Te med minsta möjliga smak

Testa citrongräste. Det kommer alltså inte från tebuske alls utan består helt av citrongräs. Ser ut som hö. Jag brukar köpa det i Egypten men har även fått tag på det i Sverige (på nätet). Det jag använder är alltså enbart citrongräs, inget te alls. Det finns även teer med citrongräs i.

Citrongräste är mycket milt. Jag använder det främst för att göra iste på sommaren. Då sötar jag teet med honung eller råsocker och smaksätter med färsk mynta. Sedan kyler jag och dricker med mycket is, kanske en citronskiva och eventuellt lite mer färsk mynta. Otroligt gott och läskande. När jag någon gång känner för en alternativ Mojito använder jag mitt iste, något bubbelvatten mer mynta och själva romen ska vara Baccardi Oakheart. Vansinnigt gott!

Edit: Jag tror alltså att det funkar bra med ingefära, även om jag inte testat det själv.
Här gick vi från hett vatten till mojito bara sådär, på måndagförmiddagen :D

Tack för alla era tips, jag ska kolla upp alltihop! :bow:

Friggs har ett grönt med citron och ingefära, deras hemsida verkar ligga nere just nu.
Just det har jag inte testat, gillar Rooibos mer än grönt, så deras blåbär och den med kanel är mina favoriter.

Friggs har ett grönt med citron och ingefära, deras hemsida verkar ligga nere just nu.
Just det har jag inte testat, gillar Rooibos mer än grönt, så deras blåbär och den med kanel är mina favoriter.
Tack för tipset, men jag vill helst tillsätta citronen och ingefäran (och myntan) själv. Det kändes så himla fräscht igår.

Tack för tipset, men jag vill helst tillsätta citronen och ingefäran (och myntan) själv. Det kändes så himla fräscht igår.
Jag tror du ska göra en vanlig kopp te (iofs ganska svag och av mild sort) som du bara häller ner lite av i ditt ingefära-citron-te. Om det är så väldigt lite du vill ha av tesmaken. Då kan du reglera precis hur lite du vill ha i. Förslaget om darjeeling tror jag var bra.

Jag tror du ska göra en vanlig kopp te (iofs ganska svag och av mild sort) som du bara häller ner lite av i ditt ingefära-citron-te. Om det är så väldigt lite du vill ha av tesmaken. Då kan du reglera precis hur lite du vill ha i. Förslaget om darjeeling tror jag var bra.
Det var nog också en bra tanke. Tack! :up:

Vad händer om du bara doppar valfri tepåse i ingefäradrycken? Typ bara blöta ner påsen och sen ta upp den igen. Jag tror att det är lättare att reglera styrkan på det viset än att hitta det ultimata smaklösa teet.

Mvh hon som glatt sörplar i sig te som fått kallna med tesilen kvar i muggen. Ju starkare desto bättre :D

Vad händer om du bara doppar valfri tepåse i ingefäradrycken? Typ bara blöta ner påsen och sen ta upp den igen. Jag tror att det är lättare att reglera styrkan på det viset än att hitta det ultimata smaklösa teet.

Mvh hon som glatt sörplar i sig te som fått kallna med tesilen kvar i muggen. Ju starkare desto bättre :D
Det blir ju dock inte starkare om det får dra för länge, det blir bara beskare. Vill man ha starkare smak ska man ha större mängd te i.

En legitimerad senior-tedrickare jag känner gör te flera gånger på samma blad.
Förutom den självklara ekonomiska vinsten blir kopp två och tre bättre även smakmässigt, då garvsyran/beskan försvinner redan i kopp ett.
Kopp fyra blir dock blaskig, så tre koppar på samma teblad verkar vara idealet.

Gällde grönt te, men inte svart. Kommer inte ihåg rooibos eller vitt te, men ska fråga.

Förutom den självklara ekonomiska vinsten blir kopp två och tre bättre även smakmässigt, då garvsyran/beskan försvinner redan i kopp ett.

Gällde grönt te, men inte svart. Kommer inte ihåg rooibos eller vitt te, men ska fråga.
Garvsyra ja, just det - det är den jag har svårt för. Tack!

En följdfråga: ska kolla efter te på hemvägen. Om jag hittar något - kan man ha hett vatten i vilka dricksglas som helst? Som på bilden i TS. Det ser så fint ut.

En följdfråga: ska kolla efter te på hemvägen. Om jag hittar något - kan man ha hett vatten i vilka dricksglas som helst? Som på bilden i TS. Det ser så fint ut.
Om de är diskmaskinssäkra så borde de nog kunna funka att ha hett vatten i också. Jag hade kanske inte använt det tunnaste glaset. Sen tänka på att glaset inte ska vara kallt när man häller i vattnet.
Jag dricker varma drycker ut vanliga dricksglas hela tiden och har aldrig haft problem (förutom bränt fingrarna någon gång)

Ovanstående gäller grönt och vitt te.
Svart och rooibus beter sig annorlunda.

Själv dricker jag så starkt te att skeden helst ska stå för sig själv:angel:

MEN, hade du hört hemma i Malmö vet jag precis vart du skulle vänt dig. Du ska gå till ett riktigt tehus, gärna asiatiskt, där kan de ge dig det teet du vill ha. Jag har exakt det du vill ha här hemma, men jag vet inte vad det heter... det är köpt av en man som köpt det i Taiwan, första koket hälls bort och andra och tredje är sen perfekt och milt så som du efterfrågar. Själv tycker jag det är för mesigt:cautious:

Själv dricker jag så starkt te att skeden helst ska stå för sig själv:angel:

MEN, hade du hört hemma i Malmö vet jag precis vart du skulle vänt dig. Du ska gå till ett riktigt tehus, gärna asiatiskt, där kan de ge dig det teet du vill ha. Jag har exakt det du vill ha här hemma, men jag vet inte vad det heter... det är köpt av en man som köpt det i Taiwan, första koket hälls bort och andra och tredje är sen perfekt och milt så som du efterfrågar. Själv tycker jag det är för mesigt:cautious:

Lite OT men jag får panik om jag blir bjuden på te och det inte går att ta ur silen/påsen direkt (ibland finns ingenstans att lägga dem). När jag gör te själv (dricker te kanske någon gång/månad) så kör jag påse och doppar den snabbt max 5 ggr. Sen en hel del mjölk så är det klart. Kan tillägga att jag inte gillar kaffe/öl/vin.

Lite OT men jag får panik om jag blir bjuden på te och det inte går att ta ur silen/påsen direkt (ibland finns ingenstans att lägga dem). När jag gör te själv (dricker te kanske någon gång/månad) så kör jag påse och doppar den snabbt max 5 ggr. Sen en hel del mjölk så är det klart. Kan tillägga att jag inte gillar kaffe/öl/vin.
Då är det ju inte lönt att dricka te:p mitt får dra i minst 10 minuter, starkt ska det vara, så en 4-5 såna baljor om dagen gör mig pigg och glad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka