tejp som fäster på pälsen???

Sv: tejp som fäster på pälsen???

Du skrev att klisterlindor inte funkar, men det använde jag när min häst nog hade ett liknanade sår? Först provade jag med bomull under klisterlindan, paddat enligt konstens alla regler, och då åkte det bara ner. Men sedan hade jag bara en kompress över såret (oftast fastsatt runt benet med tejp köpt på ATG här i Göteborg), och sedan flexlinda (klisterlinda) runt några varv. Ev ett varv tejp runt. Bytte två gånger per dag då peniciliinsalvan skulle på, funkade super. Det finns även elastisk zinklinda som jag körde ett tag (det var nog närmare en månad innan såret var helt läkt). Den torkar ut, köps också på ATG.

Lycka till!

Men klisterlindor (Wetflex/Co-flex) Sitter ju skitbra om man lindar ordenligt ju :s

Jag har använt upp hur mycket klisterlindor som helst, och tro mig de funkar inte på min häst;)

*kl*
Kvällens försök med en tup av gaslinda, tror de kallas tubifast som jag försökte fästa med klisterlinda över och sen desinficerande salva under funkade inte, ger nu upp dessa klisterlindor och ska under morgondagen testa knepet med örngotten.

Problemet är allt allt kasar ner när hon går och inget riktigt vill fästa. Har blivit ett riktigt stort projekt det här med Cleos sår;)

På med ett sommartäcke, offra en rymlig tröja (eller ett par jogginbyxor om hästen har rejäla ben) klipp av så att det täcker ner till knäet på hästen, trä på benet och knyt fast den i täcket, spraya även insektsmedel på "bandaget" så vips får såret vara ifred från envisa flugor.

...sen så finns det "hästsalva" som är bra för sår och håller flygfä på avstånd.....

måste säga att det är underligt att flexlindor int fungerar på din häst...
tuggar han/hon av dem?

Du får tycka det är hur underligt som helst men de kasar av. Såret sitter så pass högt upp att de inte stannar kvar när hon rör på sig. Är ruskigt svårt att linda där uppe. Slutar med att de kasar ner och stannar ca 5 cm nedanför såret. Så såret är på fel ställe men det kan jag dessvärre inte flytta på.

Ett tunt täcke var ingen dålig idé, att jag inte tänkt på det. Kankse går att kombinera med örngottsförslaget.

Idag har jag lyckats få det att sitta hela dagen. Tog ett gammal örngott, klippte av en lagom stor bit och limmade med textillim samt tog silvertejp ett varv i övre kanten.

Fungerade tyvärr inte att bara knyta örngotten. Min lilla häst måste ha konstiga ben eller något:o. Kankse ordnar till sig med tiden hon är ju bara 2 år.

Blir spännande imorgon då jag ska försöka få bort bandaget:angel:.

tejp eller annat liknande material stänger ju in syret och gör att såret blir fuktigt och läker dåligt. Ökar risken för infektion.

använd tjärplastspray eller zinksalva. lägger sig i ett skyddande lager samtidigt som det andas och torkar ut såret.

Nu vet jag inte hur såret ser ut eller hur det sitter, men vår pålle hade ett sår efter ett insektsbett troligen som inte ville ge med sig. Vi använde något som vi köpte på ATG, animal Polster tror jag det heter, det är som tunn skumgummi och att det är klister på ena sidan (rosa var vår). Man klipper till denna bit några centimeter större än såret och lägger nån gasbinda eller om såret vätskar en solvalinebit som inte sätter sig i såret, just över såret.

Vi hade en ficka med var i så vi la en gasbindebit med alsolsprit i, bytte varannan dag. Funkade super!

Tejpen är inte över såret, utan bara i överkanten av lakanet så att det inte kasar ner. Det är ingen risk att såret inte kan andas. Lite sunt förnuft har jag själv;)

Går inte att fästa gasbinda där uppe, kasar bara ner, därför jag starade tråden från början.:) Nu verkar det fnuka med limmet, får se imorgon.

har du provat med att linda vetflex runt benet sen upp över ryggen och runt hela bröstkorgen och sen linda lite till? eller att ha en gjord på hästen och knyta lindan i den?
konstiga sår kräver konstiga lösningar.. :idea:

annars var mitt andra råd textillim, men det har du redan fått och provat.. och jag hoppas att det håller sig :)

*kl*

Äntligen har det börjat läka, var lite skraj ett tag då jag tyckte det bara blev värre och värre för varje dag.

Det funkade med textillim fast problemet var att tillslut blev hon så rädd om benet att hon började lyfta på bakbenet och såg ut som att hon tänkte sparka efter oss när vi skulle dra bort det (hon är ju bara 2 år).

Hade lite tur i oturen att hennes hagkompis blev halt och var inne på klinik för hältutredning så jag passade på att fråga dem där inne och fick då recept på socatil salva som så många här inne föreslog:D. har aldrig varit i kontakt med denna salva innan men den var verkligen bra och nu är cleo inte längre så rädd om sitt ben.

Hoppas att hon snart är helt ihopläkt så vi kan börja köra in henne lite smått. Hon lär nog få ett präktigt fett ärr på frambenet iallafall.

tack alla för de tips och råd jag fick:bow:

Måste bara skriva att jag hade en sån konstruktion som du föreslog på henne ett litet tag. Tog en bra stund att få fast det och på 15 min i hagen hade hon fått tag i nån ände och lyckats få bort hela paketet:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka