Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, tyvärr inget alternativ ute i skogenMitt mobila bredband räckte kortare och kortare tid trots att 15 GB ingick hela tiden och jag surfade som vanligt. Gav upp till slut och skaffade fiber.
ADSL då?Haha, tyvärr inget alternativ ute i skogen
Tja, kanske det, om jag fixar sladden från kåken som en tall drog ner för länge sen... Men ärligt talat så är jag inte så sugen på en sån låda igen... För beroende av att alla små sladdisar sitter där de ska, bland vajande furor med lösa grenar överalltADSL då?
Det är värt ganska mycket att ha sån uppkoppling tycker jag själv. Där jag tidigare bodde var det mitt enda alternativ till mobilt, och efter en period med det senare så säger jag: aldrig näver att jag sätter mig med mobilt bredband igen så länge det är så sopigt som det är idag hos alla operatörer.Tja, kanske det, om jag fixar sladden från kåken som en tall drog ner för länge sen... Men ärligt talat så är jag inte så sugen på en sån låda igen... För beroende av att alla små sladdisar sitter där de ska, bland vajande furor med lösa grenar överallt
Vad menar du med sopigt? Jag tycker det funkar toppen, bortsett från trafikbegränsningen...Det är värt ganska mycket att ha sån uppkoppling tycker jag själv. Där jag tidigare bodde var det mitt enda alternativ till mobilt, och efter en period med det senare så säger jag: aldrig näver att jag sätter mig med mobilt bredband igen så länge det är så sopigt som det är idag hos alla operatörer.
Där jag bodde var det sopigt, det var urusla hastigheter och dålig täckning på 4G (trots att jag hade 4G-mast som tele2 och telenor delade på), på 3 låg jag i skugga och hade bara 3G i bästa fall om jag inte gick ut i en kohage 500 meter bort där jag hade typ full jackpot på hastighet. Jag hade sagt upp mitt telia adsl för jag tyckte det var dyrt, och gick alltså igenom alla operatörers mobila nät men jag gav upp och kröp tillbaka till Telia och adsl.Vad menar du med sopigt? Jag tycker det funkar toppen, bortsett från trafikbegränsningen...
Det är värt ganska mycket att ha sån uppkoppling tycker jag själv. Där jag tidigare bodde var det mitt enda alternativ till mobilt, och efter en period med det senare så säger jag: aldrig näver att jag sätter mig med mobilt bredband igen så länge det är så sopigt som det är idag hos alla operatörer.
Aha, ja, såna problem har vi inte här lyckligtvis. Surfar i full fart på stabilt mobilt 4GDär jag bodde var det sopigt, det var urusla hastigheter och dålig täckning på 4G (trots att jag hade 4G-mast som tele2 och telenor delade på), på 3 låg jag i skugga och hade bara 3G i bästa fall om jag inte gick ut i en kohage 500 meter bort där jag hade typ full jackpot på hastighet. Jag hade sagt upp mitt telia adsl för jag tyckte det var dyrt, och gick alltså igenom alla operatörers mobila nät men jag gav upp och kröp tillbaka till Telia och adsl.
ADSL, med värsta hastigheten 0.25Mbit/s, försvann med blixten för ett par år sedan. Med Net1 får vi 2-3 Mbit/s stabilt. Med begränsning på 30Gb per månad.
Telias modem har livstids garanti, bränner blixten det så får man ett nytt. Men du kanske syftar på annat material till huset?
Exakt, det var då dom började dra ner på "fri surf" som först blev 80Gb för att sen snabbt bli 20Gb och sen ytterligare minska. Jag är själaglad för en viss operatörs "lilla" misstag som gör att jag fortfarande har, och kommer att ha äkta fri surf och tvillingkortet som "inte finns".Öh... har du någon riktig insyn i vad som hände hösten 2012 :-D?
En explosion. Som aldrig avtog. Helt galet. Master kan inte byggas i samma takt som användandet ökar, det är fysiskt omöjligt.
Om jag skulle hamna så här eländigt remote (enbart sett ur ett Internet-perspektiv), skulle jag se vad man kunde åstadkomma med en extern riktad 3G och/eller 4G-antenn.Där jag bodde var det sopigt, det var urusla hastigheter och dålig täckning på 4G (trots att jag hade 4G-mast som tele2 och telenor delade på), på 3 låg jag i skugga och hade bara 3G i bästa fall om jag inte gick ut i en kohage 500 meter bort där jag hade typ full jackpot på hastighet. Jag hade sagt upp mitt telia adsl för jag tyckte det var dyrt, och gick alltså igenom alla operatörers mobila nät men jag gav upp och kröp tillbaka till Telia och adsl.
Men med tanke på begränsad datamängd på mobila abonnemang, så är i slutänden ett adsl-abonnemang där det är möjligt, nog mer ekonomiskt och stabilt ändå.Om jag skulle hamna så här eländigt remote (enbart sett ur ett Internet-perspektiv), skulle jag se vad man kunde åstadkomma med en extern riktad 3G och/eller 4G-antenn.
Så är det ju. Koppar slår allt som oftast trådlöst i pris/prestanda-förhållanden. Men samtidigt finns det människor som inte konsumerar oändliga mängder data, och platser där ADSL inte eller knappt fungerar beroende på fysiska förutsättningar. Och det finns abonemang med fri surf - jag har ett sådant (nja, det är begränsat till 100MB/dag i utlandet), MacGyver tydligen ett annat. (Dock vet jag inte hur man som privatperson tecknar sådant idag, det har jag inte alls forskat i...)Men med tanke på begränsad datamängd på mobila abonnemang, så är i slutänden ett adsl-abonnemang där det är möjligt, nog mer ekonomiskt och stabilt ändå.
Så är det ju. Koppar slår allt som oftast trådlöst i pris/prestanda-förhållanden. Men samtidigt finns det människor som inte konsumerar oändliga mängder data, och platser där ADSL inte eller knappt fungerar beroende på fysiska förutsättningar. Och det finns abonemang med fri surf - jag har ett sådant (nja, det är begränsat till 100MB/dag i utlandet), MacGyver tydligen ett annat. (Dock vet jag inte hur man som privatperson tecknar sådant idag, det har jag inte alls forskat i...)
Men hur man nu än jämför, bör man ge 3G/4G de bästa förutsättningar man kan först.
Vad kostar en 3 eller 4G-antenn? Och hur ser den ut? Och vill man verkligen ha en sån i sitt hem i princip?Så är det ju. Koppar slår allt som oftast trådlöst i pris/prestanda-förhållanden. Men samtidigt finns det människor som inte konsumerar oändliga mängder data, och platser där ADSL inte eller knappt fungerar beroende på fysiska förutsättningar. Och det finns abonemang med fri surf - jag har ett sådant (nja, det är begränsat till 100MB/dag i utlandet), MacGyver tydligen ett annat. (Dock vet jag inte hur man som privatperson tecknar sådant idag, det har jag inte alls forskat i...)
Men hur man nu än jämför, bör man ge 3G/4G de bästa förutsättningar man kan först.
Finns säkert nån gratis hotspot i närheten du kan koppla in dig på. Kör en sökning i närområdet och behöver du riktantenn så bygger du den antingen själv (busenkelt, det klarar ett barn) eller köper nån på EBAY.Vad kostar en 3 eller 4G-antenn? Och hur ser den ut? Och vill man verkligen ha en sån i sitt hem i princip?
Jag bodde i lägenhet där inte ens paraboler var okej att sätta upp, för mig var adsl det enda fungerande alternativet.
Jag har ett wifog-abonnemang som reservsurf för min mobil. Det är reklamfinansierat och obegränsad surf, men jag tycker det funkar sisådär, jag är inte jättenöjd. Jag använder det vardagligtvis som kort i en gammal lur som jag använder som radio kopplad till stora högtalare. Även om jag nu bor centralt i stan så hackar det periodvis