Teckenspråk för bebisar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

us_lover

Jag tittade på TV4 samtidigt som jag åt middag för en stund sedan och då visade de ett program om världens mest extrema djurmammor. De jämförde djuren med oss människor.

Vid ett tillfälle nämde de att det finns barn som "går i skolan" redan vid 9 månaders ålder. Detta tillsammans med sin mamma och för att lära sig teckenspråk. Genom att använda teckenspråk kunde barnet tydligare förklara för sina föräldrar vad det ville innan det hade lärt sig prata.

Detta var ett inslag från USA och nu undrar jag - är det någon här som hört talas om detta innan?

Kanske ska klargöra att det var hörande barn inslaget handlade om.
 
Sv: Teckenspråk för bebisar?

Jag använder en hel del stödtecken och har gjort så sen barnen har varit riktigt små. Det underlättare en hel del i vardagen... På den här sidan finns det mer om babytecken http://ecsweden.se/ plus en massa annat. Föräldratidningarna har tagit upp det lite då och då oxå.
 
Sv: Teckenspråk för bebisar?

Tack för länken :bow: Jag läser aldrig föräldratidningar så då är det inte konstigt att jag missat detta ;)

Min första tanke när jag såg inslaget och som jag väl mest undrar över - försenas talet?
 
Sv: Teckenspråk för bebisar?

Jag använder en hel del stödtecken och har gjort så sen barnen har varit riktigt små. Det underlättare en hel del i vardagen... På den här sidan finns det mer om babytecken http://ecsweden.se/ plus en massa annat. Föräldratidningarna har tagit upp det lite då och då oxå.

tyckte väl att jag såg det när vi fikade igår - tänkte inte på att fråga bara!
 
Sv: Teckenspråk för bebisar?

Jag använder en hel del stödtecken och har gjort så sen barnen har varit riktigt små. Det underlättare en hel del i vardagen... På den här sidan finns det mer om babytecken http://ecsweden.se/ plus en massa annat. Föräldratidningarna har tagit upp det lite då och då oxå.

Oh, så spännande!!
Har aldrig hört talas om EC innan, men det verkar ju intressant!
Nån på buke som praktiserar detta?
 
Sv: Teckenspråk för bebisar?

Min första tanke när jag såg inslaget och som jag väl mest undrar över - försenas talet?


Nej, snarare tvärtom! När barnet börjar prata har det redan ett större ordförråd. Särskilt bra är tecken för barn som har "sen" finmotorik i det orala området. De slipper då komma på efterkälken språkligt sett.

Tecken rekommenderas t ex till barn med Downs syndrom av denna anledning. Men även "vanliga" barn kan alltså ha nytta av detta. Särskilt de där "huvudet ligger före munnen" s.a.s.

Bewelinn-logopedstudent
 
Senast ändrad:
Sv: Teckenspråk för bebisar?

Vad bra :) Visserligen började dottern prata tidigt utan att jag kände till det här. Hon har dessutom alltid talat ovanligt rent och verkar ha ett större ordförråd om man jämför med andra barn i hennes ålder (inte bara jag som tycker det).

Men man vet ju inte hur det blir med nästa och om det inte påverkar negativ skadar det ju inte att prova :idea:
 
Sv: Teckenspråk för bebisar?

Oh, så spännande!!
Har aldrig hört talas om EC innan, men det verkar ju intressant!
Nån på buke som praktiserar detta?

Jag har kört en väldig "light" version, vilket fungerade utmärkt, men sen blev helt enkelt jag för lat... :o Men å andra sidan så har jag fortfarande fördelar av det, Freddan sitter gärna på toan, och ibland kissar han och ibland inte. Men han "kan" rutinerna runt toan och tycker att det är kul att sitta där så jag har kommit en bra bit på väg, jämnfört hur det var med Elin i samma ålder.
 
Sv: Teckenspråk för bebisar?

tyckte väl att jag såg det när vi fikade igår - tänkte inte på att fråga bara!

Jag gör det väldigt automatiskt, och ännu mer sedan kompisen dotter använder tecken... Andra barn kan dock blir lite stälda när jag försöker teckna med dem oxå... :o :D
Och som sagt visar en hel del forskning att teckenspråk enbart förstärker och förenklare för barnen till ett talat språk, det man kan tänka på är att till många barnvisor använder man på sätt och vis ecken, det behöver inte vara krångligare än så... Och om man tänker efter själv och tittar på barn som inte har ett talat språk så försöker de ofta visa med rörelser, så det är helt naturligt sätt att försöka komunicera.
 
Sv: Teckenspråk för bebisar?

På min dotters förskola praktiserar dom tecken för alla barnen mellan 1-5 år och dom tycker detta är jättekul och de underlättar för de mindre barnen som inte talar ännu, även för de större barnen som har talsvårigheter som är lite sena i språkutvecklingen, de övriga barnen har även nytta av detta anser jag...

Rekommenderas!
 
Sv: Teckenspråk för bebisar?

Detta var ett inslag från USA och nu undrar jag - är det någon här som hört talas om detta innan?

Jag har läst om babytecken på nätet. Vi använder bara ett enda tecken: dricka. Jag tycker det kan vara bra med några tecken för de vanligaste behoven (dricka, äta, sova, gå på toa o s v), kanske även för känslor. Men vi har inte orkat bestämma oss för fler tecken än dricka hittills. Lilleman vet vad det betyder, men tecknar inte själv än.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 884
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 128
Senast: Nicknytt
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 799
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp