Det slog mig nu att jag har visst gjort nya bilar, i jobbet.
2010 hyrde jobbet en bil till mig genom en bilutlåning inom kommunen. I receptionen fick jag bara ett litet kort i storlek med mitt körkort. Så första frågan var vart nycklarna var. Receptionisten gick tydligt igenom att bilen låste upp sig själv så fort jag gick nära, låste sig så fort kortet var utom en viss längd samt att bilen hade en startknapp. Ja det lät ju enkelt, så in i bilen och startade den. Upp kom en skärm över där jag är van att ha en bilstereo. Den visade en bild på bilen med diverse information. Under skärmen satt växellådan vilket gjorde mig fundersam eftersom jag var lärd att växellådan bildar en trekant med bilsätena ifram.
Såg på klockan att jag började få bråttom men nej, hur jag än gjorde så rörde sig inte bilen. In igen till receptionisten som kopplade mig till bilavdelningen, själv satt hon i växeln för kommunen. Killen i telefonen förklarade att det fanns en knapp för parkering under där jag har ett tändningslås på min bil. (inte konstigt att jag inte hittade den ovan som jag var på nya bilar). Så ut igen och får bilen att rulla, samtidigt visar skärmen all information om hastighet, slitage (!) och förbrukning samt lämpligt växelval. När jag backade så visade den istället en backkamera.
Tillbaka på jobbet så undrade alla om hur det gått, och jag svarar att jag aldrig vill ha den bilen igen. Alla på jobbet såg ut såhär "
" för tydligen älskade alla den bilen. Jag som hade haft mitt körkort nåt år var mest skärrad över alla nya saker. Min bilmekaniker asgarvade när jag berättade om mitt äventyr, för det var tydligen väldigt vanligt att bilar var så tekniska