Märks att du bor i södern.Där bor ju vattenflaskan när man åker med hästen för att träna på sommaren! Aldrig mera randigt vatten. Och har du hört talas om choklad?
Här har de flesta haft långkalsongerna på hela den här sommaren...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Märks att du bor i södern.Där bor ju vattenflaskan när man åker med hästen för att träna på sommaren! Aldrig mera randigt vatten. Och har du hört talas om choklad?
just nu kör jag mest en 12 år gammal Peugeot som gått 35 000 mil. Den har inget lull och ingen rolig växellåda. Men den rullar, drar lindrigt och uppfyller alla praktiska krav = bra bil. Så dissa inte Peugeot så Jean-Pierre hör er!Peugeot ÄR skräp!
Så coolt.
Ja, människorna är nog största hindret för att få det att funka optimaltVisst är det! Blir till att ta en tur till Göteborg då. Men det dröjer nog länge tills det blir standard, tekniken i sig är lätt i förhållande till allt det runt omkring som också ska anpassas: lagar, försäkringar, människorna etc.
Ja, människorna är nog största hindret för att få det att funka optimalt
Ffa andra bilister kan ju ställa till det, om dom kör mot trafikregler och annat.
Kanske blir det vissa vägsträckor där man kan använda funktionen att bilen kör själv till en början. Stora kostnader...
Fordonståg på motorvägar hade varit praktiskt, man kunde öka hastigheten då också. Olika hastighet i olika filer.I Göteborg tror jag det ska vara så, att bilarna får köra automatiskt på vissa vägar. Det enklaste är ju om alla bilar i systemet är automatiska, då kan de ju prata med varandra. (Och vi får hoppas att alla uppdaterar sina virusskydd regelbundet ) Men det svåra är ju system där både automatiska och mänskligt körda bilar ska samsas...
Sedan så ser jag rätt stora problem med det juridiska också, som behöver lösas på global nivå. Vem tar ansvar för fel? Föraren (som ju kommer vara ansvarig för färden), biltillverkaren, vägutrustningsägaren? För att försäkringar m.m. ska kunna fungera så måste sånt där redas ut.
En annan teknik är att göra fordonståg, så att ens bil "hakar på" en kolonn av fordon som är på väg mot en viss destination. Jag vet dock inte hur attraktivt det är för vanliga bilister, spontant känns det inte som så jättestor skillnad att åka motorväg på det sättet än att ha på adaptiv farthållare idag. Behöver ju inte svänga, men uppmärksam vid ratten kommer du ju behöva vara ändå. För utnyttjandet av vägarna är det dock positivt med mer fordonståg, eftersom fordonen kan packas tätare.
Fordonståg på motorvägar hade varit praktiskt, man kunde öka hastigheten då också. Olika hastighet i olika filer.
Det jobbiga med trafiken på motorväg nu, är ju alla som inte kör enligt hastighetsgränsen, dom som blåser på i 150 och dom som kör i 80
In och ut i filerna skapar många farliga situationer
.
Jag tror att juridiskt så är det alltid föraren som måste vara ansvarig om något händer. Förutsatt att det inte har varit något fel på bilen eller vägen.
Ha ha, härligt att se alla tekniknördar i tråden
Och en och annan bakåtsträvare....
Frågan är hur långt det kommer att gå?
Kommer vi en dag att kunna knappa in adressen på GPS och sen kör bilen dit, tryggt och säkert, utan inblandning av livsfarlig förare?
En annan aspekt av det hela, är ju om vi kommer bli sämre bilförare om vi kör mindre aktivt...?