• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mojma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 646
M

Mojma

Hej alla! Nu undrar jag vad er åsikt angående teddypad är? Bra/dåligt?

Har hört somliga säga "helt onödigt" , andra "jättebra stötdämpning som skyddar hästens rygg!" osv osv.

Så vad har ni för erfarenhet? Bättre att använda än att inte använda/vice versa?

Min personliga Tro, är, att det borde logisk sätt vara bekvämare & bättre för hästens rygg, (om den nu ger en stötdämpande effekt), att ha denna under sadeln.

:)

Sv: Teddypad?

Jag använder bara padd om det behövs för att sadeln ska ligga bra. Man får tänka på att padden ska få plats ochså,så inte sadeln blir för trång.

För det första måste det finnas plats för en pad oavsett det är teddy eller fårskinn. Den allmänna åsikten är väl annars att den är onödig om sadeln passar perfekt. Jag rider alltid min egen häst med pad. Precis som du säger är det logiskt att det är stötdämpande och tryckfördelande. Enligt en undersökning i Ridsport var en fårskinnspad det som absolut jämnade ut trycket bäst.

ot, men hur går det med din häst?

Okej jag förstår. Sadeln jag har är utpassad efter min häst så den ska passa väl. Då onödigt? Om inte, hur ser jag om teddypaden passar under sadeln, så det inte blir för trångt?

Är sadeln utprovad utan padd är det mycket stor risk att det blir för smalt om hästen inte tappat muskler så man har något att fylla ut.
Vill du ha padd får man prova ut sadeln med padd, alternativt ändra bomvidden 1-2 storlekar.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Hej. Är det någon här som testat Catago Fir-Tech Pro ryggvärmare? Är ni nöjda eller kan man lika gärna slänga på ett ylletäcke och få...
Svar
9
· Visningar
1 952
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka