Te med minsta möjliga smak

Darjeeling är ett milt te. Det har visserligen på sätt och vis en ganska fyllig smak, men det är samtidigt väldigt milt och "mjukt". Dessutom passar det väldigt bra till citron, så jag kan tippa på att det blir en fin kombo med citron och ingefära till darjeeling.
Då vill jag också tipsa om. Coops ekologiska Ceylonte. Lite godare än Darjeeling med min smak!

En följdfråga: ska kolla efter te på hemvägen. Om jag hittar något - kan man ha hett vatten i vilka dricksglas som helst? Som på bilden i TS. Det ser så fint ut.

Egentligen ska du ha härdat glas.

Jag dricker ett roiibos som heter syrlig ginger. Helt super, citron, ingefära och fin färg.
Finns på Johan & Nyström, som ju finns även i Gbg nu.

Jag är ingen tedrickare, köper bara rooibos som har mild och fin smak. Såna där smaksatta teer är det värsta jag vet, de smakar bara parfym för mig.

Men: i helgen var jag på kafé och beställde det här:

myntatea-1000x978.png

Det hette citron- och ingefärste (alltså inte med lime som på bilden) och te var väl mycket sagt, det var hett vatten, färsk ingefära och mynta, och citron.

Och det skulle jag vilja göra själv - men med LITE tesmak, inte bara vatten.

Så: känner någon till något te med mycket lite smak?
Lägg the i kallvatten i tillbringare i kylkåpet och använd det senare för att värma en skvätt av och slå över lite skivad ingefära, kanel, citron eller annat du tycker kan passa. Bara prova sig fram. The får en annan smak när det får dra i kallt vatten. Sn är där grönt och svart att prova med.
Utöver det är det sommartid gott att använda tex svartvinbärsblad. Möjligheterna är många.

Själv dricker jag så starkt te att skeden helst ska stå för sig själv:angel:

MEN, hade du hört hemma i Malmö vet jag precis vart du skulle vänt dig. Du ska gå till ett riktigt tehus, gärna asiatiskt, där kan de ge dig det teet du vill ha. Jag har exakt det du vill ha här hemma, men jag vet inte vad det heter... det är köpt av en man som köpt det i Taiwan, första koket hälls bort och andra och tredje är sen perfekt och milt så som du efterfrågar. Själv tycker jag det är för mesigt:cautious:
Här i Göteborg hittade jag t ex detta, det skulle kunna vara motsvarigheten till ställe: http://www.tekultur.nu/

Men priserna! De var ju skrattframkallande. :laugh:

Köpte dock vitt te på min Ica igår, märket hette Clipper, ska testa så fort jag får tillfälle. Börjar i den änden.

Jag dricker endast te på detta vis.

Hett vatten, en bit färsk ingefära, en citronskiva, färska oregano blad och färska basilika blad i med en tsk honung.
Riktigt gott.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka