Teddypadd på för vid sadel?

I

Isbel

Hej! Jag har för ca 1 månad sedan tagit hem min varmblodsvalack. Han är ganska vid över ryggen och ingen sadel som vi provat av ett antal sadlar har passat. Nu har jag testat en griffin dressyrsadel som är för vid för honom, den lutar lite frammot. Jag har köpt en teddypadd och testade he den under (en väldigt tjock padd) det verkade hjälpa ganska mycket. Sadeln ligger nu inte och trycker på manken. Man får plats med iaf 1-2 fingrar emellan. Kan man ha det så utan att det är skadligt för hästen? Han har stått ett bra tag nu , så han har inte så mkt muskler. Finns det chans för att han ska kunna bygga mera ryggmuskler så den passar bättre? för det är bara fram på sadeln den är för vid. Bak passar den perfekt.
Behöver tips nu!:)
tacksam för alla svar :)!

Sv: Teddypadd på för vid sadel?

Att putta i en tråd tolv minuter efter att den är skapad, kl 8 på en lördagsmorgon är inte direkt smidigt...

Säger som DK, ta hjälp av en utprovare om du inte vet hur den ska sitta. Ligger sadeln illa - rätt bomvidd eller ej - så lär hästen inte bygga mer/rätt muskler med den. Är hästen väldigt tunn så får du arbeta den vid hand, tömköra, promenera i skogen och liknande ett tag tills du har några muskler att lägga sadel på.

Sv: Teddypadd på för vid sadel?

Tack för svaren :)
Jag har rådgjort med många som har fått se hur den ligger nu. Och de tycker den ligger mkt bättre nu :) Så jag ska ha den. (:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 792
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 245
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 272
Senast: Freazer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 108
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama