Tecken på att ett sto snart ska föla.

Sv: Tecken på att ett sto snart ska föla.

En del ston sätter inte ens vaxproppar innan fölning. Men vanligaste teckne´n är de som nämnts ovan...

Nu har stoet gått 1 vecka över tiden och vissar inga tecken på att en fölning ska vara nära.

jag har varit med om ca 15 fölningar nu och många har kunnat gå illa om man inte varit med därför är jag väldigt noga med att kolla efter tecken på fölning och att kolla mjölken är ett bra sätt tycker jag även att spenarna får en svart blank färg när det är nära, men som sagt det är så idividuellt från sto till sto men efter att varit med samma sto några gånger kan man pricka in tid för fölning ganska exakt. många stora stuterier kollar mjölken så det är nog ingen fara med det. jag har då inte märkt det i allafall.

Bara att själv välja vem du vill tro på...

Jag vågar ej hålla på att mjölka. Mitt ena sto i år gick 1 månad över tiden. Tänk vad mjölk det är...

Fast så länge det är lättmjölk så mjölkar man ju inte varje dag. Det är ju först vid vit/gul mjölk som man börjar kolla tätare.
Jag har mjölkat alla mina ston och ingen har haft dålig mjölk vid fölning, fått juverinflammation el satt igång tidigare.....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
413
Senast: Mia_R
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka