Teacup poodles...

Trasdocka

Trådstartare
Vill bara skriva av mig lite, såg en video på youtube med två "tiny teacup poodles"... Blir typ ledsen när jag ser det, alla kommentera att den ena skakade och på videon har valparna blivit påklädda med otympliga kläder som i senare delen av videon verkar förhindra rörelse-förmågan. Allt känns så sad och hela videon var bara till för att förmedla en sak: "Kom och köp! Kolla så söt och gulligull! KÖP!". Det är bara pengar alltihop, tycker så synd om hundarna...

Visst, extra små hundar som teacup-storlekarna är väl söta- vem skulle inte vilja ha en gosesdjursliknande hund som kommer förbli i den lilla storleken föralltid, det kanske är något som vissa drömmer om att ha.

Men är det verkligen värt det? Mår teacup hundarna bra? Är det 1 chans på 10 att dem föds helt friska? Jag vet inte själv men har hört att dem lever upp till 6år ungefär, att nästan alla lider av något...

Är detta sant? Fy :(

Aldrig hört om det förut, däremot en hel del prat och annonser om "teacup chihuahua". Min spontana tanke är att det absolut inte kan vara sunt med en så extremt liten hund och är de väldigt osunda skulle det inte förvåna mig alls. Öht brukar ju extremvarianter aldrig vara bra, oavsett vad det gäller exteriört förutom när det är fokus på arbetsegenskaper (tex BC som är avlade på att vara extremt bra vallhundar, jakthundar som är avlade på att vara extremt bra i jakt osv).

Kort sagt skulle jag själv aldrig köpa en extremt liten hund eller extremt stor hund, inte någon med extrem päls eller avsaknad av päls, inte extremt vinklad eller ovinklad i tex knäleder och front osv. För mig är det funktionella det vackra och det vackraste av allt, det är en riktigt välbyggd saluki som springer i full fart och jagar trasa :D Åh, jag älskar den synen :love:

Detta är självklart inte okej! Pudeln ska vara frisk och sund, oavsett storlek. Den ska se likadan ut i alla storlekar, med några små variationer. Detta är ett utdrag ur rasstandarden för pudel som särskilt talar för den minsta varianten:

Storlek och vikt:
Toypudel: Över 24 cm till och med 28 cm (idealet är 25 cm) med en tolerans på 1 cm nedåt.Toypudeln skall i sin helhet behålla intryck av dvärgpudeln. Samma proportioner bibehålls och skall motsvara alla standardens krav.Inget dvärglikt utseende får förekomma. Enbart nackknölen kan vara något mindre markerad.

Diskvalificerande fel: Varje tecken på dvärgväxt: äppelskalle, avsaknad av nackknöl, starkt markerat stop, utstående ögon, alltför kort och uppnäst nosparti, tillbakabildad underkäke, flyende haka.

Alltså skulle inte dessa pudlar vara godkända inom FCI då de inte är sunda enligt rasstandard.

Hemskt att se dessa hundar och hemskt att människor tycker att det är okej att avla sig till sådana här extremer :(

Vill bara skriva av mig lite, såg en video på youtube med två "tiny teacup poodles"... Blir typ ledsen när jag ser det, alla kommentera att den ena skakade och på videon har valparna blivit påklädda med otympliga kläder som i senare delen av videon verkar förhindra rörelse-förmågan. Allt känns så sad och hela videon var bara till för att förmedla en sak: "Kom och köp! Kolla så söt och gulligull! KÖP!". Det är bara pengar alltihop, tycker så synd om hundarna...

Visst, extra små hundar som teacup-storlekarna är väl söta- vem skulle inte vilja ha en gosesdjursliknande hund som kommer förbli i den lilla storleken föralltid, det kanske är något som vissa drömmer om att ha.

Men är det verkligen värt det? Mår teacup hundarna bra? Är det 1 chans på 10 att dem föds helt friska? Jag vet inte själv men har hört att dem lever upp till 6år ungefär, att nästan alla lider av något...

Är detta sant? Fy :(

Jag fattar inte grejen med pyttehundar, men det kanske är för att jag har väldigt svårt för hundar som ser undergivna och bebisaktiga ut. Jag vill ha en käck, kul och lite kaxig kompishund som är lite självständig. Och sund! Inte en babydocka som är beroende av mig och ser rädd och undergiven och kanske till och med småsjuk ut nästan hela tiden. Men det passar kanske för folk som går igång på att känna sig behövda?

@Red_Chili Så rätt, för oftast när de som avlar inriktar sig på endast en sak så faller väl dem andra kvalitéerna i efterkälken eller det bildas defekter(?). Dock så känns det som att alla raser har några sorts problem som medkommer med rasen på grund av "selective breeding", jag undrar om det är mer hälsosamt för hundar att bilda blandraser?

Salukis är förresten jättevackra! Får känslan av att dem är fulla av liv. Gillar namnet också :o

@Mumorsan Håller med! Blir så ledsen, money>hundens livskvalité, en rätt så sjuk värld alltså. Tur att det finns folk som har lite vett iallafall. (Och om man nu köpt en Teacup så får man väl försöka ge den det bästa möjliga liv.)

@Pancakes gick inte att kolla på den för mig, fungerade det för dig?

@svea Jo men eller hur, en idealisk hund i mina ögon är en varelse som har vakna ögon där man nästan kan se hur den tänker, som finns närvarande och är sund precis som du skrev. Åh så sorgligt att folk föder fram hundar som är sjukligt små... Det borde vara olagligt! Men det finns väl värre saker antar jag...

@Trasdocka, själva grundtänket med att blandraser skulle vara friskare är nog inte helt tokigt, om man tänker sig att man bara avlar på friska, trevliga hundar osv. Men i verkligheten är det inte så enkelt. Det största problemet är inte att avelsbaserna är små, problemen kommer av att folk av olika anledningar gillar missbildade hundar, hundar som har fysiska defekter, hundar som har kroppar som hindrar dem från att leva de liv de borde leva osv. Det finns sådana människor både hos "blandrasfolk" och hos "renrasfolk".

När blandrasuppfödarna sedan tar renrasiga hundar och parar dem med varandra så följer ju arvsanlagen med. Det är dåliga höfter, det är ögonproblem, hjärtfel, hörselfel, hudproblem och allt möjligt som man inte kan se med blotta ögat. Därför är det också lätt att tänka att blandraserna är friskare, för det finns inte dokumenterat hur dåliga de är på samma sätt som med renraser. En renrasig, SKK-reggad hund kan man alltid kolla upp på hunddata (http://kennet.skk.se/hunddata) och då se hur hälsoundersökningarna ser ut, tävlingsresultaten m.m. både för den hund man är nyfiken på samt alla dess släktingar. Dessutom kan man med lätthet kolla upp hela rasers samlade statistik på avelsdata. (http://kennet.skk.se/avelsdata). På så vis kan man välja att inte köpa de mest osunda hundarna, stödja de seriösa uppfödarna osv på ett sätt som aldrig blir möjligt med blandraser förrän blandrasfolket bygger upp ett liknande system.

Med aveln är det sedan så att om du parar två renrasiga hundar av olika ras, med olika hälsoproblem, då blir avkommorna i första generationen friskare. Avlar du sedan vidare på avkommorna, ja då blir det istället tvärt om och du ökar risken enormt för diverse hälsoproblem. Tyvärr blir de "dåliga generna" inte utspädda tills de försvinner, hade det varit så enkelt, då hade vi inte haft några sjuka hundar idag.

Och kul att du gillar salukis :D Är du nyfiken på hur det kan se ut på någon hund på hunddata kan du klicka på "sök hund" i menyn och sedan skriva i tex "Khalils Wahidah Cherazade Bint Zala" där man ska skriva namn. Då får du fram en saluki som har röntgade höfter, har tävlat lite, har några syskon osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?

Hästrelaterat

Tillbaka