gå på känn o hoppas att jag är på plats när hon behagar kläcka ur sig den lille =)
 
Sv: temp innan fölning

Jag har tempat min i snart 2 veckor, och hon pendlar mellan 37,3-38 :p men jag forsätter tempa ändå, och skriver upp kan ju vara bra ändå att ha det på papper. Hon skall visserligen inte ha förns i mitten på Maj :) men som sagt jag forsätter och ser hur det utvecklas.
 
Sv: temp innan fölning

Nu har jag aldrig tempat ett sto innan fölning, men däremot har jag gjort det på hund.
På hund fungerar det så att det är prostaglandinet som gör att temperaturen sänks. I början av öppningsstadiet kämpar dräktighetshormonet, progesteronet, emot prostaglandinet, vilket orsakar en höjning och sänkning av kroppstemperaturen. Om man tempar ofta under denna fas (en gång i timmen ungefär), bör man kunna hitta av en rejäl temperatursänkning, på hund kan det gå ända ner till 35 grader om det är en liten hund, på mina hundar har det varit ner till 36-36,5 innan det vänt. Ju större djur, ju lägre blir temperatursänkningen. När sedan temperaturen vänder upp igen, ska valpningen vara igång inom 12 timmar, annars är det läge att ringa veterinären.
Har ingen aning om det fungerar likadant på hästar, men rimligtvis borde det inte vara alltför annorlunda, någon som vet?
 

Liknande trådar

Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 305
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp