Tegelboxar

S

Sheena

Någon som har erfarenhet av det? är det inte svårare att hålla rent? ska man satsa på enkla eller dubbla väggar? armerade kanske? Jag har kommit över slät gammal tegel och går i boxbyggartankar men har aldrig stött på det själv. Så alla erfarenheter tack!

//Sheena

Sv: Tegelboxar

Har ingen erfarenhet själv av det. Men har själv gått i samma tankar som du, den dag jag får tillgång till ett eget stall.

Står i ett stall i tegel nu och kan säga att jag tycker att det är bättre hästar som slår i väggarna slutar ganska snart med det.
Jag fick lära mig att man ska tänka på att ha en dörr helt i galler eftersom teglet blir mycket tätare och det kommer mer luft igenom boxarna då.

Har varit i ett stall där de hade tegelväggar som fronter....skitsnyggt...
Men då hade de tagit halva tegelstenar och murat upp och haft en betongvägg bakom :)

Mitt stall är helt i tegel.

Både ytter och innerväggar. Har "enkla" väggar.
Stallet funkar super. Ventilationen är löst som så att det är halva boxväggen tegel och halva ca galler försett. Väggarna är alltså inte hela. Dessutom sitter det en ventil i varje box som drar ut den dåliga luften. Frisk luft kommer in genom dörrarna som har springor för detta ändamål och dessutom finns fläktar.

Lättskött och underhållsfritt. Teglet är målat annars biter sig smutsen liksom fast i porerna i teglet. Annars är det bara att vaska av med högtrycken och underhållsmåla emellanåt precis som vilket stall som helst.

Kan se om jag kommer ihåg kameran så kan jag fota lite senare idag..

Jag hänger inte riktigt med på det med gallret... Halva väggen uppifrån och ner eller halva på bredden, vore kul om du vill ta lite bilder! Jag hade inte tänkt måla på tegeln, utan ha den neutraltror det kan bli riktigt tjusigt faktiskt!

Tack för alla svar!!

//Sheena

Har sett två stall som har tegel som boxväggar...I det ena så hade de murat stora runda hål i halvblodsboxarna ungefär där man har galler för att hästarna skulle kunna kika ut..häftigt! :)

Min gamla häst stod i en tegelbox. Han var ganska foderilsk och sparkade kraftigt i väggen när maten kom, men det slutade han omgående med i tegelboxen. :)

Ventilationen är väl det största problemet som ska lösas. Men man kan ju mura ett par hål i väggen nere vid golvet, så att lukten från ammoniaken försvinner ut den vägen. Så har vi i vårt stall nu, men det är inte av tegel å andra sidan.

indyhope skrev:
så att lukten från ammoniaken försvinner ut den vägen.

Men det beror ju lite på vad du har för strö och hur det mockas också. Vi har inga ventilations hål i boxarna hos mina hästar. Men det luktar inte ammoniak i dom. Då står ändå den ena på bädd.

Ströar med torv och kutterspån blandat. Dom andra i stallet ströar enbart med torv och har ventilations hål i sina boxar men där luktar det.

Bilder finns nu i datorn.....

Behöver dock lite hjälp med att lägga upp dem :o

Kan någon vänlig själ offra sig?

Jamen det är lungt. Var ju inte mockningen jag ville se utan box och stallväggarna. Helt klart godkänt.

Kollad4e lite noggrannare på ytterväggarna....
Skrevatt det var murat i enkelt tegel. Ytterväggarna är murade i tvålager med isolering emellan. Sorry. Var ju ett tag sedan stallet byggdes och minnet kort men gott...

kl
Väcker liv i en gammal tråd, då vi funderar på att bygga boxar i tegel... Jag kan inte se bilderna ni har lagt upp här (tråden är nog för gammal;)), så jag skulle hemskt gärna se fler bilder!! Hur har ni löst ventilationen? Hur högt har ni byggt, och har ni lagt enkel eller dubbel rad med tegel?

Finns det några nackdelar med tegel? Jag vill helst ha det naturligt, alltså inte måla på det, någon här nämnde att smutsen fäster mer då, går det att spola rent?

Tacksam för svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30