Teddypad??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JennyE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 078
J

JennyE

Sitter o kikar lite i den nya h**ks katalogen, och fastnade vid teddypaden. Men vad är den bra för egentligen?? Alltså, vad är den för skillnad på en fårskinnspad o en teddypad? :confused: För priset är ju verkligen inte detsamma...

Sv: Teddypad??

Skillnaden ligger ju imaterialet, fårskinnspadden är ju av just fårskinn medans teddypadden är av teddytyg.
Själv har jag både en teddypad och en fårskinnspad och enda skilnaden jag kan hitta är tjockleken.

Teddypadden lyfter väl sadeln lite o fyller ut, fårskinnet gör ungefär det samma men har dessutom en stötdämpande effekt som inte teddypadden har.

Sitter o kikar lite i den nya h**ks katalogen, och fastnade vid teddypaden. Men vad är den bra för egentligen?? Alltså, vad är den för skillnad på en fårskinnspad o en teddypad? :confused: För priset är ju verkligen inte detsamma...

Teddypad är i konstmaterial, det vill säga andas inte lika bra och kan ge värmefriktion mot hästen (bränna)
sen som nån mer sa här ovan...det packar liksom ihop sig och blir tussigt på ett sätt som inte fårskinn gör.

// M

Ok, tack för svaren :bow: Inget man ska satsa på alltså??

Vad har en teddypadd för funktion då? Alltså varför har man den, stötdämpning eller?:confused:

Vet faktiskt inte, men det lär ju bli lite skönare för den borde väl ändå forma sig en del efter hästens rygg?

En teddypad är just bara en teddyklädd skumgummidyna. Där sadeln är lite trång trycks teddyn bara ihop o gör att det klämmer ännu mer. Den fördelar inte trycket o ger inte mycket stötdämpning.
Inget att ha.
// Linda

Skillnade är att fårskinn är det bästa man kan ha under en sadel, och en teddypad är skit.
:smirk:

Behöver du pad för stötdämpningens skull är det absolut bättre men en riktig fårskinnspad. Jag har en teddypad som utfyllnad till min hoppsadel som är lite för vid och till det är den jättebra. Den har inte packat ihop sig eller blivit ojämn.

den blir bara svettig äcklig o är rent skit, finns ingen kanal heller utan ligger som en platt äcklig skumgummidyna på hästen :crazy:

ögongodis brukar jag kalla det :D
dvs spel för gallerierna och ingen verklig nytta.

Om ni frågar mig så borde 80% av alla paddar som säljs inte få säljas, då de bara motverkar sitt syfte, dvs klämmer och knölar istället för det de sägs göra - stöddämpa, fördela tryck, fylla upp och ut, osv.

jag hade det när jag var yngre o inte visste bättre, tyckte de var så mjuka o gosiga o hade i flera färger.

Fårskinnspadd är äkta vara, medan teddypadd är någon billig kopia för dom som inte har råd. Det allra bästa är gelepadd, som är tunn och inte förändrar sadelläget. Dessutom fördelar den tryck ännu bättre än fårskinnspadden. Men ifall ni ska ha en gelepadd, så köp inte någon billig kopia. Köp riktigt. Köp Indra!!!

Tycker det var en rätt dum kommentar "teddypadden är någon billig kopia för dom som inte har råd" :smirk:

ögongodis brukar jag kalla det :D
dvs spel för gallerierna och ingen verklig nytta.

Om ni frågar mig så borde 80% av alla paddar som säljs inte få säljas, då de bara motverkar sitt syfte, dvs klämmer och knölar istället för det de sägs göra - stöddämpa, fördela tryck, fylla upp och ut, osv.

Håller fullständig med dig. Har sett sådana skräck exemplar på användning av pad. Oftast används de för att de är snygga, eller för att "förebygga" fel, som man endast kan förebygga med en väl anpassad sadel.

Dock förstår jag att det kan underlätta om en sadel är för vid, men att folk tror att det hjälper vid en för smal sadel. Huga! :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
692
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
847
Senast: Hermelin
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 186
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka