Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skaver det bort håret eller blir huden påverkad?Hon får inte skav under sadeln utan det är kanten på schabraken som skaver.
Många av de nya schabraken jag har köpt är det nästan som om passpoalen är för hårt åtdragen jämfört med resten av tyget. Och minsta lilla skav åker de ut ur min garderob.
Har idag 3 äldre schabrak som inte skaver med livslängden på dessa är ju tyvärr inte för evigt.
Jag har deras prosport. Kantbandet är samma mockaliknande tyg som ovansidan, bomull tror jag, mjukt och fint men inte som undersidan. Le mieux gör en dyrare variant med bambu under sadeln och merinoulltrim längs kantbandet just för de hästar som får skav där. För oss har det inte behövts dock eftersom schabraken har så bra passform att det ligger i sadelns kanal och även ger gott om utrymme över ryggraden bakom sadeln.Är även kantbandet i bambu?
Svarar alla här:
Det är pälsen som blir skavd (använder inte så länge så huden kan bli påverkad)
Sista schabraket jag handlade såg jag till så det var ordentligt upplyft i bak för att inte skava där, men jo då skaver det i framkant från sadelgjord och upp längs bogbladet.
Hästen har inte skav av något annat så hon är inte speciellt "skavkänslig" i övrigt
Om du verkligen vill ha teddy i vojlock-form, skicka en beställning med nästa kompis som skall till USA. Alla hunters tävlar med fluffig teddyvojlock så de säljs i varenda hästbutik för nästan ingenting. Om du kan få tag i en i dressyrutförande är tveksamt men många huntersadlar har både bred och lång kåpa så det kan hända att vojlocken fungerar med dressyrsadel.