tecken på pålagringar

Fiorano

Trådstartare
Undrar om det är vanligt att hästar som har/börjar få pålagringar i kotlederna visar yttre teckan på det? Ex gallor, svullnad mm? Eller brukar de fortfarande ha torra fina ben även om en pålagringsprocess har börjat?

Sv: tecken på pålagringar

Den vi hade i stallet när jag jobbade var det inga yttre tecken så sett, men hästen var tydligt stel på morgonen och från att ha hoppat allt ur alla läggen började hon stoppa. Däremot var det ingen svullnad eller värme vad vi märkte överhuvudtaget på henne.

/Camilla

Att de snubblar har väl inget med pålagringen att göra? Min erfarenhet hitills säger att snubblingen beror på inflamationen. Häver man inflamationen försvinner även snubblandet (iallfall på min häst) detta trots att pålagringen givetvis finns kvar.

Jag har upplevt hästar som trots att inflammationen försvann har fortsatt snubbla.

Men det kan säkert vara olika på individer.

Min var helt torr och fin. Inte snubblig alls utan fortfarande säker på foten och förvånansvärt rörlig. Däremot tappade han humöret när det blev lite för mycket krav i ridningen och därför misstänkte jag att det fanns nåt smärtrelaterat...veterinär kunde konstatera grad 3 på alla kotor samt bakknän.

Hm...hur ska jag förklara? Lite som "klippiga bergen" framförallt på framsidan av kotan. Dom satt rätt illa enligt veterinärerna (undersökande vet.bad kollegor komma och göra ytterligare en bedömning och de sa samma sak). Så är långt efteråt kan jag inte minnas om det även fanns pålagringar på andra ställen än just framsidan...

Hästen visade absolut ingenting för blotta ögat...MEN, när vet.släckte kotorna blev steglängden bättre, mer vägvinnande...och då var han inte kort i steget innan (f.d. travare).

Jag röntgade axeln för ett par år sen och det slog mig att mina pålagringar var i stil med Sunes och med tanke på hur ont jag hade kan jag bara gissa hur han hade det :crazy:...skillnaden är dock att mitt gick att åtgärda...

Ingen egen erfarenhet men en lagkompis tävlingshäst syntes det inte ett dugg på utanpå. Det enda tecknet var stelhet i början av passet, omotiverad, men hon vande sej vid det, så det tog ett tag innan hästen kollades upp. Sur och ovillig blev den aldrig, kanske lite sämre framåtbjudning. Den blev utdömd. :crazy: Satt mest bak på den (dressyrtävlingshäst) och den var oerhört smärttålig enligt veterinärerna.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
610
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka