Teknisk bana?

L

Ladysteen

Hej!
Kan någon beskriva vilka element en teknisk hoppbana innehåller?

Tack!!

Sv: Teknisk bana?

Gud det är ju en fråga som kan ha tusen olika svar:p

Det beror ju på vilken nivå vi talar om.

Men en teknisk bana är för mig en bana som ställer ryttaren inför utmaningar utan att sätta hästen "i skiten". Ex korta avstånd fram till hindret, ryttaren måste då kunn ha bra galopp och kunna rida genom svängen. Ex en linje som kräver att ryttaren har gas och broms på sin häst(lite enkelt uttryckt!) Ett avstånd kan kräva lite ridning för att distansen ska bli perfekt och nästa avstånd kan krävas att ryttaren klarar av att ta tillbaka hästen.

Hindermaterial kan göra en bana mer teknisk. Banbyggaren kan expeimentera med bomfärger, vattenmattor eller olika ifyllnader, sk titthinder.

Någon som kanske inte direkt gör banan mer teknisk, men i slutändan påverkar är hur banbyggaren satt tiden. Om tiden är snålt mätt kräver det lite finurlighet från ryttarens sida som måste tänka på att korta av vägarna och se distanser där man kan tjäna in tiden.

Hoppas det gav lite svar iaf;)

En teknisk bana för mig är.

Lite "taskigt" utsatta hinder, plank som hoppas mot läktaren tillexempel. På flata skållor.

Brutna linjer.

Relaterade avstånd på tre hinder där det första blir lite kort, och det andra lite långt.
Tex.

Kortare maxtid är också en teknisk svårighet samt "skräck"hinder.
Fårlådorna på färsta är ett bra exempel på sådant :D

Tack, det var ungefär så som jag gissat men ändå lite mer.. Tusen tack!!!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Undrar om någon har förslag på ett program man kan bygga hoppbanor i? Hade behövt ett då jag ansvarar för att bygga våra banor på...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: nexxa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka