Tekniska bilar

En uppdaterad audi korde Fran San Francisco i Californien till New York i varas. Sjalv. Det var svart att vara passagerare horde jag.:p 547 Svenska mil och det tog 9 dagar.

http://www.entrepreneur.com/article/244659
Så häftigt :)
Det tar nog några åkturer innan man vänjer sig vid en sån bil och börjar lita på den
Det tog ett tag innan jag litade på att farthållaren skulle stanna vår bil, men nu vet jag att den gör det. Vi sätter stor tillit till vår teknik...
 
Mitt bästa är rattvärmen!
Hatar backsensorn, DEN HÅLLER ALDRIG KÄFTEN ;). Jag hade hellre haft så att jag slog igång den när jag ville ha den, och allra helst utan ljud.
 
Mitt bästa är rattvärmen!
Hatar backsensorn, DEN HÅLLER ALDRIG KÄFTEN ;). Jag hade hellre haft så att jag slog igång den när jag ville ha den, och allra helst utan ljud.
Det går väl att inaktiverar sensorn?
Jag kan aktivera/inaktiverar alla funktioner på bilen, det är bara ett knapptryck
 
@Lampan Ja, men idioten aktiverar ju sig igen om jag lägger i och ur backen. Jag vill ha bort den permanent.
Om jag fick som jag ville så skulle den aldrig aktiveras automatiskt.
 
@Lampan Ja, men idioten aktiverar ju sig igen om jag lägger i och ur backen. Jag vill ha bort den permanent.
Om jag fick som jag ville så skulle den aldrig aktiveras automatiskt.
Inget de inte kan koppla bort på verkstan, alternativt kolla om det går att plocka en säkring. Jag stängde alltid av oljudet när jag la in backen, kan man inte fickparkera utan sensorer behöver man träna mer.
 
Vad tycker ni om allt lull lull som finns i bilarna, underlättar det eller är det bara stressande?.

Min bil är en S60 2001 så den har inte mycket lull lull. Däremot älskar jag den digitala datorn som meddelar när något är fel. Tex nu sist så kom det "vattennivå låg, stäng av motorn". Jag kollar inte vattnet varje gång men nu visste jag att det skulle vara vatten i eftersom sambon precis servat bilen. Men det visade sig att det måste blivit ett vaccum nånstans eftersom vi inte hittade någon läcka för det var riktigt tomt på vatten.

Och sen kom det "kontrollera bromsljus-ur funktion" - ett elfel slog ut mina bromsljusar när den kände för det (men nu ska det äntligen vara åtgärdat)
 
Det finns förvånansvärt många sådana bilförare redan. Väldigt många har väldigt mycket annat trevligt för sig i bilen än att aktivt köra den. Detta ger en hel del spänning i tillvaron för andra som faktiskt kör sina bilar...

Absolut! Men förhoppningsvis KAN de köra bil, för att de ändå gör det aktivt relativt ofta. Det jag är ute efter är när föraren får en mer övervakande roll än aktiv, det blir en större tröskel till att kliva in och ta över från systemet, och att förstå när det är rätt tid (ofta vid olyckor så kliver operatören in för sent).

Det finns förvisso många ej kördugliga med körkort även idag, t ex den i familjen (ofta kvinnan) som sitter som passagerare och aldrig kör själv. Tack och lov insåg min farmor att hon definitivt inte borde köra bil, även om hon fick, eftersom hon i princip inte gjorde det på 30 år efter att hon fick kortet.

Frågan är om vi i allmänhet blir sämre bilförare av att bilen kör sig själv i större utsträckning?
 
Vad anser ni om att bilen registrerar er färd? Kan den informationen få användas för att säkerställa att trafikregler följs? Om bilarna själva registrerar sin hastighet, om bälte är på m.m. och skickar den informationen till polisen kan vi spara mycket pengar på kontroller och få säkrare trafik. Vad tycker ni om det?
 
Jag har en Micra från 2001, så där finns inte några teknikprylar att prata om, meen det innebär ju också att det finns färre saker i den som kan gå sönder :D det enda jag verkligen saknar är fungerande AC. Rattvärme låter ju som en fantastisk uppfinning också! något som underlättar vid fickparkering hade också varit trevligt vid de tillfällen då jag får för mig att min micra är lika stor som en större kombi :angel:

Nu har jag inte kört någon bil med massor av teknikprylar, så jag vet inte hur det skulle vara att faktiskt göra det. Men jag tänker som så att när jag kör bil, då kör jag bil. Jag behöver bara få bilen att rulla, jag vill sitta bekvämt, jag vill varken frysa eller svettas och jag vill kunna lyssna på radion. Kan jag det, då är jag troligen väldigt nöjd.
 
Vad anser ni om att bilen registrerar er färd? Kan den informationen få användas för att säkerställa att trafikregler följs? Om bilarna själva registrerar sin hastighet, om bälte är på m.m. och skickar den informationen till polisen kan vi spara mycket pengar på kontroller och få säkrare trafik. Vad tycker ni om det?

Aldrig att jag skulle vilja ha en sådan bil. Jag vill inte(!) att någon registrerar hur jag rör mig, i vilka hastigheter osv. Bättre då att skapa en bil som inte går att starta om bältet inte är på och ha alkolås i alla bilar. Resten av problemen får trafikpolis ta hand om.
 
Aldrig att jag skulle vilja ha en sådan bil. Jag vill inte(!) att någon registrerar hur jag rör mig, i vilka hastigheter osv. Bättre då att skapa en bil som inte går att starta om bältet inte är på och ha alkolås i alla bilar. Resten av problemen får trafikpolis ta hand om.

Inte ens om du får kraftigt reducerad försäkringsavgift?
 
Absolut! Men förhoppningsvis KAN de köra bil, för att de ändå gör det aktivt relativt ofta. Det jag är ute efter är när föraren får en mer övervakande roll än aktiv, det blir en större tröskel till att kliva in och ta över från systemet, och att förstå när det är rätt tid (ofta vid olyckor så kliver operatören in för sent).

Det finns förvisso många ej kördugliga med körkort även idag, t ex den i familjen (ofta kvinnan) som sitter som passagerare och aldrig kör själv. Tack och lov insåg min farmor att hon definitivt inte borde köra bil, även om hon fick, eftersom hon i princip inte gjorde det på 30 år efter att hon fick kortet.

Frågan är om vi i allmänhet blir sämre bilförare av att bilen kör sig själv i större utsträckning?
Jag tror att vi måste bli bättre bilförare med dagens bilar. Det är mycket att övervaka och man måste ha koll på tekniken
En äldre människa idag skulle inte våga/ kunna använda alla funktioner som finns i nya bilar. Alla knappar skulle bli en säkerhetsrisk

Det kanske ser annorlunda ut när vi blir äldre, vi har en vana när det gäller "knappar" med funktioner

Bilar som kör helt själva kommer att ara det allra säkraste alternativet.
I framtiden kommer människor säkert att förfasa sig över tanken att människor körde bilarna själva med olyckor som följd.
 
Vad anser ni om att bilen registrerar er färd? Kan den informationen få användas för att säkerställa att trafikregler följs? Om bilarna själva registrerar sin hastighet, om bälte är på m.m. och skickar den informationen till polisen kan vi spara mycket pengar på kontroller och få säkrare trafik. Vad tycker ni om det?
Vi är redan registrerade om vi tar med oss telefonen..
Visst är det otrevligt med detta övervakningssamhälle.
Tyvärr finns nog ingen väg tillbaka

Min bil läser av hastighetsskyltar. Det kommer säkert en dag när vi inte kan köra fortare än begränsningen. Bilen kommer säkert att stannar vi rött, stopp och övergångsställe etc, det bli omöjligt att bryta mot trafikregler i framtiden. Tror jag
 
Jag tror att vi måste bli bättre bilförare med dagens bilar. Det är mycket att övervaka och man måste ha koll på tekniken
En äldre människa idag skulle inte våga/ kunna använda alla funktioner som finns i nya bilar. Alla knappar skulle bli en säkerhetsrisk

Det kanske ser annorlunda ut när vi blir äldre, vi har en vana när det gäller "knappar" med funktioner

Bilar som kör helt själva kommer att ara det allra säkraste alternativet.
I framtiden kommer människor säkert att förfasa sig över tanken att människor körde bilarna själva med olyckor som följd.

Det slog mig nu att jag har visst gjort nya bilar, i jobbet.

2010 hyrde jobbet en bil till mig genom en bilutlåning inom kommunen. I receptionen fick jag bara ett litet kort i storlek med mitt körkort. Så första frågan var vart nycklarna var. Receptionisten gick tydligt igenom att bilen låste upp sig själv så fort jag gick nära, låste sig så fort kortet var utom en viss längd samt att bilen hade en startknapp. Ja det lät ju enkelt, så in i bilen och startade den. Upp kom en skärm över där jag är van att ha en bilstereo. Den visade en bild på bilen med diverse information. Under skärmen satt växellådan vilket gjorde mig fundersam eftersom jag var lärd att växellådan bildar en trekant med bilsätena ifram.
Såg på klockan att jag började få bråttom men nej, hur jag än gjorde så rörde sig inte bilen. In igen till receptionisten som kopplade mig till bilavdelningen, själv satt hon i växeln för kommunen. Killen i telefonen förklarade att det fanns en knapp för parkering under där jag har ett tändningslås på min bil. (inte konstigt att jag inte hittade den ovan som jag var på nya bilar). Så ut igen och får bilen att rulla, samtidigt visar skärmen all information om hastighet, slitage (!) och förbrukning samt lämpligt växelval. När jag backade så visade den istället en backkamera.

Tillbaka på jobbet så undrade alla om hur det gått, och jag svarar att jag aldrig vill ha den bilen igen. Alla på jobbet såg ut såhär ":eek:" för tydligen älskade alla den bilen. Jag som hade haft mitt körkort nåt år var mest skärrad över alla nya saker. Min bilmekaniker asgarvade när jag berättade om mitt äventyr, för det var tydligen väldigt vanligt att bilar var så tekniska :o
 
Det slog mig nu att jag har visst gjort nya bilar, i jobbet.

2010 hyrde jobbet en bil till mig genom en bilutlåning inom kommunen. I receptionen fick jag bara ett litet kort i storlek med mitt körkort. Så första frågan var vart nycklarna var. Receptionisten gick tydligt igenom att bilen låste upp sig själv så fort jag gick nära, låste sig så fort kortet var utom en viss längd samt att bilen hade en startknapp. Ja det lät ju enkelt, så in i bilen och startade den. Upp kom en skärm över där jag är van att ha en bilstereo. Den visade en bild på bilen med diverse information. Under skärmen satt växellådan vilket gjorde mig fundersam eftersom jag var lärd att växellådan bildar en trekant med bilsätena ifram.
Såg på klockan att jag började få bråttom men nej, hur jag än gjorde så rörde sig inte bilen. In igen till receptionisten som kopplade mig till bilavdelningen, själv satt hon i växeln för kommunen. Killen i telefonen förklarade att det fanns en knapp för parkering under där jag har ett tändningslås på min bil. (inte konstigt att jag inte hittade den ovan som jag var på nya bilar). Så ut igen och får bilen att rulla, samtidigt visar skärmen all information om hastighet, slitage (!) och förbrukning samt lämpligt växelval. När jag backade så visade den istället en backkamera.

Tillbaka på jobbet så undrade alla om hur det gått, och jag svarar att jag aldrig vill ha den bilen igen. Alla på jobbet såg ut såhär ":eek:" för tydligen älskade alla den bilen. Jag som hade haft mitt körkort nåt år var mest skärrad över alla nya saker. Min bilmekaniker asgarvade när jag berättade om mitt äventyr, för det var tydligen väldigt vanligt att bilar var så tekniska :o
Ja. För en ovan förare är det väldigt mycket att ta in med alla funktioner. Jag tänker på tråden med automat eller manuell växel. Att kunna växla en ny bil är en piss i Mississippi
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp