Teckenhjälp

Vica

Trådstartare
Ska registrera in årets föl men blir inte klok på hur jag ska skriva stoets bläs. Hjälp?

600556_10151728743469913_1066052840_n.jpg


För visst har hingsten en genomgående strimbläs?
426635_10151717180004913_274482357_n.jpg
 
Sv: Teckenhjälp

Ska du skriva det själv?
Alla som jag har registrerat (olika raser och ställen) har krävt att någon utbildad person har gjort beskrivningen. För halvblod och korsningar har det varit en godkänd ID-kontrollant, för fullbloden ska det vara en veterinär och för travhästarna har det varit deras egna som åkt runt hela landet.
 
Sv: Teckenhjälp

den svarta har strimbläs och fuxen bläs

men jag säger som Masse, det är ID-kontrollanten som ska skriva in det i ID-beskrivningen som görs när fölet chipmärks.
(fast Masse - SHs Idkontrollanter får numera även göra fullbloden..)
 
Sv: Teckenhjälp

delvis knapp

Enligt den infon jag finner på Svenska hästavelsförbundets hemsida är jag som stoägare skyldig att rapportera resultatet inom en månad utan id-kontrollant?
http://www.svehast.se/sto
 
Sv: Teckenhjälp

du ska rapportera in resultatet, men det är inte samma som att registrera fölet
rapportera resultatet är bara för att hålla koll på vad det blivit för resultat av betäckningarna. PÅ talongen för detta kan jag bara se att du ska rapportera in färg, kön och födelsedatum.

Registrering av fölet ska du göra inom ett halvår (många rasföreningar har lägre pris om man gör det tidigt) och det är DÅ man ska anlita ID-kontrollant/chipmärkare, som gör ett konturdiagram och beskriver färg och tecken samt virvlar på fölet, samt chipmärker.
 
Sv: Teckenhjälp

du ska rapportera in resultatet, men det är inte samma som att registrera fölet
rapportera resultatet är bara för att hålla koll på vad det blivit för resultat av betäckningarna. PÅ talongen för detta kan jag bara se att du ska rapportera in färg, kön och födelsedatum.

Registrering av fölet ska du göra inom ett halvår (många rasföreningar har lägre pris om man gör det tidigt) och det är DÅ man ska anlita ID-kontrollant/chipmärkare, som gör ett konturdiagram och beskriver färg och tecken samt virvlar på fölet, samt chipmärker.

Just ja, detta är Buke. Felaktig användning av ord (regga/rapportera) äro "straffbart" ;)

Tack för hjälpen! :D
 
Sv: Teckenhjälp

men snälla!
HUR ska jag veta att du menar något annat än att registrera när du skriver registrera och börjar söka svar på vad tecknen ska kallas?? :confused: HUR ska jag veta att du vet skillnaden, men skriver fel?
Tankeläsning är tyvärr min sämsta gren...
 
Sv: Teckenhjälp

men snälla!
HUR ska jag veta att du menar något annat än att registrera när du skriver registrera och börjar söka svar på vad tecknen ska kallas?? :confused: HUR ska jag veta att du vet skillnaden, men skriver fel?
Tankeläsning är tyvärr min sämsta gren...

Frågan var inte vad jag skulle använda infon till utan hjälp med själva infon.
 
Sv: Teckenhjälp

Hade du inte blandat ihop rapportera och registrera så hade du ju fått svar i första inlägget att du inte skall skriva något om deras tecken när du rapporterar in resultatet där skriver man bara färg.

Inte heller skall du skriva något om deras tecken när du registrerar dem för det är id kontrollanten som skall göra det då därav att du får dessa svaren.
 

Liknande trådar

Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
489
Senast: Görel
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 867
Senast: cili
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
934
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp