Telescop??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mayflower
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 153
M

Mayflower

Har varit och kollat på en häst efter Telescop. Har ngn info om denna hingst. Han är e. Robin Z om jag förstått det rätt. Finns det mycket avkommor?? Vad har han gjort?? Lever han??

Har ngn foto på avkommor så visa gärna dem!

Sv: Telescop??

Han är väl exporterad till Italien sedan länge tror jag. Han var inte länge i svensk avel, vad jag vet.

Vet du vad han exporterades som, hopp- eller dressyrhäst?

Han gick både dressyr och hoppning. I 1998 års hingstkalender står det att han har placeringar t.o.m. 1.40 i hoppning, och MB i dressyr. Han blev placerad på 23:e plats i Breeder's Trophy 1993 i Falsterbo (hoppning för 5-åringar) och 1994 blev han 2:a i finalen Breeder's Trophy dressyr för 6-åringar (medeltal 7,1 resp 7,5).

Det är nog från sin placering i Breeders finalen -94 som jag minns honom som dressyrhäst.

Du blandar inte ihop honom med Garibaldi eller gick även Telescop till Italien? Har också för mig att Telescop gick dressyr trots sin stam (fader).

Du har helt rätt, jag blandade ihop honom med Garibaldi. Telescop gick Prix S:t Georges i Sverige så sent som i somras. Av ryttarens klubbtillhörighet att döma står han i söderort (stockholm).

Telescop var han inte känd för sitt temprament, har för mig att det var någon som sa att han var rätt så tuff men jag kan ha rört ihop det med någon annan hingst. Hade också syskon som var riktigt bra också? Jag tror att hans mamma har tävlat i hoppning och dressyr men är ej säker på detta.

Vet inte mycket om Telescop, men vet att hans mamma åtminstone lämnat ytterligare två avkommor som gått bruksprov. Men nu kommer jag inte alls på vad de heter...

Som unghingst kan man nog säga att nerverna låg utanpå, skulle inte klassa honom som tuff.
Kyra kunde kanalisera detta på att utmärkt sätt, och han rörde sig explosivt på ett sätt som inte karaktäriserar Robin Z-söner.

Däremot var hans morfar Phaeton en mkt tuff individ.

Han tävlade i alla fall i våras på Djurgårdens ridklubb i St georg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
1 157
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka